T
O oops skrev:
Kan inte se att centralen får någon ip address, inget i Telias router som tyder på att det är någon bakom porten.

Ny router sen förra ägaren, kan man behöva öppna någon port manuellt eller dylikt?
SPC är ett bra system så du ska inte byta ut det (bara så vi har det sagt).

Har du installatörskoden och en användarkod? Om inte så går det eventuellt att nolla koderna men behålla all annan programmering (det beror lite på).

Man kan se i manöverpanelen vad centralen har för IP-adress, kan tex vara så att den inte har DHCP aktiverat, vilket gör att din nya router inte känner av den pga att dom inte är i samma "range". Så då skulle du behöva aktivera DHCP. Sen måste du också aktivera SPC Connect om du tänkt koppla upp den mot molnet (vilket inte är ett krav på något vis).

Skulle säga att du inte behöver en larmtekniker förutsatt att du datavana och ihärdig.
 
  • Gilla
oops och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
SPC är ett bra system så du ska inte byta ut det (bara så vi har det sagt).

Har du installatörskoden och en användarkod? Om inte så går det eventuellt att nolla koderna men behålla all annan programmering (det beror lite på).

Man kan se i manöverpanelen vad centralen har för IP-adress, kan tex vara så att den inte har DHCP aktiverat, vilket gör att din nya router inte känner av den pga att dom inte är i samma "range". Så då skulle du behöva aktivera DHCP. Sen måste du också aktivera SPC Connect om du tänkt koppla upp den mot molnet (vilket inte är ett krav på något vis).

Skulle säga att du inte behöver en larmtekniker förutsatt att du datavana och ihärdig.
Hmm, Har arbetat inom IT i över 10år så jag kämpar på lite till 😅


Jag har en kod, skulle tro att det är installatörskoden då jag når dessa alternativen (se länk)
https://doc.vanderbiltindustries.co.../Content/Topics/Soft_Engineer_programming.htm

Ser att man bör kunna välja dhcp vid konfigureringen av startinställningarna men kan inte hitta några instruktioner kring var inställningen ligger i tex "Installatörsprogrammering via manöverpanelen".

I mitt famlande i mörkret känns det som att jag skulle behöva nå Full programing mode, men kan inte läsa mig till i instruktionerna kring vad man ska göra för att komma dit istället för Soft Engeneering programing ?



SPC Connect är nog aktivt redan då jag har ett Central ID som också visas på manöverpanelen.

Tack på förhand för alla vägvisningar.
 
T
O oops skrev:
Hmm, Har arbetat inom IT i över 10år så jag kämpar på lite till 😅


Jag har en kod, skulle tro att det är installatörskoden då jag når dessa alternativen (se länk)
[länk]

Ser att man bör kunna välja dhcp vid konfigureringen av startinställningarna men kan inte hitta några instruktioner kring var inställningen ligger i tex "Installatörsprogrammering via manöverpanelen".

I mitt famlande i mörkret känns det som att jag skulle behöva nå Full programing mode, men kan inte läsa mig till i instruktionerna kring vad man ska göra för att komma dit istället för Soft Engeneering programing ?



SPC Connect är nog aktivt redan då jag har ett Central ID som också visas på manöverpanelen.

Tack på förhand för alla vägvisningar.
Du har inte installatörskoden. För att den ska funka måste du först via en "vanlig kod" ge tillgång till installatörsläget. Det gör du genom att slå kod, välja "Meny", "tillåt åtkomst" sen "inst. åtkomst".
Men för att komma dit måste din kod vara giltig för det.

Installatörskoden kan vara standard 1111.

https://doc.vanderbiltindustries.co...LH/SV/Content/Topics/Engineer_programming.htm

När du är inne med installatörskoden så kan du ändra ip inställningar.

Funkar det?
 
T TechChad skrev:
Du har inte installatörskoden. För att den ska funka måste du först via en "vanlig kod" ge tillgång till installatörsläget. Det gör du genom att slå kod, välja "Meny", "tillåt åtkomst" sen "inst. åtkomst".
Men för att komma dit måste din kod vara giltig för det.

Installatörskoden kan vara standard 1111.

[länk]

När du är inne med installatörskoden så kan du ändra ip inställningar.

Funkar det?
Du har rätt, ringde tillslut larmfirman som installerat den och han sa att installlatörskoden kunde han inte ge ut men att dhcp skulle vara aktivt och att det borde komma igång. Han tipsade också om att "starta om" centralen genom att ta bort säkring + batteri men det verkar ryvärr inte ha gjort någon skillnad.

Kan fortfarande inte se tecken på någon aktiv kommunikation mellan routern från centralenheten.

Ett par kontrollfrågor jag har:
Från min centralenhet går det ut 2 nätverkssladdar, tolkar det som att den på framsidan av kortet är en korsad kabel som kan användas av installatör för att koppla direkt mot enheten?
Sladden på "baksidan" bör vara den som ska kopplas in i routern?

Kommunikationen är inte beroende av specifika port öppningar för att fungera mot spc connect?

Jag läste något om encryptionkeys som ibland behövde nollställas, görs detta från installatörsläget när man "kommit igång"?
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
T
O oops skrev:
Du har rätt, ringde tillslut larmfirman som installerat den och han sa att installlatörskoden kunde han inte ge ut men att dhcp skulle vara aktivt och att det borde komma igång. Han tipsade också om att "starta om" centralen genom att ta bort säkring + batteri men det verkar ryvärr inte ha gjort någon skillnad.

Kan fortfarande inte se tecken på någon aktiv kommunikation mellan routern från centralenheten.

Ett par kontrollfrågor jag har:
Från min centralenhet går det ut 2 nätverkssladdar, tolkar det som att den på framsidan av kortet är en korsad kabel som kan användas av installatör för att koppla direkt mot enheten?
Sladden på "baksidan" bör vara den som ska kopplas in i routern?

Kommunikationen är inte beroende av specifika port öppningar för att fungera mot spc connect?

Jag läste något om encryptionkeys som ibland behövde nollställas, görs detta från installatörsläget när man "kommit igång"?
Oseriöst av firman som installerar ett larm men inte har kundunika koder som dom kan ge kunden, framförallt när det är en privatperson...

Plocka batteri och säkring ger absolut inget skulle jag säga... Däremot om du gör det samtidigt som du håller in resetknappen som sitter långt upp i högra hörnet (den ska hållas inne länge under uppstarten) så kan du nolla koderna men behålla all annan programmering. OBS, det är inte en Factory reset du ska välja utan ett annat alternativ som jag inte kommer på vad det står... Gissar på något med typ innebörden "återställ koder". Pila upp och ner för att välja det om jag minns rätt...

Vad gäller "nätverksportarna" så är det bara den högra som är för ethernet. Den andra är för X10 kommunikation. Tekniker använder USB kabel för att programmera (eller såklart nätverkskabel).

Men lyckas du inte så kan du ju köra gamla goingen att "svepa av nätverket" för att hitta IP-adressen. Anslut datorn direkt till centralen och kör med program som kan pinga massa adresser samtidigt (du måste ändra ip på datorn till något av dom vanligaste ip adresserna, tex 192.168.0.2, sen 192.168.1.2, 10.10.1.2 osv)

Eller så använder du bara USB kabel och laddar ner SPC Connect Pro programmet.

SPC Connect måste vara aktiverat på centralen för att du ska få kontakt med den, i övrigt så får man sällan problem med att få kontakt med SPC Connect i ett hemnätverk. Har dock fått det på ett par företag av den större storleken. Men har inte koll nu på vilka portar det gäller.

Närbild av larmpanelens moderkort med två nätverksportar, varav den högra är markerad för Ethernet och resetknappen är markerad uppe till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
RilleRock
Här ser ni valen för factory reset där man Endast återställer koderna till default.
Så tryck Nej och sedan Ja.

Detta fungerar enbart om inte installatören har lagt in ett installatörslås och inte för gammal fw.


Portarna för Spc Connect / FlexC är 52000.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
RilleRock RilleRock skrev:
Här ser ni valen för factory reset där man Endast återställer koderna till default.
Så tryck Nej och sedan Ja.

Detta fungerar enbart om inte installatören har lagt in ett installatörslås och inte för gammal fw.
[video]

Portarna för Spc Connect / FlexC är 52000.
Tycker inte den var tillräckligt informativ. Du måste trycka på Ja knappen också 😉
 
  • Haha
RilleRock och 1 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Tycker inte den var tillräckligt informativ. Du måste trycka på Ja knappen också 😉
Nu förstår du varför jag tog upp DSC. Grotteknologi från 90-talet där det tydligt står i manualen hur du kortsluter två pinnar (varierar beroende på modell) vid uppstart och så är koderna tillbaka till fabriksvärdena. Säkert är SPC mer avancerat men ibland är det enkla bättre i händerna på amatören.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
A Anders_Nilsson skrev:
Nu förstår du varför jag tog upp DSC. Grotteknologi från 90-talet där det tydligt står i manualen hur du kortsluter två pinnar (varierar beroende på modell) vid uppstart och så är koderna tillbaka till fabriksvärdena. Säkert är SPC mer avancerat men ibland är det enkla bättre i händerna på amatören.
Absolut. Bästa larmet är bewator RB 416, där har varje ingång en separat switch man ställde till aningen "Till" eller "Från". Så börja en sektion strula så ställde man bara switchen i "Från" så var den bortplockad. Många anläggningar man kommit till där hälfen av sektionerna är i "Från" och man inte orkat kolla över dom...
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Jag har ett larm med lite äldre firmware 3.6.6 som jag tänkte försöka få igång igen, jag hoppas att det är värt att satsa på SPC fortfarande eftersom jag föredrar trådat.

Nu ser jag att med nya firmware så ingår SPC Connect. Men när jag försöker skapa ett konto så måste jag ange företag, måste man ha ett företag för att kunna använda SPC Connect?
 
J JimLi skrev:
Jag har ett larm med lite äldre firmware 3.6.6 som jag tänkte försöka få igång igen, jag hoppas att det är värt att satsa på SPC fortfarande eftersom jag föredrar trådat.

Nu ser jag att med nya firmware så ingår SPC Connect. Men när jag försöker skapa ett konto så måste jag ange företag, måste man ha ett företag för att kunna använda SPC Connect?
Om du skapar konto som systemanvändare så behöver du inte ange någon företagskod. Du kan ha 5 centraler anslutna.
Installatörer skapar installatörskonton och kan hantera större mängd anslutna centraler. Detta är förenat med en kostnad för varje konto.
 
Köpte mig en låda med en massa SPC grejjer som jag tänkte försöka pilla med.

Centralen är en SPC-4320.320. Försöker fabriksåterställa den för att börja programmera men den frågar efter " Låskod: " när jag håller inne reset knappen och väljer "JA". Säljaren har inga koder att skicka med utan har bara monterat ner systemet när de flyttade in. Går det att göra något?
 
T
O Onlycasanova skrev:
Köpte mig en låda med en massa SPC grejjer som jag tänkte försöka pilla med.

Centralen är en SPC-4320.320. Försöker fabriksåterställa den för att börja programmera men den frågar efter " Låskod: " när jag håller inne reset knappen och väljer "JA". Säljaren har inga koder att skicka med utan har bara monterat ner systemet när de flyttade in. Går det att göra något?
Prova 1111 eller 111111?
 
T TechChad skrev:
Prova 1111 eller 111111?
Testat dessa redan och den säger fel kod. Den tar endast emot 4 siffriga koder.
 
O Onlycasanova skrev:
Köpte mig en låda med en massa SPC grejjer som jag tänkte försöka pilla med.

Centralen är en SPC-4320.320. Försöker fabriksåterställa den för att börja programmera men den frågar efter " Låskod: " när jag håller inne reset knappen och väljer "JA". Säljaren har inga koder att skicka med utan har bara monterat ner systemet när de flyttade in. Går det att göra något?
Installatörslås är inställt på den. Du behöver koden för att resetta. Be säljaren att dom fixar koden från larmföretaget som monterade upp det. Annars pengar tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.