Ska lägga sjösten/singel 8-16 mm stora, fem cm tjickt lager till min framsida på huset(endast till gång alltså inga bilar). Måste jag lägga både markduk och stenmjö och makadam som undelag? Vill såklart ha ner kostnader men ändå att det ska hålla fint. Tacksam för tips!
 
  • Hög med gul sjösten/singel 8-16 mm med texten "Sjösten gul 8-16 mm 500 kg" samt pris 299 kr/st.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
En markduk under räcker sen på med singel.
 
Claes Sörmland
Blir så fult när markduken ständigt tittar fram mellan stenarna.

Gräv bort grässvålen, lägg 10 cm bärlager samkross 0-18 mm. Packa genom trampning och vattning. Och sen på med dekorationsgruset. Håller och ingen ful duk tittar fram i ett senare skede. Lätt att gå med skyffeljärnet i för att slippa ogräs. Skyffeljärn och markduk är inte kompatibla.
 
  • Gilla
Jiji och 3 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
En markduk under räcker sen på med singel.
Som claes skrive e jag rädd flr att jag måste ha ett bärande underlag så kostar 3000kr extra🙄
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Blir så fult när markduken ständigt tittar fram mellan stenarna.

Gräv bort grässvålen, lägg 10 cm bärlager samkross 0-18 mm. Packa genom trampning och vattning. Och sen på med dekorationsgruset. Håller och ingen ful duk tittar fram i ett senare skede. Lätt att gå med skyffeljärnet i för att slippa ogräs. Skyffeljärn och markduk är inte kompatibla.
Fattar, vad är det billigaste bärlagret?? Makadam o bergkross e dyrt. Annat förslag?
 
R
Makadam o flis är dyra sorter bland kross brukar vara mycket billigare 0-18, 0-40 eller liknande..
 
U
M Malinelisabeth skrev:
Fattar, vad är det billigaste bärlagret?? Makadam o bergkross e dyrt. Annat förslag?
Vad har du för underlag idag?
Är det lera eller jord behöver du bärlager för att inte singlet ska sjunka och trampas ned i marken. Och ett bärlager med näringsfattigt innehåll (endast kross) minskar mängden skit som kommer växa i gruset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vad har du för underlag idag?
Är det lera eller jord behöver du bärlager för att inte singlet ska sjunka och trampas ned i marken. Och ett bärlager med näringsfattigt innehåll (endast kross) minskar mängden skit som kommer väga i gruset.
Jord o lite sand
 
R Rejäl skrev:
Makadam o flis är dyra sorter bland kross brukar vara mycket billigare 0-18, 0-40 eller liknande..
Blndkross e d samma som bergkross eller?
 
R
M Malinelisabeth skrev:
Blndkross e d samma som bergkross eller?
Ja
 
R
M Malinelisabeth skrev:
Jaha e dyrt två ton 3000
Enligt mig är det de, lägger med lista om vad vi betalar:
Prislista från Östad Bergtäkt AB för olika typer av bergmaterial, inklusive priser per ton exklusive moms. Listan innehåller bland annat makadam, stenmjöl och väggrus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu lär inte du få dessa priser men 1500kr tonnet låter dyrt..
 
U
M Malinelisabeth skrev:
Jaha e dyrt två ton 3000
Det är dyrt, brukar va 1000kr/ton om man köper säck och billigare, typ 150kr/ton om man köper lass.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är dyrt, brukar va 1000kr/ton om man köper säck och billigare, typ 150kr/ton om man köper lass.
Tänkte om d fanns annat billigare matrial ???måste köpa via snabbgrus eftersom jag beställer billigt grus därifrån o vill end ha en fraktkostnad
 
Det är nog främst frakten och hanteringen du betalar för där. Tror att det är svårt att komma ner mycket i pris om du inte har en kompis med lastbil.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.