Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det främsta argument jag hört är att 2 x 6 mm² mekaniskt inte kan motsvara 1 ledare på 10 mm². Jag ställer mig dock lite tveksam till det. För övrigt är det formalia om färger. Risken för en farlig förväxling ser jag som näst intill utesluten.
Det som kan hända är ju att en av ledarna går av eller kopplas ur. Då kommer anläggningen fungera som den ska ända tills man behöver de sista mm²... Kanske lite långsökt, men det skulle kunna inträffa.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Inte för att försöka slå dig på fingrarna men är du säker på att du behärskar det du tänkt göra?
Jag skulle råda dig att ta hjälp av någon som utfört arbetet annars samt läsa på lite hur det hela fungerar.

Du är elektriker och vill byta mätartavla vad jag förstår?
Men har nu läst att PEN ska vara minst 10 kvadrat och blir då ängslig?

Får jag ställa lite frågor.
Varför ska du byta mätartavla? Kan du lägga upp en bild? OBS, se till att inga siffror syns.
Kan du bryta själv eller behöver du kontakta din elnätägare?

Vad gäller mätare så stämmer det att neutralledare ska anslutas, denna är normalt 6 kvadrat om du har en vanlig anläggning 25 A?
Vad är det för kabeltyp i övrigt, hur gammal är anläggningen, är det plastisolerad kabel behöver du troligen inte byta men du ar kanske någon annan anledning.
Hur många centraler har du efter mätaren och hur är dessa anslutna, TN C ?
Ok såhär

Ja jag är elektriker i början av min karriär. För att snabbt utvecklas gillar jag att ifrågasätta och diskutera fall inför besök hos kunden.

Jag behärskar jobbet i sig, men har inte jättemycket erfarenhet kring regelverk och kabeldimensiomering. Självklart kan jag och har en dialog med handledare, men min erfarenhet är att det alltid lönar sig att ta inn tankesätt, tolkningar och information från andra. Man blir lätt hemmablind på en firma.

Jobbet gick bra. Elnätsägare var med på plats och stängde av samt kontrollerade inkopplingen. Jag valde 5G10 trots att krav inte fanns eftersom prisskillnaden endast landade på ca 400kr

Anledningen till bytet i sig var original mätartavla från-46 med matande tygkablar. Även kopplad från mätare till nyinstallerad central😕

Jag inser nu att jag behöver läsa på mer om TN-S för att verkligen förstå varför krav på 10mm2 finns på TN-C, men inte alls på TN-S. Ytterst sällan jag stöter på TN-S före JFB om jag nu någonsin gjort det
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har någon källa på
G Gott1 skrev:
Ja, regelvidrigt. Samtidigt. Varför finns denna regel, det finns inget problem med förfarandet i min mening så länge allt tydligt märks upp.

Du kanske behöver dra om 50 meter kabel bara för att kunna rida högt på paragraferna. Då allt fungerar minst lika bra med dessa ledare parallellkopplade.
Och allt är tydligt uppmärksamma i bägge ändar och snyggt beskrivet i standard så inga risker att misstag ske.

Vad säger Bo, hur kan dessa regler motiveras?

Jag misstänker det bara har art göra med att om någon klipper kabeln på mitten så blir färgerna fel. Och att TN C och TN S är så diffust för många elektriker.
Men det finns det ju mycket annat som är också.
Har någon källa på att det faktiskt står reglerat att 10mm2 PEN faktiskt måste bestå av en ledare?

Vad definierar ens en ledare? Om man skalar upp både gulgrön och blå, tvinnar och PEN märker i båda ändar är det fortfarande två ledare antar jag?

Det känns ändå någonstans som mycket meningar utan hänvisning till lagar och regler
 
tommib
Det är rätt enkelt. Fundera över vad konsekvensen av ett PEN-släpp är. Som tips, rita hela matningen och en eller ett par grupper (trefas eller enfas, spelar ingen roll). Dra längs med linjerna vilken väg strömmen tar i kretsen. "Klipp" nu av PEN och följ linjerna igen.

Kravet på 10 kvmm är av mekaniska skäl och för att konsekvenserna av ett PEN-släpp är så stora.
 
  • Gilla
  • Haha
avh67f och 1 till
  • Laddar…
G Gott1 skrev:
Nu är det ju just denna fråga som han vill ha svar på. Det är inget problem med min sista punkt, är det något du inte förstår så fråga istället för att fuda.

Jag är övertygad om att det inte finns något som helst problem med att parallellkopplade ledare som är minst 6 kvadratkilometer så länge dessa är blå+gröngul eller blå+koncentrisk skärm.

Detta måste då märkas upp. Om detta dokumenteras går det bra att göra ett avsteg från svensk standard. Jag har genom åren aldrig hört att detta ska vara något problem och vet att det tillämpas i praktiken.

Men man ska ju veta och förstå att det är ett avsteg från svensk standard.

Era jämförelser med att använda koncentrisk skärm eller gröngul ledare som tändtråd är en högst löjeväckande jämförelse och högst off topic.
Du behöver förstå skillnaden mellan god elsäkerhetsteknisk praxis och vad som i praktiska fall kan anses vara ofarligt. Om du kan ge mig ett exempel på en sådan installation du gjort med dokumenterat avsteg så kan jag erbjuda mig att anmäla den till ESV. Jag undrar om de inte skulle bli glada över tillfället att få spänna musklerna lite.

För övrigt är frågan irrelevant för TS. Att man "råkar" ha en kabel hemma som man vill använda ser jag inte som tillräckligt skäl till att gå in denna gråzon. Han måste just nu antingen använda TN-C med 10 mm² PEN, eller byta alla TN-C-ledningar efter mätartavlan också så att hela anläggningen blir TN-S.
 
  • Gilla
  • Haha
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det är rätt enkelt. Fundera över vad konsekvensen av ett PEN-släpp är. Som tips, rita hela matningen och en eller ett par grupper (trefas eller enfas, spelar ingen roll). Dra längs med linjerna vilken väg strömmen tar i kretsen. "Klipp" nu av PEN och följ linjerna igen.

Kravet på 10 kvmm är av mekaniska skäl och för att konsekvenserna av ett PEN-släpp är så stora.
Om det nu endast är av mekaniska skäl. Varför skulle då två ihoptvinnade ledare vara sämre?
 
Jakopp Jakopp skrev:
Ok såhär

Ja jag är elektriker i början av min karriär. För att snabbt utvecklas gillar jag att ifrågasätta och diskutera fall inför besök hos kunden.

Jag behärskar jobbet i sig, men har inte jättemycket erfarenhet kring regelverk och kabeldimensiomering. Självklart kan jag och har en dialog med handledare, men min erfarenhet är att det alltid lönar sig att ta inn tankesätt, tolkningar och information från andra. Man blir lätt hemmablind på en firma.

Jobbet gick bra. Elnätsägare var med på plats och stängde av samt kontrollerade inkopplingen. Jag valde 5G10 trots att krav inte fanns eftersom prisskillnaden endast landade på ca 400kr

Anledningen till bytet i sig var original mätartavla från-46 med matande tygkablar. Även kopplad från mätare till nyinstallerad central😕

Jag inser nu att jag behöver läsa på mer om TN-S för att verkligen förstå varför krav på 10mm2 finns på TN-C, men inte alls på TN-S. Ytterst sällan jag stöter på TN-S före JFB om jag nu någonsin gjort det
Frågan kvarstår varför du inte kunde använda 5G6 från tavlan till centralen? Finns andra befintliga matningar efter som ligger TN-C det är i så fall ett skäl till att du skulle välja TN-C.

Skälet till regeln om minst 10 mm2 för PEN är historisk statistik där ofta dåliga förbindningar kommit fram i tex utsatta lägen mm. Så mekaniskt mer robust ledate och tillhörande anslutningar ligger bakom. Det kan du söka en hel del trådar om här på forumet från många år tillbaks du kan också hitta olika resonemang för fallet parallellkoppling av tex 6 mm2.

Rent allmänt är en sökning på elforum ganska heltäckande för de flesta nya frågor som dyker upp. Mycket har tuggats och diskuterats på ett bra sätt här genom åren så att utgå från det ger bättre start även på ny fråga i samma härad.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Frågan kvarstår varför du inte kunde använda 5G6 från tavlan till centralen? Finns andra befintliga matningar efter som ligger TN-C det är i så fall ett skäl till att du skulle välja TN-C.

Skälet till regeln om minst 10 mm2 för PEN är historisk statistik där ofta dåliga förbindningar kommit fram i tex utsatta lägen mm. Så mekaniskt mer robust ledate och tillhörande anslutningar ligger bakom. Det kan du söka en hel del trådar om här på forumet från många år tillbaks du kan också hitta olika resonemang för fallet parallellkoppling av tex 6 mm2.

Rent allmänt är en sökning på elforum ganska heltäckande för de flesta nya frågor som dyker upp. Mycket har tuggats och diskutetats på ett bra säty här genom åren så att utgå från det ger bättre start även på ny fråga i samma härad.
Mellan tavla och central har inte 5g6 varit problematiskt. Frågan är mellan huvudsäkringar och tavla vilket jag inte tyckte jag hittade så mycket bra information om. Kan ha uttryckt mig otydligt
 
Jakopp Jakopp skrev:
Ok såhär

Ja jag är elektriker i början av min karriär. För att snabbt utvecklas gillar jag att ifrågasätta och diskutera fall inför besök hos kunden.

Jag behärskar jobbet i sig, men har inte jättemycket erfarenhet kring regelverk och kabeldimensiomering. Självklart kan jag och har en dialog med handledare, men min erfarenhet är att det alltid lönar sig att ta inn tankesätt, tolkningar och information från andra. Man blir lätt hemmablind på en firma.

Jobbet gick bra. Elnätsägare var med på plats och stängde av samt kontrollerade inkopplingen. Jag valde 5G10 trots att krav inte fanns eftersom prisskillnaden endast landade på ca 400kr

Anledningen till bytet i sig var original mätartavla från-46 med matande tygkablar. Även kopplad från mätare till nyinstallerad central😕

Jag inser nu att jag behöver läsa på mer om TN-S för att verkligen förstå varför krav på 10mm2 finns på TN-C, men inte alls på TN-S. Ytterst sällan jag stöter på TN-S före JFB om jag nu någonsin gjort det
Bara fråga gärna om du undrar.
Vi har mängder av fungerande anläggningar med 2,5 kvadrat PEN så det finns inga problem.

Men kabeltillverkarna tillverkade markkablar som var mindre än 10 kvadratmillimeter med väldigt tunna kopparkardeler. Då vatten rann inne i kabeln tog det då inte lång tid innan det var korroderat ända in till kärnan.
Skärmen går då av bara man tittar på den.
Tunna kablar förekommer även i vissa grövre kablar.

Men min misstanke är att detta gjorde ett avtryck i statistiken som ledde till krav på minst 10 kvadrat PEN.

Idag med oskärmade isolerade ledare finns det inget som säger att en 10 kvadrat är mer mekaniskt tålig än en 6 kvadrat, det är precis samma.

Tittar man vidare på statistik kan det mycket väl vara så att 10 kvadrat och mindre är mer förekommande gällande PEN-avbrott då det från 16 och uppåt oftast är FK, den solida kopparn på de mindre kablarna räcker det att man skalar lite för hårt, då ledaren rör sig fram och tillbaka kommer den då gå av genom denna skada.

Jag tycker inte det är något problem att följa regel om minst 10 kvadrat PEN men i vissa äldre anläggningar bör man kunna vara pragmatisk för att lösa ett problem så länge allt görs korrekt.

Nu får vi inte diskutera mer i ämnet enligt Bo, misstolkningar görs även.
 
Jakopp Jakopp skrev:
Mellan tavla och central har inte 5g6 varit problematiskt. Frågan är mellan huvudsäkringar och tavla vilket jag inte tyckte jag hittade så mycket bra information om. Kan ha uttryckt mig otydligt
Det borde normalt inte varit något problem där heller. Jag antar att det är en gammal servissäkringslåda du kallar huvudsäkringar. Har du säkringar i den nya tavlan dvs vad man kallar mätarsäkringar och som bestämmer avgiften eller är det vad du kallar huvudsäkringar som har den funktionen?

Oavsett finns det inget som hindrar snarare tvärtom att göra övergången TN-S tidigt i ditt fall.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver förstå skillnaden mellan god elsäkerhetsteknisk praxis och vad som i praktiska fall kan anses vara ofarligt. Om du kan ge mig ett exempel på en sådan installation du gjort med dokumenterat avsteg så kan jag erbjuda mig att anmäla den till ESV. Jag undrar om de inte skulle bli glada över tillfället att få spänna musklerna lite.

För övrigt är frågan irrelevant för TS. Att man "råkar" ha en kabel hemma som man vill använda ser jag inte som tillräckligt skäl till att gå in denna gråzon. Han måste just nu antingen använda TN-C med 10 mm² PEN, eller byta alla TN-C-ledningar efter mätartavlan också så att hela anläggningen blir TN-S.
Lite löjligt att du tror dig veta så mycket men i verkligheten inte har någon som helst aning hur det ser ut i vårt rike.

Ja, du kan anmäla allt vad du vill men lite tragiskt att du inte förstår att man inte måste följa svensk standard och Elsäkerhetshetsverket kommer därmed inte göra ett dyft då allt finns som ett dokumenterat som ett avsteg och har fungerat problemfritt sen krav på 10 kvadrat kom. Du har själv inte något exempel på varför det skulle vara ett problem. Givetvis bygger man inte så om allt är nytt.

Jag kommer inte ge dig något exempel. Du kan få bara duktig här på forumet så kan jag vara duktig i verkligheten.

Jag har förstått att du ser dig som någon guru på detta forum men av det jag läst hittills det inget som imponerar. Teori i all ära.
 
GK100 GK100 skrev:
Det borde normalt inte varit något problem där heller. Jag antar att det är en gammal servissäkringslåda du kallar huvudsäkringar. Har du säkringar i den nya tavlan dvs vad man kallar mätarsäkringar och som bestämmer avgiften eller är det vad du kallar huvudsäkringar som har den funktionen?

Oavsett finns det inget som hindrar snarare tvärtom att göra övergången TN-S tidigt i ditt fall.
Det enda som finns hinder är att efterföljande centraler är TN C.
Jag har bett honom skissa upp vad det handlar om det kommer inget, därav svävande svar.

Tyvärr kommer vissa användare som aldrig sett dessa installationer i verkligheten konstant och surrar om oväsentligheter så jag förstår varför ingen med verklig kunskap orkar skriva här. Snart inte jag heller.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Det borde normalt inte varit något problem där heller. Jag antar att det är en gammal servissäkringslåda du kallar huvudsäkringar. Har du säkringar i den nya tavlan dvs vad man kallar mätarsäkringar och som bestämmer avgiften eller är det vad du kallar huvudsäkringar som har den funktionen?

Oavsett finns det inget som hindrar snarare tvärtom att göra övergången TN-S tidigt i ditt fall.
Servissäkringar / Huvudsäkringar på en vägg och mätartavla med endast huvudbrytare på väggen mitt emot.

Hade nog kunnat göra TN-S redan där men dels saknar jag kunskap och dels antar jag att en del skulle behöva kopplas om i centralen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:
Servissäkringar / Huvudsäkringar på en vägg och mätartavla med endast huvudbrytare på väggen mitt emot.

Hade nog kunnat göra TN-S redan där men dels saknar jag kunskap och dels antar jag att en del skulle behöva kopplas om i centralen?
Du kan hämta teoretisk kunskap här. Men vi ser inte riktigt vad du försöker göra.

Har du efter mätaren en huvudcentral som matas med fyrledare behåller du TN C. Vet inte om du pratade om att byta den kabeln av någon anledning?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jakopp Jakopp skrev:
Servissäkringar / Huvudsäkringar på en vägg och mätartavla med endast huvudbrytare på väggen mitt emot.

Hade nog kunnat göra TN-S redan där men dels saknar jag kunskap och dels antar jag att en del skulle behöva kopplas om i centralen?
Ja då kunde du gått hela vägen 5G6 men du har gjort rätt som du gjort med tanke på att du var osäker så inget fel i det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.