Hej! Fyllde grannens spabad och det visar sig att vårt vatten har en ohygglig färg.

Lång historia kort: Vi har nyligen borrat för nytt vatten, ca 70m. Efter vattenprov framkom det att vi har på tok för mycket radon i vattnet, 2900bq.

Jag fick höra att man kan få bättre värden om man spolar brunnen tom några gånger. Därför fyllde jag grannens spabad med vatten från min brunn.

Men färgen på vattnet är ohygglig. Den färgen ser man inte när man fyller ett vattenglas, och vi fick inga anmärkningar på
färg på vattenprovet.

Vi fick tjänligt men med anmärkning på mikrobiologiska. Något som inte oroade mig särskilt mycket då brunnen var helt nyborrad när jag gjorde vattenprovet. Så det kan väl ha funnits lite ytvatten kvar eller annat smuts från borrningen.

Någon som har någon idé om varför vi har den här färgen?
 
  • Grumligt, gulaktigt vatten i ett spabad, med vad som verkar vara smuts eller partiklar flytande, omgiven av trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju ut som ”sjövatten”…..
Alger?
 
Om du tappar upp vatten i en stor hink, ser du färgen då också?
Kan ju komma från spabadets ledningar.
 
Fyllde en glasflaska med det gröna vattnet i spabadet. Ser okej ut..

Flaskan är nog inte tillräckligt stor för att färgskiftningar ska ske
 
  • En glasflaska fylld med något grumligt grönt vatten står på ett bord utomhus, med suddig bakgrund som visar ett staket och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har väl inte brunnen 'satt sig' ännu och hur blir det om filtren i spabadet fått jobbat ett tag, ev med klorning och flockning.


vattnet är för lite färgat för att det skall syna som en toning när man tittar tvärs igenom en glasflaska, du kanske ser mer av toningen om du tittar från korken mot botten som hålls mot vit yta eller vit papper är lagd i botten av flaskan

vad anger vattenprovet för turbiditet - det ser lite grumligt ut på bilden, dock grumlighet kan komma i och med att du tog ut mycket vatten på en gång och inte i normal förbrukningstakt som troligen ger klarare vatten.
 
Se vattenprovsvar
 
  • Analyssvar för vattenprov visar resultat från kemisk och mikrobiologisk bedömning, inklusive nivåer av fluorid, radon, turbiditet, nitrat, uran, kalium, koppar och mangan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har gott om järn och mangan i vårat brunnsvatten och det blir liknande. Vi kör i klor och låter pump med filter jobba ett par dagar så är det fint sedan.
 
  • Gilla
tumboerik
  • Laddar…
MultiMan
Nu beror det på hur mycket vatten man dricker per dag, men med min förbrukning på 3-4 liter hade jag aldrig accepterat 30 mikrogram uran per liter. I Sverige är gränsen för åtgärd 15 och en del av uranet lagras i njurarna som kan skadas över tid, därför det finns riktlinjer. Radonet måste ju också lösas (som kommer från de radioaktiva bergarterna i marken).

Har ni källare? Kontrollerat radonnivåerna där? Ni verkar bo på ett aktivt område.

Edit: Det är alltså inte främst uranets radioaktivitet som är det farliga för njurarna utan tungmetallen i sig, precis som t ex kadmium är skadligt på liknande sätt. Radonet däremot är direkt farligt då det är en kraftigt joniserande alfastrålare som påverkar vävnaderna när den kommer in i kroppen.
 
Redigerat:
  • Gilla
tumboerik
  • Laddar…
Eftersom anmärkning på turbiditeten är att vattnet har över 3 FNU så förklarar det varför vattnet är synligt grumligt när man tittar genom lite tjockare vattenlager som i spabadet.

Men titta på hur spabadets filtrering med kanske även kemikalie-hjälp påverka vattnet efter några dagar - blir det helt klart vatten där så är det helt klart behandlingsbart.

För just dricks och matlagningsvatten så kanske det blir att överväga omvänd osmos-filtrering där åtminstone hälften av vattnet är renat med osmos-vatten för att få ned tungmetallvärdena, sådana fins från diskbänksmodell liknande storlek som en esspressomaskin för en bunt tusenlappar till hela vattenreningsanläggningar i pump/hydrofor-rum där all vatten behandlas för väldigt mycket mer pengar och sedan en anläggning som luftar vattnet för att få ned randonvärdena.

---

du får pumpa vatten ur brunnen motsvara familjens behov (ca 130 liter/person) under 3 månader och sedan ta vattenprov igen och se om det hela har stabiliserats och kanske förbättrats till det bättre.

Är det småbarn i hushållet så kanske deras dryck och mat baseras på buteljerad vatten tills det är kontroll på er brunnsvatten. barn - speciellt spädbarn är mer känsliga är vuxna och är man vid medelålden och närmar sig pensionen så är det inte så noga längre - ens angående radonet...
 
  • Gilla
tumboerik
  • Laddar…
Stort tack för väl formulerade svar!
Jag ska helt klart begära offert på filter för att få bort tungmetallerna och radonet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.