Kan man göra nått åt ett laddningsbart batteri (MiMH) som börjar bli slött?
 
Trådnekromantik men dock..

Vet inte säkert med MiMH (menar du inte NiMh? (Fast det förändrar inte faktumet att jag inte vet säkert)) men med NiCd hjälper det att köra 220V genom cellerna en KORT stund, det bränner av jonbryggorna mellan polerna.
Bör dock göras under en hink på gräsmattan, eftersom cellerna kan explodera pga värmeutvecklingen.

/ Fredrik
 
Finns spec laddare för sånt. Oftast så kör man en serie Djup urladdningar och fulladdningar.
Hilti har den funktionen på sina nya laddare. Har för mig att dom rekomenderade att man körde ett speciellt program var 15 laddning.

Men oftast så vinner du inte så mycket med det just på NiMh batterier då dessa inte har den minneseffekt som NiCd har. Så när ett NiMh börjar bli slött så har det normalt sett inte så långt kvar att leva.
 
Göran.W
Hej ska du ha så mycket ut av ett batteri ska det puls laddas med hög spänning.
Såna laddare kostar en skön slant laddarna till Elu \ Devalt är förträfliga att ladda med.
Jag byggde om en sån så den passade Nicd accar dom som inte gick ladda med en vanlig laddare funkade mycket bra efter en laddning med en sån laddare även bil batteri blev märkbart bättre men NiMh är som det näms i tråden bara att kasta när dom tappat eftekten.
En varning om man bygger om en Elu \ Devalt laddare så är laddspänningen direkt livsfarlig om man får den i sig för den är i princip likriktad nät spänning
 
Ifall du menar vanliga batterier, AAA, AA (NiMh) osv går det utmärkt att få tillbaka kapaciteten. Jag har en specialladdare som kan göra cykler av upp och ur laddningar tills batteriet har max effekt. Sen står det i displayen mah som batteriet har. Flera av mina AAA har gått från under 300 mah till 750. Laddaren heter La Crosse.
 
TrollMann skrev:
Ifall du menar vanliga batterier, AAA, AA (NiMh) osv går det utmärkt att få tillbaka kapaciteten. Jag har en specialladdare som kan göra cykler av upp och ur laddningar tills batteriet har max effekt. Sen står det i displayen mah som batteriet har. Flera av mina AAA har gått från under 300 mah till 750. Laddaren heter La Crosse.

Mitt problem är 18 V batteri till skruvdragaren AEG/Milwaukee, svindyra att köpa nya.

Nån som vet var man köper detta billigt?
 
Billigare i USA.
 
frohike skrev:
Billigare i USA.
Har du nån bra länk till någon som säljer till utlandet då?
 
frohike skrev:
Men oftast så vinner du inte så mycket med det just på NiMh batterier då dessa inte har den minneseffekt som NiCd har. Så när ett NiMh börjar bli slött så har det normalt sett inte så långt kvar att leva.
NiMH har minneseffekt också. Inte lika uttalat som NiCd men det bildas ändå kristaller.
 
Jag har inte hittat någon för 18v batterier, har letat en del och ville ha en till min generiska budget classe 18v dragare. Tänke bygga en eftersom det bara behövs ett motstånd som kopplas av efter att alla celler är på 0.9v. Dock så tyckte jag att det blev för dyrt... Har nu även en 14.4v litium också vilket gör att 18voltaren kommer att ligga på sopen snart...
 
vedeldaren skrev:
Har du nån bra länk till någon som säljer till utlandet då?
Kolla verktygsdelen på detta forum, där finns oändligt med information om att köpa verktyg och tillbehör från utlandet. En snabb koll ger tex att Milwaukee 18V 2.4A kostar $49.99 på toolking.com

Dock är frakten ganska dyr så det kan löna sig att gå ihop några stycken. Alternativt kolla på ebay, där brukar dom ha mera viktanpassad frakt.
 
Nu har ett av mina batteri plötsligt tagit laddning och funkar som om det vore nytt.
Det andra däremot får laddaren att blinka med en felkod som inte finns i manualen,
både den gröna och den gula lampan blinkar när man sätter i batteriet.
 
Hej, jag köpte ett nytt batteri till min Dewalt 12V på http://www.batteriexperten.com
Har använt det i två månader och det fungerar kanon. Jag såg att dom hade även hade Milwaukee 18V batterier.
 
Jag köpte en begagnad robotdammsugare för en femhundring. Demonstrationen gick åt skogen för säljaren sade sig glömt ladda batteriet. Tydligen var den inte flitigt använd heller. Jag slog till ändå... När jag kom hem och satte mig in i detaljerna insåg jag att displayen visade fulladdat och tog alltså ingen laddning men när man startade maskinen började den pipa och tvärdog efter att ha kört ungefär 30cm.
Jag kollade upp att det var NiMH batterier, 14,4V, 2500mAh. Jag var helt inne på att batteriet var skrot efter att ha försökt köra dammsugaren och docka med laddstationen flertalet ggr och inget hände. Inga tips om dammsugaren på nätet direkt utan jag fick leta info om batterier rent generellt, NiMH då och hur de laddas, sköts och missköts.
Ett nytt batteripaket hade gått på en femhundring till och om jag skulle löda ihop 12st batterier från Kjell och Co hade summan blivit i stort sett densamma. Hade jag ångerrätt på detta skitköpet?
Skam den som ger sig, bland de forum jag läste om att få igång döda NiMH batterier hittade jag ett tips om att lägga dem i frysen, sagt och gjort. Påse om batteriet (lufttätt) och in i frysen över natten. Tina några timmar på morgonen och sedan i dammsugaren. Det funkade! Jag är pappaledig så hela dagen har jag motionerat batteriet och ömsom kört dammsugaren och ömsom laddat batteriet. Från en körtid på ett par minuter imorse till att slutligen kunna gå i närmare en timme känns det som att den femhundringen i inköp inte var så kass ändå men jag var jäkligt orolig imorse.
Kristallbildning, anoder och katoder skitsamma, hur gör man när det strular som nu? Detta fungerade för mig och har jag NiMH batterier i framtiden lär jag motionera dem regelbundet efter denna pärsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.