3 279 läst · 70 svar
3k läst
70 svar
Varför dör min åkgräsklippare när jag lägger i växel?
Då talar ännu mer för säkerhetsbrytaren. Mest sannolikt den under sätet. Ta bort kablarna till den brytaren, och kortslut dem. Om du inte redan gjort det.K Kvisthberg skrev:
Stopp stopp. Inte kortsluta dom som i att koppla ihop dom.A AG A skrev:
Sätesbrytaren öppnar den kretsen när någon sitter i stolen.
Så tejpa båda ändar om man vill koppla förbi alla säkerhetsspärrar... (inte bra)
Än en gång kontrollerade jag sätesbrytaren. Den fungerade även nu som den skulle, vilket den alltid gjort. Satte tillbaks brytaren, och, kors i taket, den här gången fungerade allt som det skulle. Fattar inget, tror nog att det är något glapp som kommer och går. Hoppas den går i morgon också, annars kommer jag igen. Fö så känns hela den här gräsklipparen som den konstruerats av Åsa Nisse och hans polare.
Jättemycket tack för all hjälp.
Jättemycket tack för all hjälp.
Testa att köra lite elektronikspray i kontakter och brytare
Så som avstängningstråden fungerar är det när det är kontakt mellan spolen och jord som motorn stängs av. Så om det är problem med säkerhetsbrytarna och det är rätt schema vi fått så kan det inte vara glapp och det hjälper inte med elektronikspray. Det är kontakt när det borde vara avbrott och inte omvänt.
Nej det har den inte allltid gjort.K Kvisthberg skrev:
Den har fastnat i slutet läge så när du lagt i växel eller klippdäck så har jordsignalen gått vidare till tändspolen trots att du suttit i stolen vilket ska koppla bort växel- & klippdäcks- brytarna från att nå tändspolen.
Ja det har du säkert rätt i, men kan det kanske vara någon avskavd kabel som i bland ligger i kontakt med jord.A Avemo skrev:Så som avstängningstråden fungerar är det när det är kontakt mellan spolen och jord som motorn stängs av. Så om det är problem med säkerhetsbrytarna och det är rätt schema vi fått så kan det inte vara glapp och det hjälper inte med elektronikspray. Det är kontakt när det borde vara avbrott och inte omvänt.
Det kan det förstås vara. Men det förklarar inte varför det är just när du lägger i växel eller startar klippaggregatet som den stannar. Om den fungerar problemfritt när du kopplar bort sätesbrytaren och isolerar ändarna så vet du lite mer.K Kvisthberg skrev:
Nej, inte om det är i säkerhetsbrytarkretsen, då ska motorn dö direkt när kabeln jordas.K Kvisthberg skrev:
Det är brytaren i stolen som är nyckeln här, om den är sluten (du sitter inte i stolen) och du lägger i växeln eller kopplar in klippagregatet så stannar motorn direkt.
Om den är sluten även när du sitter i stolen händer samma sak, om du lägger i växeln eller kopplar in klippagregatet så stannar motorn direkt.
Det är bara när den är öppen (du sitter i stolen och brytaren intryckt) som signalen från växel och/eller klippagregat inte når fram till tändningen och dödar motorn.
Det finns ingen annan variant.
Brytaren är enkel att testa när den är monterad, sätt ditt instrument i diod/beep-läge
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och sätt mätproberna på var sin sida brytaren.
Den ska pipa när du inte sitter i stolen och sluta pipa när du sitter i den.
Redigerat:
Just nu fungerar gräsklipparen som den skall.A Avemo skrev:
För att se om det var något mekaniskt fel mellan sitts och brytare, så gjorde jag följande.
Kopplade loss brytaren, satte mig, startade,lade i växel. Den dog.
Monterade brytaren, satte mig, startade, lade i växel. Den dog inte.
Lyfte på rumpan ( motor igång). Den dog.
Jag förstår att det är svårt att dra någon slutsats nu när allt fungerar som det ska.