Hej!

Vi har nyss glasat in balkongen men tyvärr fick vi inte glasa in allt pga. problem med bygglov. Detta resulterar i en glipa på 700x1600 (bxh) som jag tänkte fixa till med ett plexiglas som man enkelt kan ta bort eller sätta ditt när det regnar eller börjar bli kallt igen.

Tjockleken på de riktiga glasen är 7mm och tänkte därför köpa plexiglas i samma tjocklek.

Tycker ni detta låter som en bra idé?
 
Om du ska borra i "glaset" köp lexan.
 
Hej!

Det ska inte borras utan tänkte köpa u-lister att sätta på vardera längd för stabilitet.

När man kollar vidare finns det ju plexiglas, akryl eller polykarbonat. Vilket är bäst? Bor rätt högt upp så glaset ska tåla vind, värme och kyla bra
 
7mm är tjockt... För hanterbart skulle jag nog gå ner i tjocklek.
 
H hapazard skrev:
7mm är tjockt... För hanterbart skulle jag nog gå ner i tjocklek.
Varför 7 mm beror på att de andra glasen har den tjockleken. Prio från min sida är att glaset på något sätt faller ned från balkongen. Vilket tjocklek tror du skulle funka bättre men samtidigt vara säker?
 
Jag tror inte du hittar 7 mm. 6 eller 8 är dom vanliga tjocklekarna. Är du säker på att glasen är 7mm? Har aldrig hört om 7 mm glas. Är det 3+3 laminerat så blir det väl iofs ganska nära 7mm.

6 mm kommer att fungera bra och vara stadigt. Polykarbonat är bäst det håller nästan vad som helst. Akrylglas fungerar och är ganska hållbart. Det är det som normalt sett kallas för plexi. Plexi är en tillverkare av akrylglas. Du behöver en bit som har uv skydd och repskydd.
 
Ursäkta mig, glasen är 8 mm tjocka! Tack jag tar mig en kik på 6 mm också då.
 
D David1996 skrev:
Hej!

Det ska inte borras utan tänkte köpa u-lister att sätta på vardera längd för stabilitet.

När man kollar vidare finns det ju plexiglas, akryl eller polykarbonat. Vilket är bäst? Bor rätt högt upp så glaset ska tåla vind, värme och kyla bra
Plexiglas är ett varumärke från Röhm för PMMA, dvs acryl. Lexan eller Makrolon är varumärken för polykarbonat. Finns iofs fler.
Polykarbonat är slagsegt men något repkänsligt. Acryl är sprödare men har hårdare yta och tål UV-ljus bättre. Men det finns UV-stabila polykarbonatkvailteer. Rekommenderas acryl.
 
D David1996 skrev:
Hej!

Vi har nyss glasat in balkongen men tyvärr fick vi inte glasa in allt pga. problem med bygglov. Detta resulterar i en glipa på 700x1600 (bxh) som jag tänkte fixa till med ett plexiglas som man enkelt kan ta bort eller sätta ditt när det regnar eller börjar bli kallt igen.

Tjockleken på de riktiga glasen är 7mm och tänkte därför köpa plexiglas i samma tjocklek.

Tycker ni detta låter som en bra idé?
Aj så snopet… Ring och kolla med Plexigruppen (https://plexigruppen.se) har själv beställt av dem tidigare, så får du hjälp av dem som kan plexiglas. Är iofs semestertider just nu men annars prova plexishoppen.se (https://plexishoppen.se/pages/plexiglas). Hoppas det löser sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.