Hej,

Håller på att bygga trall över gaml uteplats med sjöstensplattor. Under plattorna verkar det ligga en plast duk, osäker om det är mot växter eller för att det inte ska komma vatten nära grunden då det är suterräng.

Tänkte bästa kanske är att låta plattorna som går ligga kvar då det redan borde satt sig efter ca 20-40 år på marken, eller borde man plocka bort några för att underlätta för dräneringen vid regn ?

Annars tänker jag att plasten osv kanske också är bra att den ligger kvar, finns idag vad jag vet ingen problem med fukt i källaren iallafall.

Min fråga till er är borde man ändå ta bort plattorna eller kan de lika gärna ligga kvar ? Samt hade ni låtit plasten legat kvar ?
 
  • Gammal uteplats med sjöstensplattor under renovering, med grus och plastduk synligt under några upplyfta plattor och olika byggverktyg runt om.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom det inte varit några problem hittills så hade jag inte rört någonting, utan låtit det vara som det är. Mellan stolparna och plattorna hade jag lågt tjärpapp el.liknande.
 
Perfekt läge för terassfot.
 
D Datagubben skrev:
Hej,

Håller på att bygga trall över gaml uteplats med sjöstensplattor. Under plattorna verkar det ligga en plast duk, osäker om det är mot växter eller för att det inte ska komma vatten nära grunden då det är suterräng.

Tänkte bästa kanske är att låta plattorna som går ligga kvar då det redan borde satt sig efter ca 20-40 år på marken, eller borde man plocka bort några för att underlätta för dräneringen vid regn ?

Annars tänker jag att plasten osv kanske också är bra att den ligger kvar, finns idag vad jag vet ingen problem med fukt i källaren iallafall.

Min fråga till er är borde man ändå ta bort plattorna eller kan de lika gärna ligga kvar ? Samt hade ni låtit plasten legat kvar ?
Det där är en kopia av mina förutsättningar för 25 år sedan. Jag lät alting vara som det var o byggde trädäcket ovan på plattorna. Mitt trädäck håller fortfarande, använde inte tjärpapp under stolparna, men det kan väl vara en bra idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.