Vi har fått en tomt av kommunen ute i Linghem på det nya området som vi nog ska tacka ja till. Finns det någon mer som fått erbjudande och som tänker bygga där? Vore kul att se vad Ni går i för husleverantörstankar.
Själva har vi en väldigt bra kontakt med Johan på Hjältevadshus samt två kompisar som byggt genom honom. Funderar starkt på ett specialdesignat Björken. Vi har fått en bra kalkyl på Area hos Myresjöhus också. Funderar lite smått på Smålandsvillan Västervik och ev ett av Ugglanhusen från LB-hus. Det är ju några helt olika konstruktioner så det blir lite att bita i. Som sagt vore kul att se vad andra som fått tomt är ute är intresserade av. Kanske kan man pressa leverantörerna lite om man är fler som bygger med samma husleverantör i området?
 
Hej
Kul att se fler Linghemsbyggar på forumet. Sambon och jag har fått erbjudande om tomt och kommer att bygga. Vi funderar starkt på ett enplanshus, men har ännu inte gjort slutligt val.

Får man fråga vilken tomt ni fått? Vi har tilldelats 1:273.

/N
 
Hallå! Kul med respons :) Såg att Ni ska flytta ut från stan (Fått lite inside info på vilka som fått tomterna) :) Vi bor själva redan ute i Linghem. Hälften av tomterna är förbokade på Linghemsbor...

Vi har fått tomt 1:280. Känns just nu som att det kommer att bli ett 1 1/2-plans Hjältevadshus. Vi har bollat fram och tillbaka hur många gånger som helst på olika hus, men vi känner stort förtroende för Johan på H-hus som vi känner sedan gammalt och det hjälper givetvis till i husvalet...
 
Hallå

Kul att se att fler kommer att bygga i Linghem. Vi har blivit tilldelade Gällstad 1:272 (och tackat ja). Just nu bor vi i Lägenhet i Linköping, men jag är uppvuxen i Linghem, så det blir att flytta tillbaka.

Vi kommer att bygga ett enplanshus och beslutat oss om modell (till 90 %), men inte vilken leverantör och leveransomfattning. Antagligen (förhoppningsvis) kommer vi att göra mycket själva, så kommer nog blir klara sist.

Nu är vi inne i fasen att prata med tänkbara leverantörer och skriva förfrågningsunderlag.

Kan även tipsa om kommunens arkitektrådgivning, mycket givande.

Välkomna på taklagsfest när det beger sig ;)

Mvh
Emil
 
Tjena Emil!

Ja, välkomna ut till de fina trakterna igen då :)

Själva kommer vi att tacka ja under helgerna. Ska bara få alla papper klara på banken (inga problem) och hus har vi redan bestämt oss för. Det blir ett Hjältevadshus 1 1/2-plan. Specialbyggt med Nygård som grundmall. Har MYCKET bra kontakt med Johan på Hj-hus i Linköping därav att vi valde dem till slut. Har Ni kollat på deras 1-plans? Vi var inne på ett Västangården, men ville bygga på höjden istället :) De bygger dock på krypgrund, men Ni kanske föredrar platta på mark?
Känns som att vi kommer att få upp det första huset. Beräknad inflyttning vecka 19! Alla papper kvar, men sen är det bara att köra. Det där med taklagsfest låter lockande hehe. 1:272 var vårt 2:a val och den tomt vi fick 1:280 vårt 4:e val, men vi känner oss rätt nöjda ändå eftersom det inte är så mycket jobb just med den tomten.
 
Skissa lite i Sketchup på tomt, hus och garage, lägger upp en skärmdump från programmet.

Någon mer som sitter och skissar?

/Emil
 
  • skärmdump hus + garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej hej,
en till här som "fått" tomt, 1:271 blir vår, så vi blir grannar lkpnife! Bor idag i Linghem med sambo, ett barn och ett på väg. Har inte bestämt hus eller leverantör än, med det blir ju ett enplans med den tomten.
 
Kul att se att några fler ska bygga här ute :) Många läser men få skriver :)

Själva har vi nu tackat ja till tomten 1:280 och dessutom ansökt om bygglov på det hus vi bestämt oss för. Vi kommer att bygga ett Hjältevadshus modell Nygård special. Min lilla familj är på två vuxna ett barn på 14 månader och en stor hund! Tror att vi kommer få upp vårt hus först där ute då inflyttning är planerad till senast 1/6-08. Vore kul att följa vad Ni andra tänkte bygga. Vet att några tomter är kvar fortfarande. Till skillnad från några andra tomter som måste fyllas upp så måste vi istället ta bort lite jord från vår tomt. Kanske någon som behöver?
 
Hej.
Vi (1:273) har nu äntligen bestämt oss och skrivit på för ett Eksjöhus, Lyckan med Vinkelm blev det. Hoppas kunna få byggsatsen lev efter sommaren, tanken är att vi ska göra det mesta själv, så inflytt blir nog inte förrän framåt Nov.

Vill-Villa: Låter som om vi är i ungefär samma sits. Fru och ett barn (en tjej som blir 2 år i Mars) just nu, men numer två är beräknad till mitt Feb.

Pierre: Kolla med mig innan du kör bort jordhögen, vi kommer behöva fylla ut tomten.

En liten fråga: Kommer ni installera en från-till-luftsvärmepump (al'a Nibe, IVT) eller kommer ni att välja Fjärrvärmemodul och FTX-ventilation? För vår del lutar det åt Fjärr+FTX.
 
lkpnife: grattis till att ni bestämt er och till tillökningen! Vi har också tittat lite på Eksjöhus, och ska träffa Myresjö imorgon. Har fortfarande en bit kvar till beslut, så ert hus kanske blir klart innan vårt ändå!

Vi har en pojke född dec 05 och väntar nästa bebis april 08. Så det lär bli mycket med två små och husbygge samtidigt.

Pirrepirre, vi lär också behöva fylla ut en del, så vi kan också tänka oss att ta över lite överbliven jord. :)

Ang värmepump: är det inte tvång på att installera fjärrvärme??? Vi har en nibe 310 i vårt hus idag och den funkar utmärkt, men jag hade fattat att man är tvungen att välja fjärrvärme, men att det finns kombinationspannor fjärrvärme/värmeåtervinning som ger bra ekonomi. Eller?

//1:271
 
Ska tänka på Er två gällande jorden :) Vill bara kolla upp vem som får tomten bredvid
oss först (1:281) vilket inte är klart ännu. Tänkte försöka "deala" lite nämligen gällande staket/buskar i tomtgräns. Vi lär väl få återkomma...

Gällande fjärrvärme så har vi också tolkat det som att det är krav, men oavsett vilket så kommer vi att köra på fjärrvärmen. Tror det är det bästa trots allt även fastän konkurrensen är obefintlig på leverantör :( Har luftvärme idag och är väl skapligt nöjd ändå.

Kul med barn i ungefär samma ålder i krokarna.

Det Eksjöhus ni kikat på är schysst. Vi pratade aldrig med dem själva dock. Myresjö hade vi en del kontakt med. Kalkyler och bemötande var mycket bra, men det kändes som att de hade för mycket att göra på Linköpingskontoret så det kändes som att de "glömde bort" oss under tiden vi funderade. Har av bekanta som nyss beställt hus därifrån fått uppfattningen att det är lite krångligt med vissa detaljer så som köksritning men smaken är ju som baken :)
 
begge, inser just när jag tittar på tomtritningarna, att vi delar ju också tomtgräns! Kul att hitta blivande grannar här.

Har på fm varit på myresjöhus och fick positivt intryck av dem. Säljaren engagerad, och känns seriös. Vi hade förslag på lite spegelvändningar i huset, och säljaren ringde arkitekten direkt för att kolla om det gick, och fick svar att det inte skulle vara några problem. Sånt engagemang tycker jag känns bra när man sitter där. Har också bekanta som byggt med dem, så jag ska kolla lite med dem vad de tyckte.

Nu ska jag kolla upp vad FTX-ventilation innebär...
 
Så där ja! Nu var bygglovet klart och våran "skylt" står på tomten :)
Huset ska vara klart för inflytt senast 1/6 och veckan innan dess är det visning för de som är intresserade...

För kännedom till andra som ska bygga i området så har jag varit i kontakt med Asfaltsgruppen och kollat upp ev asfaltering på garageuppfarten. Om man är intresserad av asfaltering så föreslog de att man avvaktade tills alla husen var på plats för att få ner priset en aning. Det är nämligen de som ska lägga klart de allmäna vägarna på området åt kommunen och det smidigaste är ju att de tar allt på en gång. Kanske bra att ha i åtanke för Er som funderar på asfaltering. Själva är vi lite mer inne på att lägga plattor men det skilljer ju lite i pris.
 
Hej Pierre...
..och grattis till bygglovet.


En fråga: Har någon av er funderat på något alt till Telias fiber, eller kommer ni alla att koppla på er hos Telia?

//N
 
Tjena Nikals!

Tackar tackar :) Bara att invänta Er andra nu också.......

Gällande Telia så trodde jag inte att det fanns något annat alternativ här ute i Linghem eftersom de äger stationen och är lite griniga mot andra leverantörer. Har iof Telia idag och är hyffsat nöjd med avtalen, men allt kan ju givetvis bli bättre. Har du själv något annat alternativ? Kunde ju vara kul att få del av detta annars. Ska kontakta Telia inom kort annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.