Hej
Vi ska inreda ett förrådsutrymme som idag har betonggolv och någorlunda isolerade väggar. Mitt ”problem” är att de isolerade väggarna står på en putsad murblocksklack.
Min initiala plan var att slå 45-reglar och tilläggsisolera men som ni ser på bilden så linjerar innerväggen inte med klacken. Klacken är ju dessutom helt oisolerad.

Hur är det vettigt att göra här?
Gissar att det behövs något material mellan klacken och isoleringen så den sistnämnda inte drar åt sig fukt?

Tänker att jag får släppa 45an och köra på urjackad 70-regel istället, annars blir det ju bara ca 2,5 cm isolering mot klacken.
 
  • Mätstock som visar avståndet mellan innervägg och putsad murblocksklack i förrådsutrymme med betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Principiellt är det en usel idé att isolera på insidan av en kall/oisolerad stenmur. Det är nog garanterat att det kommer att bli kondens mor stenen om det isoleras innanför. Det enda vettiga är att isolera stenmuren på utsidan. Eller lämna den oisolerad och ventilerad på insidan.
 
  • Gilla
jerydh
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Principiellt är det en usel idé att isolera på insidan av en kall/oisolerad stenmur. Det är nog garanterat att det kommer att bli kondens mor stenen om det isoleras innanför. Det enda vettiga är att isolera stenmuren på utsidan. Eller lämna den oisolerad och ventilerad på insidan.
Tack för input! Vad kan tänkas bli konsekvenserna i utrymmet om jag låter klacken vara som den är? Tanken är ju att hålla utrymmet uppvärmt, blir det svårt med bara sten längst ned?
 
Tja, en köldbrygga är det. Påverkar troligtvis inte uppvärmningen så mkt då det är en relativt liten yta, såvida inte uppvärmningseffekten är väldigt klen.

Sedan skadar det nog inte att kontrollera lite nu och då om det blir kondens.
Blir det kondens så behövs antingen en avfuktare, (om det räcker), eller isolering på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.