Hej! Vi har en två år gammal altan som vi skulle vilja ställa en enkel pool på. Typ LazySpa ca 180cm i diameter?

Tror ni att altanen klarar vikten från vattnet i poolen?

Hur stor pool tror ni maximalt vi kan ha stående på altanen utan att såga upp och sänka ner den mellan brädorna?

I brist på fackspråk: Det är 60cm mellan reglarna, och stödbenen står på plattor.

Bilderna kanske kan hjälpa något?
 
  • Träram till altan med 60 cm mellan reglarna, placerad på gräsmatta framför ett gult träskjul med två fönster. Stödbenen på plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbyggnad av altanram på gräsmatta med synliga reglar och stödben som står på markplattor, framför ett gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En person står på en altan med träplankor, bredvid ses en delvis byggd del med synliga reglar, och en gul vägg bakom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Vilken dimension på reglarna? Ser ut som 170.
 
wildeside
Hur tätt sitter dina så kallade (Stödben)?
 
K kniv skrev:
Vilken dimension på reglarna? Ser ut som 170.
Tack för svar! Jag är ganska säker på att de är 195mm.
 
wildeside wildeside skrev:
Hur tätt sitter dina så kallade (Stödben)?
Tack för svar! Jag behöver nog gå ut och mäta för att vara helt säker, men jag tror någonstans mellan 150-200cm mellan benen som står på plattorna.
 
K
Vilken skruv har du fäst stödbenen med? Det är ju dem som kommer få ta allt moment.
 
K
Varför bygger man ett nedsänkt bjälklag med 195 och sen stödben på det? Borde gå att få till mycket stabilare (och billigare) konstruktion med att bärlinorna vilar direkt på marksten och sen skruvreglar ovanpå. Så slipper man stödben
 
K kniv skrev:
Varför bygger man ett nedsänkt bjälklag med 195 och sen stödben på det? Borde gå att få till mycket stabilare (och billigare) konstruktion med att bärlinorna vilar direkt på marksten och sen skruvreglar ovanpå. Så slipper man stödben
Tack för svar. Jag behöver nog fråga byggfirman som byggde altanen om både skruv och varför de har gjort som de har gjort. De kanske kan svara på belastningsfrågan också. 😅
 
”Räcker” det att stötta upp med reglar mellan stödreglarna (se markerat med rött på min dåliga bild), eller behövs det fler neråtgående stödreglar/ben fästa mot plattor på marken?
 
  • Översiktsbild av byggprojekt med stödreglar markerade med rött. Bilden är tagen genom ett nät. Frågan gäller om fler stödreglar behövs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Reglar i sidled förstyvar ju bara konstruktionen något i sidled. Den absoluta majoriteten av din tilltänkta nyttiglast kommer ju vara nedåtriktiad, varför benen, och inte minst skruvarna, kommer ta i princip all last. Jag hade aldrig ställt ett spabad på det där, extremt stor risk att något får fel och det sätter sig rejält
 
Jag skulle lägga in fler reglar under badet, c/c 300 och sätta alla stöden under reglarna, inte skruvad i sidan.
Och där det sitter mot väggen skulle jag sätta balksko.
 
K kniv skrev:
Reglar i sidled förstyvar ju bara konstruktionen något i sidled. Den absoluta majoriteten av din tilltänkta nyttiglast kommer ju vara nedåtriktiad, varför benen, och inte minst skruvarna, kommer ta i princip all last. Jag hade aldrig ställt ett spabad på det där, extremt stor risk att något får fel och det sätter sig rejält
Tack så mycket för bra hjälp. 🌸
 
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Jag skulle lägga in fler reglar under badet, c/c 300 och sätta alla stöden under reglarna, inte skruvad i sidan.
Och där det sitter mot väggen skulle jag sätta balksko.
Tack så mycket för ditt svar! Förstår jag dig rätt att vi behöver stödreglar 45x195 mellan de övriga reglarna? (Se bild) Alltså fästa med balksko från väggen hela vägen bort?

Om vi ska fästa stöden underifrån, fäster vi med hålbeslag mot regeln på vardera sida då?
 
  • Bild av ett byggprojekt sett genom ett rutnät, med reglar markerade i rött och en horisontell linje i gult för att förtydliga placeringen av stödreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Bestäm var badet ska stå och ta sedan bort trallen på mitten av den ytan så ser du hur det ser ut under.
Kolla på badet var dess stödpunkter finns.
Sen är det dags att fundera på var och hur du förstärker eller bygger nytt.
 
  • Gilla
frujarlangen
  • Laddar…
K
Om ni nu anlitat hantverkare för att bygga altanen, varför inte bestämma vart det ska stå och sen anlita hantverkare som får förstärka altanens bärande bjälklag?
 
  • Gilla
frujarlangen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.