Hej,

Vi har haft en firma hos oss för att slipa ett parkettgolv i furu nyligen. Det var ganska skadat men firman bedömde att det skulle gå att slipa, dock med reservation för att vissa mindre områden med stor sannolikhet inte skulle gå att slipa pga ojämnheter i golvet samt en del hack-märken.

Med facit i hand vete katten om detta faller inom ramen för vad dom beskrev, kan någon med mer erfarenhet inom området kanske kommentera om detta är vad man kan förvänta sig?

Dels är det ett större område i mitten av rummet där dom helt enkelt verkar ha glömt att slipa. Dels är det en annorlunda slipning längs kanterna på hela rummet, det är en ljusare nyans på träet ca 0-30 cm in från vägg. Detta ska enligt företaget vara pga att dom använt en annan slipmaskin där och att det blir så, det går inte att undvika.

Det ligger 2 lager hårdvaxolja som för tillfället håller på att torka (har torkat ca 12 timmar vid bildtillfället).

Vi har inte fått fakturan ännu.
 
  • Nyslipat furuparkettgolv med ojämnheter, mörkare områden i mitten och längs kanterna ljusare nyans på grund av olika slipmaskiner. Väntar på att hårdvaxoljan ska torka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyslipat furugolv med ljusare nyans längs kanterna på grund av användning av olika slipmaskiner. Synliga ojämnheter och hackmärken samt två lager hårdvaxolja som torkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slipat furu parkettgolv i ett rum med ljusare nyans nära väggarna, synliga pågående torkning av två lager hårdvaxolja, panel vid väggen och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visserligen är TS golv parkett men jag slipade själv det gamla furugolvet snyggare. Märkena tvärs över är heller inte godtagbart. Inte kör man maskinen så.
 
  • Gilla
Epoxil
  • Laddar…
Nu har jag ingen erfarenhet av slipning av furugolv (endast ekparkett) men det där hade jag inte accepterat. Be chefen för firman komma ut och titta så han får veta att vissa anställda behöver nya glasögon.

Är det områden som ligger påtagligt lägre än övrigt så brukar man väl ändå slippa lite lätt för hand?
Det är sant att man oftast använder en mindre oscillerande slipmaskin till kanterna men det där ser ju bara möjligt ut.
 
  • Gilla
Epoxil
  • Laddar…
Känns som man slipat för lite
Sen kan vissa golv vara lite känsliga och man ser där man kantat men då får man köra med slipnät över hela ytan så det blir lika
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, då var vi inte helt fel ute i vår bedömning. Vi har kontaktat företaget som gjorde detta och uttryckt vårt missnöje, så vi får se om någon åtgärd blir aktuell.
 
Nu kanske jag kommer säga något ni inte kommer att gilla men är det SÅ illa? Min erfarenhet, särskilt när man outsourcar jobb till andra är att man efteråt ser saker som ingen annan ser. Rummet är omöblerat och mycket av det ni ser just nu försvinner när det kommer in möbler. Dessutom ser det ut att vara ett äldre hus där man kan förvänta sig att allt inte är perfekt och sprillans nytt.
 
  • Gilla
imported_Benno och 1 till
  • Laddar…
J_P_K J_P_K skrev:
Nu kanske jag kommer säga något ni inte kommer att gilla men är det SÅ illa? Min erfarenhet, särskilt när man outsourcar jobb till andra är att man efteråt ser saker som ingen annan ser. Rummet är omöblerat och mycket av det ni ser just nu försvinner när det kommer in möbler. Dessutom ser det ut att vara ett äldre hus där man kan förvänta sig att allt inte är perfekt och sprillans nytt.
Det runt kanterna mot vägg kan man ju eventuellt tänka sig att leva med då det inte kommer synas lika mycket när man väl möblerat, som du säger. Det är väl mer den större oslipade fläcken i mitten av rummet som skaver och inte alls ser bra ut, man kan ju se var de missat att slipa som rätt skarpa kanter mot en oslipad yta. Fläcken syns dessutom extra tydligt iom fönsterplacering och var man kommer in i rummet från.

Vi får se vad företaget återkommer med helt enkelt
 
E Epoxil skrev:
Det runt kanterna mot vägg kan man ju eventuellt tänka sig att leva med då det inte kommer synas lika mycket när man väl möblerat, som du säger. Det är väl mer den större oslipade fläcken i mitten av rummet som skaver och inte alls ser bra ut, man kan ju se var de missat att slipa som rätt skarpa kanter mot en oslipad yta. Fläcken syns dessutom extra tydligt iom fönsterplacering och var man kommer in i rummet från.

Vi får se vad företaget återkommer med helt enkelt
Inte för att jag på något sätt försvarar ett slarvigt utfört arbete och jag förstår frustrationen i att betala dyra pengar till hantverkare och att man sen inte är nöjd med jobbet.
Min erfarenhet är att det tyvärr är vad man får räkna med. De flesta hantverkare kan inte erbjuda samma slutresultat som om man gjorde jobbet själv eftersom de har tidspress, andra jobb som väntar etc etc. Med hantverkare måste man vara tydlig med vad man förväntar sig för resultat, annars är risken stor att de lägger sig på en lägsta nivå av bland annat ovan nämnda förklarliga anledningar. Och granska jobbet innan hantverkarna lämnar platsen för att kunna påtala brister. Jag hoppas att företaget kommer och åtgärdar det ni inte är nöjda med. Alternativt att ni gör sista finishen själva.
 
  • Gilla
Epoxil
  • Laddar…
J_P_K J_P_K skrev:
Inte för att jag på något sätt försvarar ett slarvigt utfört arbete och jag förstår frustrationen i att betala dyra pengar till hantverkare och att man sen inte är nöjd med jobbet.
Min erfarenhet är att det tyvärr är vad man får räkna med. De flesta hantverkare kan inte erbjuda samma slutresultat som om man gjorde jobbet själv eftersom de har tidspress, andra jobb som väntar etc etc. Med hantverkare måste man vara tydlig med vad man förväntar sig för resultat, annars är risken stor att de lägger sig på en lägsta nivå av bland annat ovan nämnda förklarliga anledningar. Och granska jobbet innan hantverkarna lämnar platsen för att kunna påtala brister. Jag hoppas att företaget kommer och åtgärdar det ni inte är nöjda med. Alternativt att ni gör sista finishen själva.
Bra svar och tänkvärt innan nästa renoveringsprojekt!

Ja, jag fick kolla på resultatet innan dom lämnade platsen och påtalade just dessa brister. Personen i fråga som utfört arbetet gav då förklaringen gällande kanterna att dom använt en annan maskin och att det var därför det blivit skillnad i slipning. Och att "fläcken" i mitten var pga att dom penslat på annorlunda just där, och att det inte kommer synas lika mycket när allt torkat. I korta drag.

Såhär i efterhand skulle jag såklart tagit med tid för att utvärdera resultatet, det kändes dock svårt att argumentera mot just det där med att det kommer se annorlunda ut efter torkning. Vilket det nu alltså inte gör.
 
Jag har alltid strävat efter att hela golvet ska lika ut innan behandling, är det som på ditt ja då får man hämta maskinen för slipnät och gå över hela golvet, den tar allt utom kanske 1-2cm närmast listen.

Man har kanske inte märkt att man missat få bort all lack där på mitten, men såg det efteråt och hoppades på det bästa...
 
  • Gilla
Epoxil och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har alltid strävat efter att hela golvet ska lika ut innan behandling, är det som på ditt ja då får man hämta maskinen för slipnät och gå över hela golvet, den tar allt utom kanske 1-2cm närmast listen.

Man har kanske inte märkt att man missat få bort all lack där på mitten, men såg det efteråt och hoppades på det bästa...
En tanke slog mig. Kan det vara så att dom haft på för mycket hårdvaxolja mitt i rummet och sen inte gått över det ordentligt med polermaskin eller vad dom nu kan tänkas använda, så att det sugit in mer där och att det därför ser mörkare ut? Dvs att det inte endast är relaterat till slipningen.
 
E Epoxil skrev:
En tanke slog mig. Kan det vara så att dom haft på för mycket hårdvaxolja mitt i rummet och sen inte gått över det ordentligt med polermaskin eller vad dom nu kan tänkas använda, så att det sugit in mer där och att det därför ser mörkare ut? Dvs att det inte endast är relaterat till slipningen.
Är det blank? Känns ytan lika som övriga?
Såg nästan torrt ut, men har dom lagt på 2 gånger så borde dom ju inte missat på samma ställe
 
En uppdatering för den nyfikne. Företaget kom hit och körde en vända till med en pigmenterad hårdvaxolja. De områden som fanns i mitten av rummet tidigare var ojämnt fördelad olja då golvet verkar ha sugit olika mycket.

Nyansskillnaderna längs kanterna syns betydligt mindre nu. En variant av lösning som vi ändå är nöjda med.

Tack för alla svar :)
 
  • Oljat trägolv i ett ljust rum med minskade nyansskillnader längs kanterna efter en ytterligare applicering av pigmenterad hårdvaxolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.