optimizer optimizer skrev:
...Ta dit elektriker för besiktning av anläggningen. Det kan ha fulkopplats på fler ställen.
Nästan garanterat finns det åtskilliga fler grava fel i elanläggningen om man råkar på en sån här dunderfadäs...

Intressant att TS alls valde att kolla detta uttag dock - de allra flesta inklusive jag själv skulle utgått från att det var 230 V i aktuellt uttag om det inte fanns tydliga indikationer på att installationen utförts av en klåpare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
S
optimizer optimizer skrev:
Det är inte kostnaden som bekymrar mig här utan ansvaret hos tidigare ägare och elsäkerheten. Det har säkert felaktigt intygats att elsystemet är ok och fackmannamässigt vid köpet. Ta dit elektriker för besiktning av anläggningen. Det kan ha fulkopplats på fler ställen.
Fast du tog upp "dolt fel" vilket är ett ekonomiskt ansvar. Det är TS som är nuvarande ägare av elanläggningen och ansvaret ligger på TS att anläggningen är säker.

Elsäkerhetsverket bryr sig inte ens när elektriker utför livsfarliga installationer så har väldigt svårt att tro att dom skulle bry sig om ett uttag i en villa/lägenhet som kanske är hempulat.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Nästan garanterat finns det åtskilliga fler grava fel i elanläggningen om man råkar på en sån här dunderfadäs...

Intressant att TS alls valde att kolla detta uttag dock - de allra flesta inklusive jag själv skulle utgått från att det var 230 V i aktuellt uttag om det inte fanns tydliga indikationer på att installationen utförts av en klåpare.
Det här felet behöver på intet vis vara ett tecken på att resten är dåligt. Jag har sett liknande fel då "hempulare" bara bytt ut el-element mot ett uttag då elementet inte behövdes och ett uttag till skulle sitta fint,då har dom fått 400 i en annars bra anläggning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Kanske mer troligt att det suttit en anslutningsdosa där tidigare matad med L1-L2-N och att den byttes mot ett uttag för att "snygga" till inför försäljning
 
  • Gilla
mnils och 6 till
  • Laddar…
Men det ser inte ut som det är samma uttag på de senare bilderna, även om det är samma rum.

Kanske läge att kontrollmäta övriga uttag i huset också.

Lite otydligt på bilden, men där ser ut som en kabel går rakt ned från uttaget, men jag ser inte om den går in i väggen eller rakt ned genom golvet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Volt är inte rätt på en enda punkt. Det ska vara ca 230V eller om det är felkopplat ca 400V.
Rådet är att koppla inte in nått innan du VET vilken spänni
S SueCia skrev:
Det kostar troligen 1-3 000 kronor att åtgärda via firma, eller gratis själv om man kan. Värt att ropa dolda fel då?...
Dolda fel för 1000-3000:-? Lär vara ett oerhört billigt hus om det ska gå igenom. Men fråga kan man alltid.
 
E elmont skrev:
Det här felet behöver på intet vis vara ett tecken på att resten är dåligt. Jag har sett liknande fel då "hempulare" bara bytt ut el-element mot ett uttag då elementet inte behövdes och ett uttag till skulle sitta fint,då har dom fått 400 i en annars bra anläggning.
Så kan någon ha gjort i vårt första radhus. Kanske var det jag, kanske var det Molgan. Elementet blev överflödigt och vi behövde ett till uttag. Kanske inte mitt stoltaste ögonblick, men jag får försöka trösta mig med att det var rätt länge sedan, att det enda som dog var en akvariebelysning och att jag nu har både mätutrustning och bättre koll.
 
  • Gilla
taikon och 11 till
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Mäter ni alla uttag när ni besiktar hus?
Om det är en elbesiktning skall det göras. En vanlig överlåtelsebesiktning typ Anticimex brukar uttryckligen säga att VA och el inte ingår, men ofta görs en stickprovskontroll att jord är rätt. Ditt ansvar att undersöka är detsamma, dvs det är inget dolt fel om det går att konstatera genom att stoppa in en multimedier i uttaget. Som skrivits senare, troligen ett gammalt elelement som suttit där.
 
Inga livstecken från trådskaparen på 24 h, hoppas inte han skadat sig och fått elshock 400 Volt?
 
Redigerat:
  • Wow
  • Haha
YuGi och 1 till
  • Laddar…
K Kalo81 skrev:
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v ?
Köpt ett hus och i badrummet skulle hon ha en tvätt maskin.kolla uttagena i huset innan men något är fel för i de vanliga uttaget står de 380v med.el.mätarn..vad har föra ägaren gjort för lyckas för detta med blå brun jord?

Se bild

Vågar man koppla torktumlare och tvättmaskin i detta uttag ren tur vi kolla uttaget först laddar upp bild..
I min värld känns detta obehagligt och farligt. Känns som nollan är borta. Då kan det hända grejor. Och inte är det bra.
 
  • Gilla
Swedejohn
  • Laddar…
K Kalo81 skrev:
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v ?
Köpt ett hus och i badrummet skulle hon ha en tvätt maskin.kolla uttagena i huset innan men något är fel för i de vanliga uttaget står de 380v med.el.mätarn..vad har föra ägaren gjort för lyckas för detta med blå brun jord?

Se bild

Vågar man koppla torktumlare och tvättmaskin i detta uttag ren tur vi kolla uttaget först laddar upp bild..
Kollat att nollan är ok?alltså noll?
 
K Kalo81 skrev:
Dettabara i badrummet är då så därför jag undrar om förra ägaren dragit dem tre gul blå brun fel för få 330v+ kan jag dra dem rätt men hur lyckades han få 400v i ett 230v uttag därför jag frågar inte alla utag i kåken som har 380v bara de i badrummet(tvättstugan) så vågar ej koppla in tvättmaskin
Har du inte behörighet ta dit en elektriker så du inte eldar upp huset
 
Nu ser det stabilt ut med 2 faser på 400V. Troligtvis en hemmapulare som bytt ut en fast brytare som var kopplad till en maskin som gick på två faser. Maskinen gick sönder och han köpte en ny som ochså gick på 2 faser (400V) men då han själv skulle terminerna sladdarna till ny maskinen gjorde han kardinalfelet att sätta en kontakt på sladden istället för fast installation. Sedan var det dags att göra något på väggen som passade 😄
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
K Kalo81 skrev:
Hur gör jag för att ändra ett fel draget 230v i huset som visar 380v ?
Köpt ett hus och i badrummet skulle hon ha en tvätt maskin.kolla uttagena i huset innan men något är fel för i de vanliga uttaget står de 380v med.el.mätarn..vad har föra ägaren gjort för lyckas för detta med blå brun jord?

Se bild

Vågar man koppla torktumlare och tvättmaskin i detta uttag ren tur vi kolla uttaget först laddar upp bild..
Vi ha alldeles för många ”elektriker”, kontakta en riktig elektriker.
 
  • Gilla
Swedejohn
  • Laddar…
optimizer optimizer skrev:
Mäter ni alla uttag när ni besiktar hus?
Elen måste du kolla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.