Omröstning dubbat eller odubbat?

  • Antal röster
    137
Jag har nog aldrig ens reflekterat över vilken teoretisk bromssträcka mina däck har.

Jag kör inte så på marginalen att det har betydelse, anpassa hastighet, avstånd och ta det lugnt så kan man till och med köra med blankslitna sommardäck på isbana.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Däcket som fick betyget "Bra" imponerar åtminstone inte på mig på pappret. 43,2 meter bromssträcka från 100 km/h på torrt underlag är inte någon lysande siffra.
Vad var bromssträckan vid de mer normala hastigheterna 70 och 50?

Det är knappast vanligt att du måste panikbromsa på motortrafikled eller motorväg.. eller?
Men inte tusan är det så himla dåligt med 44 meter från 100 km/h, det finns säkert sommardäck med betydligt sämre värden än det.
 
Redigerat:
Unikt namn
D Dilato skrev:
Det är knappast vanligt att du måste panikbromsa på motortrafikled eller motorväg.. eller?
Har du aldrig kört bil i Stockholm? 😉
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du aldrig kört bil i Stockholm? 😉
Jodå, ofta, även på vintern med snö och is, det är ingen skillnad mot resten av landet egentligen.
Folk som inte kan köra bil finns överallt.
🤓
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D Dilato skrev:
Vad var bromssträckan vid de mer normala hastigheterna 70 och 50?

Det är knappast vanligt att du måste panikbromsa på motortrafikled eller motorväg.. eller?
Men inte tusan är det så himla dåligt med 44 meter från 100 km/h, det finns säkert sommardäck med betydligt sämre värden än det.
Du kan med ett nytt sommardäck stanna 10-12 meter tidigare. Det är rätt stor skillnad. Jag undrar om det finns sämre sommardäck som säljs.
 
D Dilato skrev:
Jag har nog aldrig ens reflekterat över vilken teoretisk bromssträcka mina däck har.

Jag kör inte så på marginalen att det har betydelse, anpassa hastighet, avstånd och ta det lugnt så kan man till och med köra med blankslitna sommardäck på isbana.
Jo, det är bara alla andra omdömeslösa som har tvingat på oss en vinterdäckslag öht...
Och krav på mönster 1.6 mm på sommarn.
Vi andra kan anpassa körningen även om en älg eller litet barn klampar upp på vägen närsomhelst.
(Ironi)
 
  • Gilla
  • Haha
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad var bromssträckan vid de mer normala hastigheterna 70 och 50?

Det är knappast vanligt att du måste panikbromsa på motortrafikled eller motorväg.. eller?
Men inte tusan är det så himla dåligt med 44 meter från 100 km/h, det finns säkert sommardäck med betydligt sämre värden än det.
Köper du däck efter vad som är vanligt?
 
Jag får nog erkänna att även om jag kört vad jag uppfattar som väldigt lugnt har blivit överraskad av väglaget ett flertal gånger. Därför försöker jag se till att ha relativt fräscha däck av erkänt märke så situationerna i alla fall inte ska förvärras av däcken.

När man tänker efter så inser man att det är skitsamma om chassiet är välavstämt och bromsarna tip-topp om inte däcken också är i ordning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du kan med ett nytt sommardäck stanna 10-12 meter tidigare. Det är rätt stor skillnad. Jag undrar om det finns sämre sommardäck som säljs.
Det finns rejält usla sommardäck som säljs.
Här nedan har du ett "premium sommardäck" som bara är marginellt bättre än det diskuterade åretruntdäcket.

Det bästa däcket på bromsförmåga 100 - 0 är Continental PremiumContact 6, se de tre kolumnerna "Best".

43.2 m är 7,3 meter (~1 & ½ billängd) längre än det absolut bästa däcket, inte 10-15 meter.

Det är i paritet med Michelindäcket nedan, och faktiskt kortare än michelindäcket på våt körbana.


Resultat från 2023-ADAC-sommardäcktest för Michelin e.Primacy, inkludera bromssträckor, akvaplaning, däckvikt, buller, bränsleförbrukning och pris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sämsta däcker i testet som faktiskt finns att köpa på alla internet-däckfirmor har +23 meter längre bromssträcka än det bästa på våt vägbana men samma som åretruntdäcket på torr vägbana.

Nu har jag inga siffror på åretruntdäckets bromsegenskaper på våt körbana, men det brukar vara bra grepp på sådana så det torde vara betydligt bättre än det nedan.
ADAC:s sommartest 2023 jämförelse tabell för Premiotti Solazo med olika däckprestanda inklusive torr bromsning, våt bromsning, däckslitage och bullernivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alla bilder kommer från 2023-ADAC-Summer-Tyre-Test
 
K karlmb skrev:
Köper du däck efter vad som är vanligt?
Jag köper faktiskt däck efter resultat i däckstest.

När jag köpte mina sommardäck 2018/19? var det Continental Eco Contact 5 som var på topp, så det har jag på nu.
Jag har ju tidigare sagt att jag kör på friktionsdäck året om men jag bytte för två veckor sen när jag såg att det fanns bra mönster kvar på sommardäcken (5 mm som sämst).

Vinterdäcken är Goodyear UltraGrip Ice 2, och det rullar mycket bättre (drar mindre bensin) än sommardäcken!
 
Det enda man behöver kunna om däck är att sommartid skall man ha Continental Premium Contact och vintertid ett däck utvecklat i Finland. Då får man alltid topprestanda. Har man inte råd med detta förstår jag att man tittat på lågpris men då köper jag helst ett lågprisdäck från de stora tillverkarna. Ling Long, Petlas, Roadhog, Triangle och Dynamo får andra köra. Mitt tips om din budget är pressad är att köpa begagnade fälgar på Blocket och köra på 15 tum i stället för 17 tum.

Kort sagt, dubbat eller odubbat är mindre viktigt än att du har ett bra däck. Om du nu inte har blöt is där du kör.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
vintertid ett däck utvecklat i Finland
Vilka däck är det?
 
D Dilato skrev:
Vilka däck är det?
Nokian
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det enda man behöver kunna om däck är att sommartid skall man ha Continental Premium Contact och vintertid ett däck utvecklat i Finland. Då får man alltid topprestanda. Har man inte råd med detta förstår jag att man tittat på lågpris men då köper jag helst ett lågprisdäck från de stora tillverkarna. Ling Long, Petlas, Roadhog, Triangle och Dynamo får andra köra. Mitt tips om din budget är pressad är att köpa begagnade fälgar på Blocket och köra på 15 tum i stället för 17 tum.

Kort sagt, dubbat eller odubbat är mindre viktigt än att du har ett bra däck. Om du nu inte har blöt is där du kör.
Haha, så kategoriskt skulle jag inte våga uttala mig.

Vill man ha absolut bäst prestanda så ska man kika på ”sport”-däcken är min erfarenhet ( https://www.mestmotor.se/automotors...estar-16-mot-18-tumsdack-har-ar-skillnaderna/) Men då tummar man nästan alltid på livslängden.

Beträffande vinterdäck tycker jag det varierar en del från år till år. Min favorit hittills har varit Goodyear Ultragrip Ice. Och då har jag kört Nokian både dubb och odubb.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nokian
Jag har hämtat lite blandat från olika tester och tycker inte man kan anse att finskutvecklat är särskilt bra om man inte bara kör på isvägar i arktis.

"Hakka 10 är utmärkt på is. Greppet är enastående och köregenskaperna om möjligt ännu bättre. Det styr snabbt men är ändå lugnt. På snö understyr det lagom mycket men släpper aldrig bak. Lättkört!

Barmarksegenskaperna är sämre och varken på våt och torr asfalt är däcket någonsin bättre än snittet men trots medelmåttigt grepp och köregenskaper är däcket lättkört. Det är tyst för ett dubbdäck men aningen spårkänsligt. Bra: Grepp och köregenskaper på snö och is.
Dåligt: Medelmåttigt på barmark."
- Aftonbladet

"Nokian Hakkapeliitta 10 blandar högt och lågt. Efter körning på isbanorna kunde vi utsett det finska däcket till testvinnare. Men den svenska vintervägen är för de flesta inte bara is och då tappar Hakka 10 mark. Sämre komfort, dåligt på vått."
- Teknikens Värld / Expressen

Frå teknikens världs test:
nordiska dubbfria Nokian Hakkapeliitta R5 lägger sig i botten av resultatlistan för vattenplaning.

Nokian utmanar och gör det bra – på is och snö. Få däck går lika klippstabilt när det gäller rena vinteregenskaper, men både dubbade Hakkapeliitta 10 och nordiska dubbfria Hakkapeliitta R5 brister när det kommer till barmarksegenskaperna. Det duger inte, för de flesta svenska vintervägar kan bjuda på allt från is och snö till vått och torrt.

Mera finskt:

Finsk-kinesiska dubbade Kontio IcePaw var ett spännande inslag vid teststart, inte minst då det hade flest dubbar av alla. Och mycket riktigt var isgreppet bra. Inte testvinnande, men ändå bra. Vilket inte kunde sägas om uppträdande på barmark, där bromsprestanda på vått renderade däcket minuspoäng.
Detta får inte ske, att kompromissen sträcks så långt åt ett håll, att däcket förlorar kontakten med verkligheten i den andra. Det är under all kritik.

Kontio IcePaw is a new premium studded tyre that has been 100% developed in Finland. 😇
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.