Hej, jag ska sätta in en luftvärmepump i mitt hus 2 våningar och källare. Det är 29 grader varmt inne så tanken är att den ska kyla helst hela huset men framförallt nedanvåningen även hjälpa med lite värme vintertid. Jag har fått två olika förslag

Mitsubishi LN25VGW 2.0
Och

Fuji Electric RSG-12 KMCB/ROG-12 KMCBN



Vilken av dom ska jag välja? Mitsubishin är 2000kr dyrare annars rätt lika i pris.

Ytan på nedanvåningen är ish 60m3
 
Hur mycket är "lite värme"? Sluten planlösning? Om man jämför just dessa två modeller tycker jag att Mitsubishi'n är snäppet bättre kvalitet.
 
  • Gilla
Viktorba
  • Laddar…
Det är rätt så öppen planlösning, just nu är jag bara intresserad av att veta vilken som kyler bäst men dom kanske är snarlika? Är det problem att få kallt( 20 grader) på ca 60m3 med öppen planlösning?
 
Dom små strecken är rumsavdelningen men det är helt öppet mellan alla rummen.
 
  • Handritad översiktsplan av ett hem med betecknade rum såsom kök, hall, WC, matrum och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok. Fuji'n har 4,15 kW max kyleffekt mot Mitsubishin's kyleffekt på max 3,5 kW. Inga problem för båda att kyla 60 kvm i svenskt klimat (om man har persienner eller motsvarande solskydd). Om planlösningen är relativt öppen och mycket av värmen kan ta sig även till övervåningen tycker jag den något kraftigare Mitsubishi LN35VGW hade varit bästa valet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Viktorba
  • Laddar…
Sedan har du inte skrivit om du bor i Ystad eller Kiruna och det skiljer på hur man ser på olika luftvärmepumpar då. Betydligt tuffare när det är kallt i Norrland.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ska man kyla bör ju innedelen sitta på ovanvåningen, men ska man värma på vintern bör den sitta på bottenvåningen.
 
J Josth skrev:
Sedan har du inte skrivit om du bor i Ystad eller Kiruna och det skiljer på hur man ser på olika luftvärmepumpar då. Betydligt tuffare när det är kallt i Norrland.
Jag bor i hälsingland
 
V Viktorba skrev:
Det är rätt så öppen planlösning, just nu är jag bara intresserad av att veta vilken som kyler bäst men dom kanske är snarlika? Är det problem att få kallt( 20 grader) på ca 60m3 med öppen planlösning?
60m3 är ju ca 25kvm om du har normal (2,40m) takhöjd🤔.
Menar du 60 kvm?
 
V Viktorba skrev:
Jag bor i hälsingland
Ok. T.ex. Edsbyn har DVUT som är -22 °C. Då är det bra att kolla upp hur värmepumparna presterar även vid runt -20 °C. Kvalitetsmodeller brukar redovisa prestanda/data ner till -25 °C så man kan jämföra.
 
K Kling 1 skrev:
60m3 är ju ca 25kvm om du har normal (2,40m) takhöjd🤔.
Menar du 60 kvm?
Haha oj! Ja 60 kvm
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.