Hej!!
Undrar om någon kan ge oss sina synpunkter på för och nackdelar med stenhus alt trähus med putsad fasad!?
Min sambo vill ha stenhus jag är rädd för att priset sticker iväg!
Huset ska bli ett 1,5 plans ev halv sutteräng!
Hoppas ni kan ge oss lite hjälp i denna djungel!

Tacksam för svar!!!
Mvh Anna!
 
Hej !
Sök på forumet I stenhus samt under fasad så kommer du få många ssynpunker på detta
lycka till
 
Den ENDA nackdelen jag kan se med stenhus (lättbetong, klinker) är just möjligen priset. Dock var skillnaden väldigt liten när vi tog in offerter så valet var inte svårt.

Nackdelen med träregelstomme, utegips (eller vad som nu används) är att fasaden blir känslig för fysisk påverkan. Man sparkar inte gärna fotboll mot en dylik fasad. Eller ställer ifrån sig cykeln lite vårdslöst. Det viktigaste är dock kanske fuktkänsligheten, den debatten har du väl inte missat?
 
Snailman
En eventuell nackdel med stenhus, är ju att stommen blir rätt tung, vet områden där inga sådana byggs då grundförhållandena inte är lämpliga för tunga hus.
 
Vi har byggt på leråker och där har man i de geotekniska undersökningarna skrivit att man rekommenderar platta på mark och inte krypgrund pga markförhållanden. Sedan är det väl alltid viktigt med grundarbetet innan man bygger oberende av hus. Om man har ett tyngre hus måste väl grundarbetet anpassas till hustypen. Fast man i den geotekniska undersökningen har sagt att krypgrund är olämpligt är det bara 5 hus av 11 möjliga som bygger med platta på mark i vårt område.
 
Cykel mot en putsad vägg med trästomme ska inte vara problem. Jag har testat att slå med hammare på Finjas puts med EPS som putsbärare och den putsen höll.
Idag är det nog inte många som putsar trähus utan luftspalt så problemet med fukt är liksom över.
 
Problemet med puts på trähus är, som jag ser det främst två invändningar.

1) Trä rör sig MYCKET beroende på årstid, väder och luftfuktighet. Puts är framtaget för att sitta på ett relativt stumt underlag. Mekaniska spänningar inverkar negativt på putsens hållfasthet.

2) Puts bygger på konceptet att det får lov att tidvis magasinera fukt. Trä, som vi alla vet skall vara torrt för att må bra.

Oavsett vad andra i branschen påstår så vill jag ändock fasthålla att trähus mår bäst av att kläs med trä och puts fungerar bäst på murade eller gjutna underlag.
 
volvo skrev:
Problemet med puts på trähus är, som jag ser det främst två invändningar.

1) Trä rör sig MYCKET beroende på årstid, väder och luftfuktighet. Puts är framtaget för att sitta på ett relativt stumt underlag. Mekaniska spänningar inverkar negativt på putsens hållfasthet.

2) Puts bygger på konceptet att det får lov att tidvis magasinera fukt. Trä, som vi alla vet skall vara torrt för att må bra.

Oavsett vad andra i branschen påstår så vill jag ändock fasthålla att trähus mår bäst av att kläs med trä och puts fungerar bäst på murade eller gjutna underlag.

Korrekt, även enligt min uppfattning. Puts på trästomme är liksom en "billigare kopia" av ett stenhus. När man blanda olika material, med olika egenskaper, bruka det bli svårigheter med att bibehålla kvaliten, som man har i ett massivt stenhus.
De två är ej jämförbara, som jag ser det och putsad yta ska istället jämföras med "rena" träkonstruktioner och då titta på vilket mervärde en putsad yta ger estetiskt och om man vill betala för detta utseende på ett trähus. Inte då jämföra konstruktion och kvalitet med stenhus, för det blir som att jämföra äpplen och päron.

Btw, till trådskaparen. Du heter "Kärleken" och kommer från halland.
Är det möjligvtis så att du tänker bygga på områden Kärleken i Halmstad?
 
Presis som volvo skrev fast i andra ord lika på lika är bäst! Träfasad på trästomme puts på sten...

plexi
 
och hur ska då jag göra som ska ha halva huset putsat och halva huset ska vara cederpanel...? Jag har funderat och våndats och kommit fram till att det blir trähus med puts på cementbacerade fasadskivor med luftspalt bakom.
Hade även tanken att ha halva huset stenhus och halva trähus men det skulle inte gå bra att förena enligt en byggare jag pratade med.
 
Snailman
fn76 skrev:
och hur ska då jag göra som ska ha halva huset putsat och halva huset ska vara cederpanel...? Jag har funderat och våndats och kommit fram till att det blir trähus med puts på cementbacerade fasadskivor med luftspalt bakom.
Hade även tanken att ha halva huset stenhus och halva trähus men det skulle inte gå bra att förena enligt en byggare jag pratade med.
Det är nog klokt, kollar man på senaste plus programmet med roxi stenhus så verkar de ju även ha svårt att förena väggarna med taket, de har stora sprickor där som vidgar sig...
 
Hej
Jag har haft bade trähus och stenhus.
Min asikt är att trähus är ganska problemfria.
Framför allt pag. av isolering - bade värme isolering och fukt isolering. Stenhus andas inte sa som trähus
När jag varit borta nagra manader under vintertid, da var det fuktigt och ibland mögligt i ett stenhus när jag komm tillbaks, och svinkallt. Det tar 2-3 dagar innan huset värms upp. Även om man är borta nagra dagar är det jobbigt med kylan när man kommer hem, trots att man eldar. Idet trähus jag haft var det hela tiden torrt och sa fort man eldade blev det varmt, även om jag har varit borta flera veckor. Trähus var isolerat med polystyren skivor och putsat. Det blev inga sprickor i putsen!
Nu bor jag i ett stenhus med alla dess nackdelar sa jag ser fram emot sommaren da jag vill "tapetsera" med värme och ljud isolerande "wet wallpaper", sa det blir lite trevligare och varmare nästa vinter. Visst är dena värmeisolerande "wet wallpaper" tapet snygg och estetisk men den kan alldrig isolera sa bra som flera lager värmereflekterande folie och polystyren skivor med vilka jag har isolerst barnkammare i ett trähus som jag haft innan. Sadan isolering skulle mögla i ett stenhus. Dem ljud isolerande (eller ljud dämpande ) egenskaper hos "wet wallpaper" har jag ingen nytta av, da väggar är 90cm !!! tjocka.( 150 ar gammal stenhus).
 
blbost skrev:
Hej
Stenhus andas inte sa som trähus
När jag varit borta nagra manader under vintertid, da var det fuktigt och ibland mögligt i ett stenhus när jag komm tillbaks, och svinkallt. Det tar 2-3 dagar innan huset värms upp. ........
Andas trähus ?
Lustigt påstående då "andas" skulle få trähuset att mögla på nolltid.
Det är just därför man i väggar och tak monterar en ångspärr i form av plastfolie med tejpade skarvar i ett så kallat trähus. (gipskartonghus)
Det blir en tät plastpåse om något......

Om det är något som andas så är det ett stenhus då materialet inte är tätt utan har en viss diffusion och tål detta.

Fuktigt och mögligt i ett stenhus ? Stenhus byggs av icke organiska material och kan ej mögla.
Trähus möglar däremot duktigt i trä och gipskartong.
Att det tar 2-3 dagar innan stenhus värms upp är knappast riktigt, det går nästan lika fort som ett trähus.

blbost skrev:
Nu bor jag i ett stenhus med alla dess nackdelar sa jag ser fram emot sommaren da jag vill "tapetsera" med värme och ljud isolerande "wet wallpaper", sa det blir lite trevligare och varmare nästa vinter. Visst är dena värmeisolerande "wet wallpaper" tapet snygg och estetisk men den kan alldrig isolera sa bra som flera lager värmereflekterande folie och polystyren skivor med vilka jag har isolerst barnkammare i ett trähus som jag haft innan. Sadan isolering skulle mögla i ett stenhus. Dem ljud isolerande (eller ljud dämpande ) egenskaper hos "wet wallpaper" har jag ingen nytta av, da väggar är 90cm !!! tjocka.( 150 ar gammal stenhus).
Detta var det konstigaste jag nånsin sett ?????? Wet wallpaper ????? Ööööhhhhh va ?
Att en isolering skulle mögla i att stenhus är ett mycket felaktigt påstående !

90 cm tjocka stenväggar ???? Riddarborg eller ? Skulle eventuellt förklara att tar lång tid att värma upp men detta är knappast vad som som avses med stenhus för en som vill bygga nytt.....

Stenhus av Leca, lättbetong, betong med cellplastisolering, isolerande tegelblock osv. är ett exklusivare byggnadssätt med stora fördelar och ger gedignare hus med färre problemrisker.
Men det är dyrare och därför ovanligare, plus att det pga att det är ovanligare återigen blir dyrare just därför då marknaden och konkurrensen är mindre

Mvh
 
Hej Somelvis
Trähus andas fran angspärr utat, och fukten kondenseras inte pa väggarna sa som det ofta är i sten hus.
Jag har ocksa haft stenhus byggd av betong block och trots att dessa block var ihaliga sa var det nästan samma elände som med den här Ridarborg där jag bor nu.

Du skriver: Detta var det konstigaste jag nånsin sett ?????? Wet wallpaper ????? Ööööhhhhh va ?
Det är inget konstg med Wet wallpaper, du kan läsa vad det är för nagot pa Vavex sidor pa engelska,(se google, Vavex wet wallpaper Izolux) eller om du vill ha det pa tyska sa skriv, da skall jag leta fram 2 tyska firmor som jag har skrivit upp nagonstans, dem säljer det ocksa.( men Vavex har bästa priser).
Pa tyska hetter det Flüssigtapeten.
 
blbost skrev:
Hej

Nu bor jag i ett stenhus med alla dess nackdelar sa jag ser fram emot sommaren da jag vill "tapetsera" med värme och ljud isolerande "wet wallpaper", sa det blir lite trevligare och varmare nästa vinter. Dem ljud isolerande (eller ljud dämpande ) egenskaper hos "wet wallpaper" har jag ingen nytta av, da väggar är 90cm !!! tjocka.( 150 ar gammal stenhus).
Ha inte för stora förväntningar på wet wallpapers värmeisolerande egenskaper. En tunt sikt med celulosafibrer uppblandade i en väggfärg isolerar inte så mycket så att man kan räkna ut det. Har du dessutom 90cm tjocka väggar så några mm celulosafiber gör varken av eller till när det gäller värmeisolering.
Det enda den fluffiga färgen gör är att väggen käns mindre kall vid beröring fast väggen är egentligen lika kall som förr. Det ger samma effekt som att gå på kalla klinkers med och utan strumpor :). Färgen beskrivs som värmeisolerande men man ska ta det med en skyffel salt :).
Stenväggar känns ofta kalla när dom är fuktiga och det är dom när fukthalten i luften inomhus är ständigt för högt. Slutar du elda och vädra några dagar så tar det tid att värma upp och jaga ut all fukt som kondenserat i putsen inomhus. Om det är för hög fukthalt som gör att din ridarborg känns råkall så är det ventilation som ska ses över...
Den celulosablandade färgen är ingen bot mot fukt som kondenserar på väggarna på grund av dålig ventilation ... enbart mums för mögel
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.