Hej!

Jag är en hobbyrenoverarare som håller på och renoverar en gammal toalett i en lägenhe. Jag har bilat upp den gamla betongplattan (där delar bestod av betong och delar av eps-cement) för att flytta på toaletten. Jag har haft VVS:are här som dragit nya rör samt avlopp och undrar nu hur jag skall göra med betongplattan. Jag vill ha golvvärme, och räknar då med att gjuta en platta som varierar mellan 3-10 cm där underlaget består av lös betong, lecakulor och gammal eps-cement för att sedan lägga avjämningsmassa (2cm med golvvärme) ovanpå. Tror ni som är rutinerade att det håller? Eller skall jag använda riktig betong för att det skall hålla?

Bifogar en bild där jag lagt ut några reglar för att visa den ungefärliga tilltänkta höjden på den underliggande betongplattan, och som man kan se så är det vattenledningarna som endast har ca 3cm distans till undersidan av regeln som ligger tvärs över (där undersidan visar höjden på den tilltänkta underliggande plattan).

Hoppas att detta var tillräckligt tydligt för att kunna ge ett svar.
Mvh Henning
 
  • Renovering av badrum med öppnat golv, synliga vattenledningar och avloppsrör. En träregel med vattenpass visar den tilltänkta höjden på betongplattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Jag hade grovfyllt dom djupare svackorna med grovbetong eller epsbetong och sedan flytspacklat en tjockare kaka med riktigt armeringsnät i..
 
Tack för svar @Rejäl. Skulle du haft byggfolie längst ner? Och hur tjock hade du velat att flytspacklet skulle vara? Med vänlig hälsning, Henning
 
Tomture61
Henning Horn Henning Horn skrev:
Hej!

Jag är en hobbyrenoverarare som håller på och renoverar en gammal toalett i en lägenhe. Jag har bilat upp den gamla betongplattan (där delar bestod av betong och delar av eps-cement) för att flytta på toaletten. Jag har haft VVS:are här som dragit nya rör samt avlopp och undrar nu hur jag skall göra med betongplattan. Jag vill ha golvvärme, och räknar då med att gjuta en platta som varierar mellan 3-10 cm där underlaget består av lös betong, lecakulor och gammal eps-cement för att sedan lägga avjämningsmassa (2cm med golvvärme) ovanpå. Tror ni som är rutinerade att det håller? Eller skall jag använda riktig betong för att det skall hålla?

Bifogar en bild där jag lagt ut några reglar för att visa den ungefärliga tilltänkta höjden på den underliggande betongplattan, och som man kan se så är det vattenledningarna som endast har ca 3cm distans till undersidan av regeln som ligger tvärs över (där undersidan visar höjden på den tilltänkta underliggande plattan).

Hoppas att detta var tillräckligt tydligt för att kunna ge ett svar.
Mvh Henning
Svårt att få en uppfattning om hur mycket du har att tillgå i höjd .
Du skriver 3-10 cm vilket är riskfyllt (3 cm) för hållfastheten .
För att slippa värma för grannen så isolera med ngt , lecakulor - cellplast .
Plattan vill du helst ha 10 cm (riktig betong + armering) antar att det blir el till golvvärmen .
 
Hej @Tomture61. Jag hade tänkt att först gjuta en platta i eps (som skulle vara mellan 3-10 cm tjock, vilket också oroar mig), sedan flytspackla 2cm (med golvvärme och armering. Ett alternativ är att skippa eps och köra riktig betong 3-10 cm tjockt och sedan flytspackla.
 
R
Henning Horn Henning Horn skrev:
Tack för svar @Rejäl. Skulle du haft byggfolie längst ner? Och hur tjock hade du velat att flytspacklet skulle vara? Med vänlig hälsning, Henning
Nej ingen byggfolie, hur tjockt kan du få till?
Tänker det är inga större laster i en toalet.
Men betong håller inte under 50mm i tjocklek därav rekommendationen med flytspackel..
 
R Rejäl skrev:
Nej ingen byggfolie, hur tjockt kan du få till?
Tänker det är inga större laster i en toalet.
Men betong håller inte under 50mm i tjocklek därav rekommendationen med flytspackel..
Det som begränsar mig är vattenledningarna så jag skulle nog kunna få till max 4-5 cm flytspackel. Jag trodde dock att 3cm var max?
 
R
Henning Horn Henning Horn skrev:
Det som begränsar mig är vattenledningarna så jag skulle nog kunna få till max 4-5 cm flytspackel. Jag trodde dock att 3cm var max?
30-50mm flytspackel med en armeringsmatta i blir hur starkt som helst i din toalet, det finns olika spackel för hur djupt du avser att spackla googla lite så ser du..
Fyll ut utrymmet med epsbetong så att det blir någorlunda i våg inte så blodigt på millimetern..
Sedan distanserar du upp nätet och lägger golvvärmen i det innan du spacklar..
 
R Rejäl skrev:
30-50mm flytspackel med en armeringsmatta i blir hur starkt som helst i din toalet, det finns olika spackel för hur djupt du avser att spackla googla lite så ser du..
Fyll ut utrymmet med epsbetong så att det blir någorlunda i våg inte så blodigt på millimetern..
Sedan distanserar du upp nätet och lägger golvvärmen i det innan du spacklar..
Stort tack för detta svar. Precis vad jag ville höra!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Henning Horn Henning Horn skrev:
Stort tack för detta svar. Precis vad jag ville höra!
Kan inget annat än att hålla med.
Använd inte betong, det torkar på tok för långsamt, ingen plast. Kör med vanligt flytspackel.
 
  • Gilla
Henning Horn
  • Laddar…
R
Tänk bara så att du kan vädra alternativt ha en avfuktare den dagen du spacklar det blir mycket fukt i rummet efter spacklingen..
 
  • Gilla
Henning Horn
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hör är bara två olika som tillåter upp till 50mm..
Bostik har vi alltid varit nöjda med..
[länk]

[länk]
Tack återigen. Hur ”grovt” armeringsnät tycker du jag skall använda? Har ett hemma som är rätt storlek och har ca 15cm stora rutor. Tror det är detta: https://www.hornbach.se/p/rotnat-n4150-1100x800mm/5143331/
 
R Rejäl skrev:
Tänk bara så att du kan vädra alternativt ha en avfuktare den dagen du spacklar det blir mycket fukt i rummet efter spacklingen..
Inte så att tapeterna ramlar ner 😂 men två spacklingar lär gå åt så han har en fin yta att limma slingan på, lite fukt i luften blir det ju absolut men inte så det behövs en avfuktare
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Henning Horn Henning Horn skrev:
Tack återigen. Hur ”grovt” armeringsnät tycker du jag skall använda? Har ett hemma som är rätt storlek och har ca 15cm stora rutor. Tror det är detta: [länk]
Flyspackelnät, dom har ganska små maskor, typ 5x5 eller 7x7. Den ska vara förankrad mot underlaget
 
  • Gilla
Henning Horn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.