P
Hej

Detta är kanske en dum fråga men jag är ingen expert på växter mm. :)

Jag har ett kuperat område i min trädgård som jag vill göra fint, plantera träd och buskar mm.
Området består av stora stenar, lerjord och flera stubbar av stora Douglas granar.

Min fundering/fråga är, är det några problem med att plantera nya träd i närheten av stubbarna?
Vilket avstånd till stubbarna måste jag hålla?

Frågan grundar sig i att jag har läst någon stans att man inte kan plantera ett äppleträd(?) på samma ställe som det har stått ett annat fruktträd då marken inte innehåller tillräckligt med näring.
Träden som jag funderar på att plantera är lönn, asp och björk samt kanske ett fruktträd eller två. (om jag hittar några som trivs i fuktig lerjord dvs)


/Philip
 

Bästa svaret

Det brukar sägas att inte plantera fruktträd av samma sort eftersom äldre fruktträd ibland drar på sig sjukdomar.

Vad gäller stubbarna så kan de tillfälligt skapa kvävebrist när de bryts ner men om du planterar träd så har de inte så djupa rötter i början att nedbrytningsprocessen bör ställa till något. I naturen så växer nya träd bredvid och t o m i gamla stubbar.

Fruktttäden plantersr du på små kullar för att komma upp ur vätan.
 
P
Ok, tack för svaret.
Det var en dum fråga för er som kan detta men inte för mig som är bättre på tekniska saker. :)

Man lär sig alltid något nytt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Frågar man inte så lär man sig inget.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Bronken
Nu vet jag inte riktigt hur en douglasgran funkar men under våra (nu nedtagna) vanliga granar och tallar är det svårt för växtlighet att ta fart vilket jag antar beror på flera generationer av fällda barr. Terpentin-mättad mark? Så man kanske får "schakta" lite först och byta lite jord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.