Jag har ca 3 mil till jobbet varje dag. Har en nyinstallerad laddbox i garaget och jag tänkte skaffa mig en elbil. Inte alltför dyr. Ska bara ha den som pendlingsbil. Måste finnas plats för 2 barnstolar och 2 vuxna.

Vad skulle ni köpa för elbil att ha som pendlingsbil?
 
Ett ekonomiskt alternativ som är tillförlitligt och väl utprovat är Nissan Leaf 40 kW. Har en själv och älskad av familjen trots budget och antistatus.
 
PFO PFO skrev:
Ett ekonomiskt alternativ som är tillförlitligt och väl utprovat är Nissan Leaf 40 kW. Har en själv och älskad av familjen trots budget och antistatus.
Varför är det antistatus?
 
En Leaf är inte en statusvagn, skönt att inte vara i konflikt med jantelagen i Svedala.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
ullet
Vi har just skaffat en e-Golf, prisvärt alternativ och ett ganska enkelt insteg i elbilsvärlden då den är väldigt lik sina konventionella syskon.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Jag valde en Kia Niro EV (3 år gammal). Finns plats för 2 bälteskuddar, en bakvänd bilbarnstol och 2 större vuxna även om det är ganska trångt med kudde i mitten i moderna bilar... Klarar även lite längre resor utan problem.
 
PFO PFO skrev:
Ett ekonomiskt alternativ som är tillförlitligt och väl utprovat är Nissan Leaf 40 kW. Har en själv och älskad av familjen trots budget och antistatus.
Jo, den är säker bra, men vet inte om jag skulle rekommendera någon att köpa en elbil med CHAdeMO år 2024.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Jo, den är säker bra, men vet inte om jag skulle rekommendera någon att köpa en elbil med CHAdeMO år 2024.
Chademo?
 
M Mjärn skrev:
Chademo?
Laddkontakten, inte lika vanligt förekommande som type 2 och CCS om du nu tänker ladda publikt.

Kolla chargefinder-appen för att se laddare där du kan tänkas behöva ladda.
 
ullet ullet skrev:
Vi har just skaffat en e-Golf, prisvärt alternativ och ett ganska enkelt insteg i elbilsvärlden då den är väldigt lik sina konventionella syskon.
Att den delar många komponenter med vanliga Golf är ju inte heller helt fel när det kommer till reservdelar och sådär. Åtminstone är det så på vår e-Up (som för övrigt är en fantastisk liten bil, men kanske lite för liten för trådskaparen).
 
M
ullet ullet skrev:
Vi har just skaffat en e-Golf, prisvärt alternativ och ett ganska enkelt insteg i elbilsvärlden då den är väldigt lik sina konventionella syskon.
Har också en e-Golf 2020 års modell så barnsjukdomarna är borta och det är en riktig bil inte något smäck eller så liten att man måste ta på sig den. Och den ser likadan ut i instrumenteringen som vår andra bil en Passat från 2018 vilket är en fördel.

Ingen långfärdsvagn då den bara har 35kWh batteri som räcker ca 20 mil, lite längre på sommaren och lite mindre på vintern. Men perfekt som andrabil för resor i närområdet, laddar 1 - 2 ggr per vecka till 80% när den säger att det är 50km kvar.
 
S slugger75 skrev:
Jo, den är säker bra, men vet inte om jag skulle rekommendera någon att köpa en elbil med CHAdeMO år 2024.
Leaf har chademo som DC kontakt och typ 2 som ac kontakt, den är inte för långkörning och snabbladdning, men ac laddning inga problem.
 
Mikael_L
M Mjärn skrev:
Jag har ca 3 mil till jobbet varje dag. Har en nyinstallerad laddbox i garaget och jag tänkte skaffa mig en elbil. Inte alltför dyr. Ska bara ha den som pendlingsbil. Måste finnas plats för 2 barnstolar och 2 vuxna.

Vad skulle ni köpa för elbil att ha som pendlingsbil?
Minst 20kWh fräscht batteri.
Eller större om det inte har fullt SoH.

Sen den storlek och annat som passar dig.

Då har du troligen ca 11 mil räckvidd på sommar, och 8 mil på vintern.
Men egentligen är det fler parametrar, hur fort kör du, var i landet (är det riktigt kalla vintrar) osv.
 
Jag har ungefär samma sits, köpte en Volvo XC60. Är supernöjd! Nyladdad kommer du till o från jobbet på el. På vintern är den något sämre (som alla). Den har 68km full…..och på sommaren kommer jag mina 3 mil ToR med marginal….på vintern har det vid enstaka tillfällen gått någon dl på bensin.
Min är dock laddhybrid, inte helt el. Dessa var för dyra. 😊
 
Mikael_L
S slugger75 skrev:
Jo, den är säker bra, men vet inte om jag skulle rekommendera någon att köpa en elbil med CHAdeMO år 2024.
Råkar man köpa en bil med Chademo-uttag så blir det i princip bara en ren pendlarbil, då det är ett otyg att hitta (fungerande) publika snabbladdare.

Och sen om vi snackar Leaf så har den kass kylning av batterierna, så snabbladdning blir verkligen inte snabb, redan vid 50% laddning så har nog hastigheten sjunkit till typ 20-25 kW, så de tidiga Nissan har i praktiken inte snabbladdning alls.

Men för dagspendling över en väl känd sträcka så blir kanske Nissan Leaf istället ett ypperligt val, då den kan gå att få billigt just för att den inte passar alla köpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.