A Avarell_Dalton skrev:
Ännu så länge är det inte någon som bett ts kolla jordanslutningen mot motor vilket i min värd borde vara nummer ett att kolla.
Jordanslutning från vad till vad?
 
D Dilato skrev:
Jordanslutning från vad till vad?
Från batteriet till motorn. Har man ett spänningsfall där märks det tydligare när belastningen ökar och strömmen med det. Oavsett är det ett inte helt ovanligt fel med oxidation på minussidan och enkelt att kolla då det syns för blotta ögat. Jag skulle ha börjat där
 
A Avarell_Dalton skrev:
Från batteriet till motorn. Har man ett spänningsfall där märks det tydligare när belastningen ökar och strömmen med det.
Det är inget ovanligt fel. Men det brukar yttra sig på lite annat sätt än det som TS beskriver. Det är kanske punkt ett att kolla om startmotorn verkar trött. Men det är ju inte vad TS beskriver.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är inget ovanligt fel. Men det brukar yttra sig på lite annat sätt än det som TS beskriver. Det är kanske punkt ett att kolla om startmotorn verkar trött. Men det är ju inte vad TS beskriver.
Startar direkt. Nytt batteri. Bra snurr på startmotorn.
 
A Avarell_Dalton skrev:
Från batteriet till motorn. Har man ett spänningsfall där märks det tydligare när belastningen ökar och strömmen med det. Oavsett är det ett inte helt ovanligt fel med oxidation på minussidan och enkelt att kolla då det syns för blotta ögat. Jag skulle ha börjat där
Är inte detta en magnettändning, dvs du ska kunna koppla bort batteriet (efter start) utan större problem?
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ju enkelt för TS att kontrollera, han har ju både multimeter och elschema med kommentarer🤓
Kommer det jord till stol switchen på den orange ledningen när växel läggs i eller klipp däcket aktiveras ( med tändningen på)?
Obs. Gräsklipparen funkar utmärkt just nu.

Gjorde just det test du föreslog.

Motor ej startad.
Tändningsnyckel i läge tändning på.
Sittsbrytare bortplockad.

Växelspak i friläge, ger jord till orange.
Växelspak i backläge, ger också jord till orange.
 
K Kvisthberg skrev:
Växelspak i friläge, ger jord till orange.
Växelspak i backläge, ger också jord till orange.
"Växelspak i friläge, ger jord till orange."
Då måste klippdäcket vara inkopplat.
I friläge ska man inte kunna köra klippaggregatet om man inte sitter i stolen.

Växelspak i neutral ensam ska inte ge jord på orange, då skulle motorn inte kunna köras utan någon i stolen.
Växelspak i fram eller back ska ge jord på orange så att motorn stannar om man kliver av/ramlar ur sätet.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
D Dilato skrev:
"Växelspak i friläge, ger jord till orange."
Då måste klippdäcket vara inkopplat.
I friläge ska man inte kunna köra klippaggregatet om man inte sitter i stolen.

Växelspak i neutral ensam ska inte ge jord på orange, då skulle motorn inte kunna köras utan någon i stolen.
Växelspak i fram eller back ska ge jord på orange så att motorn stannar om man kliver av/ramlar ur sätet.
Nytt test. Fungerande maskin.
1
Motor ej i gång.
Nyckel i tändnings läge
Sätesbrytare bortplockad (unplugged)
Orange får ständig jord, oavsett läge på växelspak eller klipp.
2
Sätesbrytare monterad.
Sitter på stol.
Motor igång.
Växel och klipp i neutralläge.
Kliver av. Motor fortsätter gå.
Lägger i växel eller klipp. Motor fortsätter gå.
Lyfter på rumpan. Motor dör omedelbart.
 
Kliver av. Motor fortsätter gå.

Här fattas några steg.
  • aktiverar klippdäck, motorn stannar.
  • avaktiverar klippdäck
  • aktiverar växel, motorn stannar
  • lägger ur växel
  • Sätter mig i sätet.

    Lägger i växel eller klipp. Motor fortsätter gå.
    Lyfter på rumpan. Motor dör omedelbart.

--------------------------------------------------------------------

Så här borde det fungera

Elektriskt schema som visar jordningskretsar för säkerhetsrelä och växlar. Jordningen beror på växelpositionen (neutral eller växel ilagd) och klippdäcksstatus.
När man har växel i kommer jordningen från Reläets 87a (reläet är inte aktiverat) via en orange till klippdäcksbrytaren och därifån till orange som går till sätet..

När man har neutral i kommer jordningen från reläets 87 (reläet är aktiverat av 12V från tändningslåset, tändning på) som går till klippdäcksbrytaren (grön ledning) som bryter jordningen om klippdäcket inte är aktivt.
När klippdäcket aktiveras sluts klippdäcksbrytaren och jorden går vidare till orange som går till sätet.
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Kliver av. Motor fortsätter gå.

Här fattas några steg.
  • aktiverar klippdäck, motorn stannar.
  • avaktiverar klippdäck
  • aktiverar växel, motorn stannar
  • lägger ur växel
  • Sätter mig i sätet.

    Lägger i växel eller klipp. Motor fortsätter gå.
    Lyfter på rumpan. Motor dör omedelbart.

--------------------------------------------------------------------

Så här borde det fungera

[bild]
När man har växel i kommer jordningen från Reläets 87a via en orange till klippdäcksbrytaren och därifån till orange som går till sätet..

När man har neutral i kommer jordningen från reläets 87 som går till klippdäcksbrytaren (grön ledning) som bryter jordningen om klippdäcket inte är aktivt.
När klippdäcket aktiveras sluts klippdäcksbrytaren och jorden går vidare till orange som går till sätet.
Tack för din hjälp.
Nu när den fungerar skall jag passa på att klippa massor med gräs.
Skall försöka fördjupa mig i schemat när jag får tid. Blir väl när den pajar igen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kliver av. Motor fortsätter gå.

Här fattas några steg.
  • aktiverar klippdäck, motorn stannar.
  • avaktiverar klippdäck
  • aktiverar växel, motorn stannar
  • lägger ur växel
  • Sätter mig i sätet.

    Lägger i växel eller klipp. Motor fortsätter gå.
    Lyfter på rumpan. Motor dör omedelbart.

--------------------------------------------------------------------

Så här borde det fungera

[bild]
När man har växel i kommer jordningen från Reläets 87a (reläet är inte aktiverat) via en orange till klippdäcksbrytaren och därifån till orange som går till sätet..

När man har neutral i kommer jordningen från reläets 87 (reläet är aktiverat av 12V från tändningslåset, tändning på) som går till klippdäcksbrytaren (grön ledning) som bryter jordningen om klippdäcket inte är aktivt.
När klippdäcket aktiveras sluts klippdäcksbrytaren och jorden går vidare till orange som går till sätet.
Jag vet inte om du tänker rätt. Men vart menar du att jorden tar vägen? Det jag menar är att motorn dör/stängs av om jord går fram till tändspolen/magnettändaren. Därför fungerade TS maskin då han tog bort den kabeln.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.