Hösten 2022 fick vi tre spaljéträd (äpple) som ersättning för två gamla träd som dog efter en tillfällig flytt (Träden flyttades pga byggnation på granntomten.). Vi fick aldrig reda på vilka sorter det är. Vi lämnades att sköta dem själva efter bästa förmåga. Sent förra året lät vi en trädgårdsfirma beskära träden. Vi tycker inte att det blev så bra, träden ser lite väl vildvuxna ut nu. Hur beskär man ett spaljéträd? På ett vanligt frukträd ska man ta bort grenar som växer rakt upp, men på ett spaljéträd är det ganska många grenar som väser uppåt. Bifogar bilder på ett och samma träd vid olika tidpunkter i år.
 
  • Spaljéträd med nakna grenar mot en mur i en trädgård. Trädet har flera vågräta grenar som växer uppåt och utåt. Bakom muren syns vita byggnader och en röd taknock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett spaljéträd med gröna blad och vita blommor som växer mot en mur, med en vattensäck vid basen. I bakgrunden syns en grå byggnad och andra träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett spaljéträd med gröna äpplen som växer bredvid en mur, fotograferat under sommaren. Trädet ser tät och vildvuxet ut efter sin senaste beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Du beskär dem två gånger om året.

Nu vid midsommar "pincerar" du skotten. D v s du skär tillbaka den mjuka nytillväxten till några enstaka blad. Det tar 20 min, så ingen större insats.

På vintern så gör du en mer traditionell beskärning. Men ta det lugnt så du inte skär bort fruktveden, alltså den ved som bär på de stora blomknopparna.

(Tycker annars det ser utmärkt ut!)
 

Bästa svaret

En generell tumregel för alla lövfällande lignoser är att beskärning på vintern stimulerar tillväxt, medan beskärning på sommaren hämmar den. För äppelträd betyder detta att hård vårvinterbeskärning ger större risk för att man får massa oönskade vattenskott.
Vid sommarbeskärning kan man ta bort en fjärdedel av kronan, på vårvintern behöver man vara betydligt försiktigare.
Mina träd klipper jag bara på sommaren eftersom de blivit ganska vildvuxna och jag vill få ner dem i storlek. När jag fått kontroll över dem så kanske jag börjar putsa mer på vårvintern, då man ser lite bättre hur grenarna går.

Det där spaljeträdet ser ju riktigt piggt ut. Jag skulle gallra bland de nya skotten (de utan frukt) nu på sommaren tills jag tagit bort en fjärdedel av lövmassan, och låta det vara på vintern så att det inte skjuter för många nya. Skott som skjutit direkt från stam eller grövre gren klipps ner hela vägen.
 
Sen det här men att klippa bort vertikala grenar och spara horisontella, det handlar väl mest om att forma trädet. Många gamla friväxande träd är intvingade i en paraplyform som egentligen är onaturlig men praktisk för oss. Då vill man hålla dem rimligt låga så att man kan plocka frukt samt släppa in ljus.

Jag har tre träd som tvärt emot är alldeles för låga och breda. Fruktbärande grenar nuddar marken och att klippa gräs under är att dansa limbo. Så jag gör nästan tvärt om, jag jobbar på att klippa bort och korta in horisontella grenar medan jag sparar de kraftigaste vertikala som ska få växa till sig och bära en ny, högre krona.

Så man får ha en vision av hur man vill ha trädet och sakta leda det dit :) Jag gissar att grenarna på ditt spaljeträd kommer bli ganska hängiga av fruktens tyngd och att de lägsta kanske kommer ligga på marken. Så det kanske skulle vara bäst att bygga en faktisk spalje för att stödja upp och ha en form att leda grenarna mot?
 
S Staffan-N skrev:
Så man får ha en vision av hur man vill ha trädet och sakta leda det dit :) Jag gissar att grenarna på ditt spaljeträd kommer bli ganska hängiga av fruktens tyngd och att de lägsta kanske kommer ligga på marken. Så det kanske skulle vara bäst att bygga en faktisk spalje för att stödja upp och ha en form att leda grenarna mot?
Förra året tog vi bort ganska mycket frukt för att grenarna inte skulle böjas ned alltför mycket. Vi stöttade också på några ställen. Inför årets fruktsäsong tänkte jag tillverka några vertikala stöttor. Vi kommer också att ta bort frukt även om det tar emot. Med tiden borde grenarna bli lite kraftigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.