E Emanuel01 skrev:
Stort som en liten villa.
Matrummet eller Panasonicen?

Har själv googlat efter en ersättare till min gamla Termovent S40, utan framgång.
Har inte vattenburet utan direktel så luft/luft är det enda som fungerar här.
Så, om det faktiskt existerar små smidiga och billiga lösningar där FTXens luft kan eftervärmas med LLVP istf direktel 1:1 så är det klart intressant.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Matrummet eller Panasonicen?

Har själv googlat efter en ersättare till min gamla Termovent S40, utan framgång.
Har inte vattenburet utan direktel så luft/luft är det enda som fungerar här.
Så, om det faktiskt existerar små smidiga och billiga lösningar där FTXens luft kan eftervärmas med LLVP istf direktel 1:1 så är det klart intressant.
Billigt vet jag inte. Kanske för liten luftvolym i ett litet ftx aggregat. Själva utedelen var lite större än en vanlig luft/luft utedel.
 
Luftflödet i ett FTX aggregat som är dimensionerat för ventilation räcker inte för att värma ett hus, men ett luftvärmesystem typ ACJB däremot har nödvändig kapacitet då det är dimensionerat som värmekälla.
Lufttemperaturen från luftvärmeaggregatet vid användning av den inbyggda elpatronen och max luft temperatur när det är riktigt kallt ute är dock högre än vad en luft/luft värmepump kan ge vid max så elpatronen behövs som stödvärme när det är riktigt kallt ute och LLVP'n inte räcker till.
 
J Josth skrev:
Det man ska komma ihåg också är att cirkulationsluften bara utgör hälften eller max två tredjedelar av totala tilluften från luftvärmeaggregatet så det är även mycket luft från FTX-aggregatet som skulle behöva värmas upp för att få ett effektivt värmesystem. Värmebatteriet brukar därför sitta där det gör i luftvärmeaggregatet efter att de båda luftströmmarna har blandats.
Ja du har rätt att det är en viktig parameter att tänka på. Hittade uppgifter om maxflöden, FTX aggregatet ger max cirka 200 m³/h och värmeaggregatet 430 m³/h så cirka hälften av luften som värms upp är återcirkulerad.
 
Ja, sedan ställs frånluftsflödet i FTX aggregatet in som 0,35 lit/sek&m2 i huset så det kanske är mindre än 200 m3/h beroende hur stort huset är. Tilluften i FTX-aggregatet brukar ställas in som ca 90% av frånluftsflödet. Detta flöde går ju sedan vidare in i luftvärmeaggregatet.
 
  • Gilla
Hobbyfixarn
  • Laddar…
Tack för svar.
Då tycks det inte finnas ngt nytt sedan jag kollade senast. Får konkludera att det inte tycks erbjudas ngn möjlighet att värma (+ övervärma) FTXens tilluftsvärme med LLVP-teknik. (FTX för normalstora villor.)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Tack för svar.
Då tycks det inte finnas ngt nytt sedan jag kollade senast. Får konkludera att det inte tycks erbjudas ngn möjlighet att värma (+ övervärma) FTXens tilluftsvärme med LLVP-teknik. (FTX för normalstora villor.)
Det skulle vara "ReFlow" då men i mina diskussioner med Avent här i Kalmar län så var det knapphändig information om huruvida många kwh man sparar in etc.

Lägg därtill 140.000 kr (totalt ink moms) för en luftvärmepump och ett ACJB så får det vara väldigt mycket bättre än FLVP Nibe 370 och alig VB250L. Eftersom man också behöver byta ut varmvattenberedaren.
 
R Rud0lph skrev:
Det skulle vara "ReFlow" då men i mina diskussioner med Avent här i Kalmar län så var det knapphändig information om huruvida många kwh man sparar in etc.

Lägg därtill 140.000 kr (totalt ink moms) för en luftvärmepump och ett ACJB så får det vara väldigt mycket bättre än FLVP Nibe 370 och alig VB250L. Eftersom man också behöver byta ut varmvattenberedaren.
om Putte är kvar så kan du få bra svar men annars vill de inte jobba mot privatpersoner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.