I färd med att isolera vår takkupa (Villa Nybro, Smålandsvillan) och klurar lite. Takkupan är rakt ovanför hallen och vi tänkte öppna upp halltaket helt så att hallen får rymd hela vägen upp till nock på övervåningen.

Eftersom taket i takkupan inte exponeras för så mycket kyla som övriga taket så tänker jag att det kanske räcker med 145mm isolering, dvs ca takstolens kvarvarande bredd? Då får vi isf synliga hanbjälkar och det kan man göra ngt snyggt av.

Övriga taket har jag luftspaltat och salat ut i två nivåer så att det är 45mm luftspalt och 285mm isolering i tre överlappande lager.

På bilden har jag byggt luftspalter i takkupan på sedvanligt vis.

Eftersom takkupan har lägre lutning (typ 27 grader) så kommer taket ner lite lågt om jag ska isolera lika mycket. Därav min fråga om det räcker med 145mm eller inte.

Den andra bilden visar isoleringen för övriga taket. 145 + 70 + 70.

Tacksam för all hjälp!
 
  • Takkupa under byggnation med synliga takbjälkar och anslutningar i trä och metall. Väggarna är träbeklädda och en fönsterram syns längst ner i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på takkupa under konstruktion med träbjälkar och synlig isolering mellan dem. En byggstege syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Nej 145mm isolering i ett modernt hus i tak är för lite kör lika mycket som övriga tak.
Energi kommer att vara dyrt i framtiden..
 
R Rejäl skrev:
Nej 145mm isolering i ett modernt hus i tak är för lite kör lika mycket som övriga tak.
Energi kommer att vara dyrt i framtiden..
Hmm, ja, det är lite min farhåga men tänkte att det kanske inte gör så stor skillnad på en liten takkupa.

Laddade upp ny bild. Då blir 285mm isolering så här hög (gula). Dvs det röda området kommer inte få lika mkt isolering utan att sala ner hanbjälkarna. Och då blir det lite tvärtomeffekt, att taket blir lägre istället för högre. Förvisso kan jag behålla öppet upp i nock men det blir inte mkt luft kvar mellan hanbjälkar och innertak så nästan inte värt det.

Då är det nästan så att jag hellre lägger innertaket under hanbjälkarna direkt och smackar på med massor med isolering ovanför hanbjälkarna. Alltså då bryr jag mig inte ens om att isolera direkt mot luftspalten i takkupans tak så slipper jag det jobbet. Eller vill man ha isoleringen nära luftspalten? Tänker att det bör inte spela ngn roll. Det lilla röda området bör med denna lösning inte heller ha så mkt påverkan.

Vad tror du?
 
  • Takkonstruktion med angiven plats för 285 mm isolering markerad i gult och ett område med potentiellt mindre isolering markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det lilla röda området kan inte påverka totalen så mycket bara du är någa med isoleringen så att inga köldbryggor uppstår..
 
R Rejäl skrev:
Det lilla röda området kan inte påverka totalen så mycket bara du är någa med isoleringen så att inga köldbryggor uppstår..
Ok. Vad tror du om det sista jag sa, att köra innertaket under hanbjälkarna direkt och bara lägga isoleringen ovanpå (och inte lägga dikt mot luftspalten i taket om vi skippar öppet i nock)?
 
R
T tobefound skrev:
Ok. Vad tror du om det sista jag sa, att köra innertaket under hanbjälkarna direkt och bara lägga isoleringen ovanpå (och inte lägga dikt mot luftspalten i taket om vi skippar öppet i nock)?
Var du placerar isoleringen spelar ju ingen större roll bara ångspärren sitter direkt ann isoleringen..
 
R Rejäl skrev:
Var du placerar isoleringen spelar ju ingen större roll bara ångspärren sitter direkt ann isoleringen..
Precis. Så länge det finns en luftspalt som förhindrar kall luft att träffa isoleringen. Fast det där sista du sa har jag funderat på, vad skulle hända om jag lägger isoleringen ovanpå hanbjälkarna och ångspärren under hanbjälkarna, dvs det blir 195 mm luft emellan?

Konstig idé så klart, men vad är fysiken här?
 
R
T tobefound skrev:
Precis. Så länge det finns en luftspalt som förhindrar kall luft att träffa isoleringen. Fast det där sista du sa har jag funderat på, vad skulle hända om jag lägger isoleringen ovanpå hanbjälkarna och ångspärren under hanbjälkarna, dvs det blir 195 mm luft emellan?

Konstig idé så klart, men vad är fysiken här?
Det är ingen bra idé, får du allt 100%tätt o bra isolerat so borde det fungera men jag skulle inte chansa😊
 
Då gjorde jag så här istället. Tryckte i 145 + 45 + 95 + 95 = 380mm från underkant hanbjälke och uppåt. Dvs ganska luftigt innan luftspalten. Hade ju då så klart inte behövs luftspalta hela taket utan bara precis förbi isoleringen men det gjorde jag ju innan så ingen anledning att plocka ner spalten för det.

Tack för hjälpen!
 
  • Mätning av avstånd 380mm från hanbjälkens underkant till takets spets med avståndsmarkeringar på 145mm, 45mm, 95mm och 95mm på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följdfråga på detta som jag kom på precis: takkupan verkar inte ha ngn öppning i gaveln för att ventilera ut luft (som de andra huvudgavlarna har). Så undrar lite hur luften som kommer in genom takfoten ska kunna ventileras ut? Verkar inte heller vara ngn luftgång över till huvudtaket för att ventilera ut den vägen. Bara funderar på om jag behöver gå upp på takkupan, ta bort pannor och borra upp ett hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.