Hej. Vi tänkte bygga om kattvinden till sovalkov. Finns det någon risk att väggen är bärande? Jag tror inte det men tacksam för tips.

Pennan ligger där vi tänkt öppna upp väggen till kattvinden.

Skulle ni säga att man behöver regla upp eller kan man lägga på spånskivor som det är? Ursäkta min okunskap
 
  • Smal kattvind med snedtak och en vit penna liggande vid väggen. En grå möbel står nära väggen på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning med penna placerad vid en vägg mellan allrum och sovrum 3, där en öppning till kattvinden planeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kattvind med träreglar, isolering och plastlådor. Penna markerar platsen för planerad öppning till sovalkov. Elektrisk kabel synlig längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med träbjälkar och spånskivor i kattvind. En penna markerar området där väggen planeras att öppnas upp för att bygga en sovalkov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett utrymme med träregelvägg och träbjälkar. En penna ligger i hörnet där en vägg ska öppnas upp till kattvinden. Förvaringslådor syns i nedre delen av bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stödbenen är bärande.
 
  • Gilla
Christopher83 och 3 till
  • Laddar…
namnbyte
Går att göra, men du behöver växla av vikten från de stödben du kapar. Ta in en konstruktör om du är osäker på hur.

Finns en tjomme här inne som friskt kapade alla stödbenen och sen gjorde ett inlägg i forumet om att hela ovanvåningen svajade, blev sedan helt plötsligt tyst. Tror inte det blev så bra för honom.
 
  • Gilla
Robris och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, är något förvånad faktiskt men jag utgår från ni har rätt 👍
 
namnbyte namnbyte skrev:
Går att göra, men du behöver växla av vikten från de stödben du kapar. Ta in en konstruktör om du är osäker på hur.

Finns en tjomme här inne som friskt kapade alla stödbenen och sen gjorde ett inlägg i forumet om att hela ovanvåningen svajade, blev sedan helt plötsligt tyst. Tror inte det blev så bra för honom.
Läste det men flera användare trodde det var fejk (hans inlägg)
 
Jag är inte övertygad om att den är bärande. Ser ut att vara reglad efter att glespanelen är satt och reglarna linjerar inte heller med takstolarna. Hur ser det ut mot golvet. Står den uppepå spånskivorna eller vad du nu har för golv?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Håller med ovanstående, av bilderna att döma så ser inte väggen ut att vara bärande, väggen ser ju ut att vara reglad efter plasten och glespanelen.
 
Vi behöver se sektionsritningen. Den ritning du lagt upp visar inte vad som är bärande.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vi behöver se sektionsritningen. Den ritning du lagt upp visar inte vad som är bärande.
Är detta rätt? Hittar inga mer ritningar… tack
 
  • Byggnadsritning som visar en sektionsvy av ett hus med information om yta, FVP och byggsystem. Värden för boarea, biarea och sektionsmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
namnbyte
  • Laddar…
J Johnsvi skrev:
Jag är inte övertygad om att den är bärande. Ser ut att vara reglad efter att glespanelen är satt och reglarna linjerar inte heller med takstolarna. Hur ser det ut mot golvet. Står den uppepå spånskivorna eller vad du nu har för golv?
Ser ut så mot golvet

Tillräckligt tydligt ?
 
  • Träram och väggpanel i ett byggprojekt, med damm och sågspån på golvet nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
I så fall bör
C Christopher83 skrev:
Är detta rätt? Hittar inga mer ritningar… tack
Normalt ritar konstruktören bara ut bärande väggar på sektionsritningen och den typen av takstolar har normalt stödben som framgår av artikeln jag länkade till tidigare.

Om du vill veta säkert att det inte finns några bärande stödben i kattvindsväggarna bör du nog anlita en byggkonstruktör som ser hur det är gjort på plats. En sån kan även ge underlag för en bygganmälan för att avväxla ett eller flera stödben om du vill gå vidare med att ta bort kattvindsväggen trots att det finns stödben i den..
 
  • Gilla
Christopher83
  • Laddar…
C Christopher83 skrev:
Är detta rätt? Hittar inga mer ritningar… tack
Ja, det är rätt ritning och du ser på den att kattvindsväggarna är inritade, vilket innebär att du inte kan ta bort dem utan att ta in en konstruktör som beräknar vad du behöver sätta in för takbalk för att växla av tyngden från taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.