Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
TS fall var faktiskt ett allvarligt fel även 1994. Dåtidens föreskrifter påbjöd skyddsjordning i de fall då risk föreligger för samtidig beröring av utsatt del och ledande golv eller jordat föremål. Man blundade för vattenradiatorer då men det gör man inte idag. Vi lever idag, inte 1994.
Men nu har ju TS nog precis som jag, mitt hus är byggt 1955 och är ojordat i alla rum utom kök och vissa uttag i källaren (tvätt/tork/frys) och fasta installationer som värmepump & vattenpump.

Jag vet att mina element är jordade genom värmepumpen, jag brukar använda elementet som nollpunkt för att mäta vilken kabel som är fas eller nolla i vägguttag eller taklampsuttag (jag har inte heller någon fast jordfelsbrytare och nolla och jord är samma skena i centralen).

Jag har dessutom bara ojordade vägguttag med grunda brunnar.

På något sätt funkar allt ändå.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Det blev ju en lite större fråga än vad jag först trott. Spännande att så många hade inspel på detta även om det gled in på synen på äldre och ny standard för elsäkerhet i stort.

Nu framöver ber jag min dotter att undvika spela på elgitarren nära elementet.
Sen får det framöver bli jord framdragen när det passar med detta rum som prio.

Även om jag inte legalt måste åtgärda detta känns det ändå skönt att göra det man kan på samma sätt som jag gärna använder cykelhjälm fast jag inte måste.
 
Elsäkerhetsverkets föreskrifter säger
En starkströmsanläggning ska vara utförd så att den ger betryggande säkerhet under normala förhållanden och vid ett fel.

Och elsäkerhetslagen säger
Innehavaren ansvarar för att dennes anläggning fortlöpande kontrolleras så den ger betryggande säkerhet mot personskada.

Det finns nog lite brister i ansvaret om man inte gjort något åt sin elinstallation på över 30 år eller vad det kan handla om.

Fast vattenradiatorer med jordkontakt och ojordade uttag är tyvärr väldigt vanligt än idag.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Som sagt är det troligen ett EMC-filter som leder igenom det. Och närmare bestämt Y-kondensatorerna i filtret. Y-kondensatorer har en låg kapacitans och ett säkerhetsgodkännande som innebär att de aldrig får kortslutas. Det innebär att kittlandet som man känner när man tar i höljet och i elementet skall vara garanterat ofarligt. Risken med element och ojordat hänger ihop med om en pryl går sönder och är alltså helt orelaterad till om höljet kittlas eller inte. Samma risk kan finnas med andra apparater också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja som sagt, en av två skyddsbarriärer är borta. Den kvarvarande är visserligen fullgod så ingenting är direkt farligt. Det bryter "bara" mot de internationellt erkända grundläggande principerna för skydd mot elchock.

Förhoppningsvis håller den Dilato's livstid ut, som visserligen kanske blir kort om han hoppar över bilbältet också med samma resonemang.

Jag gav fel råd i ett tidigare inlägg så jag tar det igen:
- Använd inga gamla klass 0-lampor.
- Använd inga skyddsjordade apparater med utsatta delar (apparater kan vara skyddsjordade enbart av EMC-skäl). ("Bör undvika" gäller flera skyddsjordade apparater inom räckhåll från varandra i ett fungerande isolerat rum.)
- Använd endast dubbelisolerade apparater.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man blundade för vattenradiatorer då men det gör man inte idag. Vi lever idag, inte 1994.
Inte vid nyinstallation, så klart, men det måste finnas hundratusentals bostäder där samma omständigheter råder än idag och ingen verkar upprörd över det.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
När jag som barn hade en AppleII med metallchassie och på vintern frös om fötterna och hade dem på elementet kittlade det om man kom åt kanten på metallchassiet som hade, antar jag, tunnare lack.

AppleII sägs haft ett för tiden innovativt nätagg...
 
A avh67f skrev:
Elsäkerhetsverkets föreskrifter säger
En starkströmsanläggning ska vara utförd så att den ger betryggande säkerhet under normala förhållanden och vid ett fel.

Och elsäkerhetslagen säger
Innehavaren ansvarar för att dennes anläggning fortlöpande kontrolleras så den ger betryggande säkerhet mot personskada.

Det finns nog lite brister i ansvaret om man inte gjort något åt sin elinstallation på över 30 år eller vad det kan handla om.

Fast vattenradiatorer med jordkontakt och ojordade uttag är tyvärr väldigt vanligt än idag.
Det är viktiga regler men tyvärr inte specifika. Jag ser inte att man kan härleda att skarvsladd till nästa rum är otillåten.
Återigen frågan: hur många olyckor har hänt pga blandning av jordad och ojordad el?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Inte vid nyinstallation, så klart, men det måste finnas hundratusentals bostäder där samma omständigheter råder än idag och ingen verkar upprörd över det.
Det är många som rycker på axlarna åt sånt här också, det fungerar ju!

Närbild av två kablar med synlig sliten isolering på en gul borrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om nåt år så har solen tagit isoleringen på dessa ledare också. Det ser ut att vara en borrmaskin.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är viktiga regler men tyvärr inte specifika. Jag ser inte att man kan härleda att skarvsladd till nästa rum är otillåten.
Det finns mycket som är självklart och därmed inte tas upp i reglerna.

Men dagens regler säger
41C.1.3
I en isolerad miljö ska inte skyddsledare förekomma.
T Thomas_Blekinge skrev:
Återigen frågan: hur många olyckor har hänt pga blandning av jordad och ojordad el?
Jag har ingen. Man får gå tillbaka 30-40 år i tiden. Det borde finnas. Jag minns att @lars_stefan_axelsson har postat statistik i nån tråd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
... och hur dugligt är det att måla element/synliga rör med färg? Är det bara trams, eller ger det ett bättre skydd än utan? (hus med vattenburen värme och jordade uttag på många ställen här också...)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Förhoppningsvis håller den Dilato's livstid ut, som visserligen kanske blir kort om han hoppar över bilbältet också med samma resonemang.
Menar du att det är helt tvunget att uppdatera elsystemet med skyddsjord i ett gammalt hus därför att det kommit nya regler och att mitt hus därför numera är farligt att bo i?

Bilbälte använder jag naturligtvis eftersom det finns i min bil och är lag på att om det finns ska det användas, men om jag hade en T-ford skulle jag inte installera något trepunktsbälte i den bara därför att.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är många som rycker på axlarna åt sånt här också, det fungerar ju!

[bild]

Om nåt år så har solen tagit isoleringen på dessa ledare också. Det ser ut att vara en borrmaskin.
Nu tramsar du, trasiga kablar kan inte jämföras med det vi diskuterar.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A Alexander HB skrev:
... och hur dugligt är det att måla element/synliga rör med färg? Är det bara trams, eller ger det ett bättre skydd än utan? (hus med vattenburen värme och jordade uttag på många ställen här också...)
Elementfärg är/var en extra tjock täckande färg som isolerar bra.

Problemet kan vara att det finns kopplingar som inte målats alls (så är det här, elementen och rören är målade ordentligt men kopplingarna/termostat anslutningen har ren metall).
Det är ju lätt åtgärdat...
 
C
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är många som rycker på axlarna åt sånt här också, det fungerar ju!
Fast man får ju skilja på något som är fel och något som inte uppfyller nutida nyanläggningskrav.
Man kan påpeka att det jämförelsevis finns risker.

Det är som att säga att det är fel på en veteranbil för att den saknar bälten.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.