Står.i
Körde på en jordhög med en åkgräsklippare Stiga park som har ett klippbord 107M.

Ena kniven som lossnade svetsades på. Men hjulet som håller kniven har börjat glappa. Detta resulterar o ett fasligt oväsen när knivens ovansida går in i några muttrar på bordets undersida.

Kan inte lista ut hur man ska göra för att lossa svänghjulet för att komma åt delarna inuti - hoppas det är någon som vet.

I svänghjulets axel sitter en liten cylindrisk metallbit som verkar fungera som ett lås...

Vänligen
 
  • Exploderad diagramvy av åkgräsklipparens transmission med märkningar och delnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Explosionsritning av klippbordet till en åkgräsklippare Stiga Park 107M med delar numrerade och listade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett svänghjul på en åkgräsklippare med synlig cylindrisk metallbit i axeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du kallar för svänghjul antar jag är remhjulet som är på nedersta bilden.
Jag antar att det har suttit en skruv med bricka som hållt hjulet på plats. Nu när det är borta går hjulet att dra av från axeln. Det kan sitta ganska tight så du kan behöva en avdragare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Står.i
S Stubai skrev:
Det du kallar för svänghjul antar jag är remhjulet som är på nedersta bilden.
Jag antar att det har suttit en skruv med bricka som hållt hjulet på plats. Nu när det är borta går hjulet att dra av från axeln. Det kan sitta ganska tight så du kan behöva en avdragare.
Ja precis remhjul heter det kanske och ja skruven har jag tagit av. Ska se om jag får av det med vad jag har hemma. Den lilla metallbiten har ingen låsfunktion då?
 
Står.i Står.i skrev:
Den lilla metallbiten har ingen låsfunktion då?
Nej, den har funktionen att det inte kan slira när det snurrar.
 
Står.i Står.i skrev:
Ja precis remhjul heter det kanske och ja skruven har jag tagit av. Ska se om jag får av det med vad jag har hemma. Den lilla metallbiten har ingen låsfunktion då?
Den lilla metallbiten kallas krysskil och har som funktion att den bibehåller hjulets position på axeln.
Eftersom knivarna skall vara förskjutna 90 grader i förhållande till varandra så är det viktigt att remhjulens läge är konstanta. Det är därför det är kuggrem och inte kilrem.
Detta måste bli rätt när du sätter ihop det.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Står.i
S Stubai skrev:
Den lilla metallbiten kallas krysskil och har som funktion att den bibehåller hjulets position på axeln.
Eftersom knivarna skall vara förskjutna 90 grader i förhållande till varandra så är det viktigt att remhjulens läge är konstanta. Det är därför det är kuggrem och inte kilrem.
Detta måste bli rätt när du sätter ihop det.
Aha, få förstår jag metallbitens funktion. Ja det med att knivarna måste vara synkade har jag koll på.
 
Står.i
Med ett spett kom remhjulet av med försiktigt vickande.

Antagligen måste jag lossa det andra remhjulet och allt annat som sitter på metallplattan också för att komma åt axeln.
 
  • Borttaget remhjul bredvid en drivrem och gräs på en metallplatta med gula markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Stubai
  • Laddar…
Jag antar att axeln skall tas ur nedåt. Alltså ska allt på klippsäckets ovansida skruvas bort först.
 
  • Gilla
Står.i
  • Laddar…
Står.i
Efter lite andra projekt tog jag loss det andra remhjulet idag, med verktyget för att trycka in kolven när man bytar bromsbeläggning gick det enkelt.
Verktyg för att trycka in kolven används för att lossa ett remhjul, och axeln bakom syns delvis på en gul maskinbas.
Nu har jag kommit åt axeln men kan inte lista ut hur man öppnar upp den för att se om det är någon packning som gett upp.
Närbild på ett borttaget remhjul där axeln och fästet som håller det på plats är synliga, mot en smutsig, gul bakgrund.
 
Det är inget konstigare än en genomgående axel som sitter i två lager. Det är inte så att axeln är av då och det orsakar ljudet? Annars finns det inget speciellt inne i de där.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Står.i
S Stefan1972 skrev:
Det är inget konstigare än en genomgående axel som sitter i två lager. Det är inte så att axeln är av då och det orsakar ljudet? Annars finns det inget speciellt inne i de där.
. Men om axeln är av borde den väl inte snurra runt? Det finns en "spacer", nr 2 på sprängskisse, där inne.
 
Jag tänkte mest på om de båda ändarna gick att rotera var för sig. Osannolikt men vad är det du menar skulle hänt med dessa annars då? Ett lager blir sannolikt inte dåligt huxflux av att det kör fast. Distansen inne i dessa är väl för att hålla isär lagren.
 
S Stefan1972 skrev:
Jag tänkte mest på om de båda ändarna gick att rotera var för sig. Osannolikt men vad är det du menar skulle hänt med dessa annars då? Ett lager blir sannolikt inte dåligt huxflux av att det kör fast. Distansen inne i dessa är väl för att hålla isär lagren.
Jag håller med. Att lagren skulle ha börjat glappa sådär mycket helt plötsligt är mer eller mindre omöjligt. Isf måste samtliga kulor ha ramlat bort.
Spacer nr 2 kan knappas ramla bort utan att lagren är borta.
Däremot om spacer nr 7 går sönder och ramlar bort skulle ett axiellt spel kunna uppstå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.