Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Varför har ni ens kontakt med kommunen? Verkar inte ligga i ert intresse.

Rita ut parkeringsrutor, max 20 st så är det löst.
Kommuner har kontaktat oss och alla andra föreningar och informerat om kravet.
 
Claes Sörmland
J j-o75 skrev:
Kommuner har kontaktat oss och alla andra föreningar och informerat om kravet.
Oj, en kommun med utrymme för rejäla skattesänkningar. Personalen har alltså så lite att göra att de letar problem med kommande lagstiftning som ännu inte är införd.
 
  • Gilla
  • Älska
Dheri och 4 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Kommuner har kontaktat oss och alla andra föreningar och informerat om kravet.
Gör en handikappruta av två platser. Tillgänglighet kommer kommunen aldrig att ha åsikter mot.
 
Redigerat:
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Äh, så otydligt är det väl inte? Regeringen ville med lagändringen tvinga alla som driver verksamhet i lokaler och som står för egna parkeringsplatser ska tvingas erbjuda laddning för sina besökare. Vare sig det är butiken, vårdcentralen, den större hamburgerförsäljaren eller fotbollsklubben.
Men det finns väl inget krav på att den ska/måste/får användas, bara att den finns.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag kan omöjligt se rimligheten i att hålla med tankning av fordon vid en föreningslokal. Ett helt gäng har verkligen rökt på, och det länge verkar det som så det mesta försvunnit däruppe.

Varför funkar det inte med en mack? Kalla det laddmack eller fossilbränslemack, funktionen är densamma för respektive fordon.

När jag hör sånt här skit är jag glad föreningen jag är vice ordförande i hyr av kommunen.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Men det finns väl inget krav på att den ska/måste/får användas, bara att den finns.
Jag har svårt att tänka mig att en byggnadsnämnd inte skulle förelägga en markägare att ordna med en laddmöjlighet om det visar sig att elbilsladdning inte är praktiskt möjlig. Jag har också svårt att tro att länsstyrelsen skulle gå emot detta. Eller MMD eller MÖD. Vårt rättssystem tittar ju på syftet med lagen, varför lagstiftaren har infört den. Och gissningsvis kommer Boverket att berätta för t ex MÖD i ett utlåtande att syftet är att underlätta användning av elbilar genom att de får fler laddningsmöjligheter.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oj, en kommun med utrymme för rejäla skattesänkningar. Personalen har alltså så lite att göra att de letar problem med kommande lagstiftning som ännu inte är införd.
Ja, det är en aktiv kommun på gott och ont.
 
Claes Sörmland
J j-o75 skrev:
Ja, det är en aktiv kommun på gott och ont.
Mest ont skulle jag säga. Vore bättre om de fokuserade på kärnverksamheten, skola och äldrevård samt lite skötsel av allmänna platser och planläggning.
 
  • Gilla
  • Älska
mnils och 6 till
  • Laddar…
C
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Så enklast är kanske att köpa billigaste möjliga laddbox för 3-4', ansluta till en gummikabel med CEE-don i andra änden och koppla in den i ett 3-fas uttag när man anser den behövas i övrigt ha uttaget låst.
Måste det vara snabbladdning? Duger det inte med ett vanligt "motorvärmaruttag"?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Mest ont skulle jag säga. Vore bättre om de fokuserade på kärnverksamheten, skola och äldrevård samt lite skötsel av allmänna platser och planläggning.
Det är en annan diskussion, lagen är ju inte kommunal i vilket fall som helst.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
J j-o75 skrev:
Det är en annan diskussion, lagen är ju inte kommunal i vilket fall som helst.
Men tillsynen är...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Måste det vara snabbladdning? Duger det inte med ett vanligt "motorvärmaruttag"?
Snabbladdning är det inte fråga om, men tidigare specificerades det som att det måste vara typ2 uttag.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Aha, det är en förändring i 3 kap. PBF som har smugits igenom av Per Bolund (MP) 2020 när han satt i regeringen som bostadsminister utan debatt och konsekvensanalys.

[länk]

Lagen lyder:

[bild]

Då har man väl tre alternativ: Installera laddare före årsskiftet, avveckla parkeringsplatser på tomten så att de inte uppgår till fler än 20 st eller bryta mot lagen. Jag antar att det tar mååååånga år innan kommunens tillsyn börjar jaga de ideella föreningar som bryter mot detta retroaktiva laddningskrav.
Men detta gäller väl bara för nytt bygglov?

Jag hittar inget som säger att kravet, eller något krav i PBL 8 kap. gäller retroaktivt gentemot existerande parkeringsanläggningar.

[edit]

PBL 8:4 är lagkravet som förtydligas i PBF enligt ovan.

PBL 8:5

5 § Kraven i 4 § ska uppfyllas på så sätt att de
1. uppfylls vid nybyggnad, ombyggnad och annan ändring av en byggnad än ombyggnad, och
2. med normalt underhåll kan antas komma att fortsätta att vara uppfyllda under en ekonomiskt rimlig livslängd.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det är lätt löst. Ställ upp en sån här på en av parkeringsplatserna så är det bara 20 st kvar och inget krav på laddstolpe finns:

[bild]
nej man behöver 2 st. 20 var väl krav. 19 platser får man ju ha.

Borde väl räcka med lite färg att spraya ett kryss kan jag tycka. Så kan folk parkera bäst de vill sen om de behöver.
 
J j-o75 skrev:
Det är ungefär den situationen vi är i och många fler, men finns det någon chans till förändring?
Men då är nästa fråga.
Äger ni fastigheten själva i er ideela förening?

Om ni hyr, då kan ju inte kravet landa på er förening utan ägaren.

De flesta föreningar jag känner till har inga egna parkeringar alls. Kyrkan tex har inte det problemet, kyrkan är riktigt rika. Hembygsgårdar däremot kan vara lite fattigare. Men de kan väl slänga dit det allra billigaste smäcket så det sitter något.

Men en ungdomsförening, det skulle vara tramsigt att tvinga.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.