Hej

Idag upptäckte jag att min kyl och frys från 1998 är kopplad till två stycken förlängningssladdar. Är det verkligen godkänt ha det så i en hyresrätt?
 
Förklara mera..beror ju på varifrån förlängningssladden kommer.
 
Det är väl ingen snygg lösning. Finns det inget uttag bakom? Kylskåp är en liten förbrukare. Så det är ingen risk förknippad med skarvsladdar. Men det är ju inte så troligt att det var tanken från början. Kanske har uttaget gått sönder och dåvarande hyresgästen drog en skarvsladd från ett annat uttag.

Edit.
Är det förresten ett jordat uttag och jordade skarvsladdar? I annat fall är det inte ok i ett kök.
 
  • Gilla
Young Murdoch och 1 till
  • Laddar…
Som sagt inget problem med skarvkabel som sådan. Men det beror på var den är inkopplad. Då tänker jag mest på om den är kopplad från ett ojordat uttag i ett annat rumm eller liknande.
 
  • Gilla
Young Murdoch och 1 till
  • Laddar…
..och varför två när det räcker med en förlängningskabel och ett grenuttag?
Tvåvägs grenuttag i vit plast för anslutning till eluttag.
 
  • Gilla
Young Murdoch
  • Laddar…
Varför skulle det inte vara ok att använda förlängningskablar menar du ?
Kablarna på kyl/frys är oftast löjligt kort så det kan behövas och jag förstår inte problemet. 🙃😮
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Finns inga kontakter bakom kyl och frys och förlängningssladden är kopplad till en kontakt i väggen som tydligen var för kort.

För mig är det ett problem för jag gillar inte synliga kablar.


Tidigare hyresgäst lämnade lägenheten ostädad så hyresvärden anlitade en städfirma som knappast gjorde vidare flytt därav av smutsen på bilder 🤬🤯


Jag har kontaktat Hyresgästföreningen.
 
  • Vit vägguttag med två inkopplade vita elsladdar, något smutsigt och repat uttag, fångat på närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag bakom oputsad kyl och frys, med synliga kablar och smuts på golvet. Förlängningssladd ansluten till kort väggkontakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vit förlängningssladd inkopplad i ett vägguttag nära golvet, med synlig smuts på väggen och kontakten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan förstå att du inte tycker det är estetiskt snyggt men det är inget man kan klaga på för det är inget "fel".
Så är det att inte äga sin bostad, då får man oftast acceptera fullösningar tyvärr.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det var ju inte så snyggt. Har du pratat med värden? Det syns inte på bilden om uttaget är jordat. Står kylskåpet i köket och är uttaget jordat?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bilden på vägguttaget ser nästan ut som det är ojordat. I så fall inte OK. Ta en bild av uttaget med kontakten ur.
 
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan förstå att du inte tycker det är estetiskt snyggt men det är inget man kan klaga på för det är inget "fel".
Så är det att inte äga sin bostad, då får man oftast acceptera fullösningar tyvärr.
Det är sant
A Avemo skrev:
Det var ju inte så snyggt. Har du pratat med värden? Det syns inte på bilden om uttaget är jordat. Står kylskåpet i köket och är uttaget jordat
Kyl och frys står i köket direkt på golvet och dessutom löst.
 
  • En vit elektrisk kontakt med en strömkabel. Kontakten ser smutsig ut och är placerad bredvid vita och träfärgade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kylskåp och frys står på golvet i ett kök, med en tydlig springa mellan apparaterna och väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hempularen skrev:
Bilden på vägguttaget ser nästan ut som det är ojordat. I så fall inte OK. Ta en bild av uttaget med kontakten ur.
Tack för all hjälp och snabba svar 🙏🏾
 
  • Vägguttag med vit kontakt i en sliten vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom uttaget är jordat borde allt vara i sin ordning elektriskt. Kylskåp brukar stå löst direkt på golvet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det enda "problemet" jag ser är att du har en förlängningssladd från uttaget som sedan kopplas i en grendosa.
En förlängningssladd kopplad till en grendosa sitter i ett vägguttag med en synlig skarv i en vägg i behov av målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ju inget "fel" men det hade väl varit snyggare med en grendosa med längre kabel som når hela vägen fram så man slapp skarven.
 
  • Gilla
Young Murdoch
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Eftersom uttaget är jordat borde allt vara i sin ordning elektriskt. Kylskåp brukar stå löst direkt på golvet.
Ok jag förstår men kyl och frys ska stå kvar på samma plats efter öppning och städning. Får jag puta tillbaka det några cm 🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.