Min diskmaskin har gått sönder och då den sällan har använts så vill jag ta bort den och använda utrymmet till annat.

Har tagit bort avlopp och satt dit en svart "hatt" som syns på bilden, men hur tar jag bort vattenanslutningen på ett bra sätt?

På blandaren upptill vid diskbänken finns en svart av/på men känns otillförlitligt att bara ta bort anslutningen och låta röret vara "öppet", har kollat diverse "hattar/stopp" men är osäker på vilken/vad jag ska använda.
 
  • Under diskbänk med avloppsrör och vattenanslutningar, två bruna rör och en grå slang för diskmaskin, samt en svart "hatt" på avloppsinloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
En 15 eller 1/2 "lock med packning" lär passa om du tar bort slangen och plastbussningen, sen stänger du såklart avstängningen ovanför diskbänken så locket bara är dubbel säkerhet. Vill du verkligen lämna plastbussningen är det R20 på den istället för 15.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
En 15 eller 1/2 "lock med packning" lär passa om du tar bort slangen och plastbussningen, sen stänger du såklart avstängningen ovanför diskbänken så locket bara är dubbel säkerhet. Vill du verkligen lämna plastbussningen är det R20 på den istället för 15.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...lamringar-nipplar-och-bussningar/lock-452270/ ex denna? Har inga planer på att köpa en ny diskmaskin inom den närmsta framtiden så jag blockar bort "plastbussningen" också.
 
Rickard.
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Krilleman
Mulle. Meck Mulle. Meck skrev:
[länk] ex denna? Har inga planer på att köpa en ny diskmaskin inom den närmsta framtiden så jag blockar bort "plastbussningen" också.
Den blir superbra!

Ta bort plastbussningen bara! 👍

VVS-installation under ett diskbänk med markering för att ta bort plastbussning. Flera rör, slangar och ett vägguttag visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Den blir superbra!

Ta bort plastbussningen bara! 👍

[bild]
Hur fasen får jag bort plastbussningen? Sitter som berget.
 
Krilleman
Den är gängad på delen som jag markerat med 15.

Håll emot med en skiftnyckel på just 15-delen och ta i.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Den är gängad på delen som jag markerat med 15.

Håll emot med en skiftnyckel på just 15-delen och ta i.
Ah, jag tog bort hela då det kändes som att det skulle bli lättare.
 
  • Hand som håller i en plast- och metallanslutning. Verktyg och en kartong syns i bakgrunden, vilket indikerar att arbetet sker i ett renoverings- eller byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.