Hur ska detta gå ?? Jag har ett ton verktyg o reservdelar i skåpbilen.
Skärmdump av fordonets besiktningsinformation som visar att lastbilen ska vara lastad vid kontrollbesiktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isakare Isakare skrev:
Hur ska detta gå ?? Jag har ett ton verktyg o reservdelar i skåpbilen.
[bild]
hade grus på släpet när jag besiktade och hans frihjulslyft fick jobba, "du har lite grus på släpet". Jag: nja, 500kg kanske ;) sen var det samtalet över. Stod iofs. inget om att de skulle vara olastat
 
  • Haha
Patrik440
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
hade grus på släpet när jag besiktade och hans frihjulslyft fick jobba, "du har lite grus på släpet". Jag: nja, 500kg kanske ;) sen var det samtalet över. Stod iofs. inget om att de skulle vara olastat
Du hade kanske tur, hur kunde de se om bottenskivan satt fast?
Jag fick notering om det i protokollet att den flexade i ena hörnet.
 
galento
Isakare Isakare skrev:
Det finns. Justerar man bort glappet i mittläget, brukar det bli trögt när man svänger.
Först bör man lossa armen från snäckan och parallellstaget och känna på spindlarna.
På MBn jag fixade, orkade jag inte röra spindeln, behövde ett 2 meter långt rör på axeln för att rubba den !!! Du kan tänka vad snäckan/servot fått jobba för att flytta hjulen.
De bilarna har ju fettnipplar som ska smörjas regelbundet, men vem gör det idag ??
Ja fasen va trögt det måste gått , tänkte ev. justera lite på en av gammelbilarna ,
det är tre bilar med smörjnipplar här plus traktorerna så smörjning blir det och
skyddshattar på nipplarna 😊

Orange skyddshatt för smörjnippel som används vid underhåll av fordon och traktorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Tog bilen till glas-service i morse för att fixa ett litet stenskott men de menade det var för litet att fixa, bara yttersta lagret. Jag hade ändå tänkt det går väl att snygga upp? Jag hade ett mycket värre stenskott många år sen på yarisen och de fixade dom upp så man knappt såg det, och ändå sade han som gjort det han misslyckades med att få till det bra.

Nå de var en tripp på 50km i onödan. Hade annars luftat bromsarna igen igår, känts lite svampiga sen jag gjorde service och bytte vätskan. Jag hade luftat alla bromsar flera ggr med min tryckluftare, men jag såg i VHB:n att man måste lufta i rätt ordning. Vänster-bak och sen höger-fram, bromskretsarna är diagonalt inkopplade och inte fram-bak. Nu gjorde jag det och bromsarna är jättebra igen.
 
  • Gilla
Frasse99 och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Tog bilen till glas-service i morse för att fixa ett litet stenskott men de menade det var för litet att fixa, bara yttersta lagret. Jag hade ändå tänkt det går väl att snygga upp? Jag hade ett mycket värre stenskott många år sen på yarisen och de fixade dom upp så man knappt såg det, och ändå sade han som gjort det han misslyckades med att få till det bra.

Nå de var en tripp på 50km i onödan. Hade annars luftat bromsarna igen igår, känts lite svampiga sen jag gjorde service och bytte vätskan. Jag hade luftat alla bromsar flera ggr med min tryckluftare, men jag såg i VHB:n att man måste lufta i rätt ordning. Vänster-bak och sen höger-fram, bromskretsarna är diagonalt inkopplade och inte fram-bak. Nu gjorde jag det och bromsarna är jättebra igen.
När det bara är på ytan så finns det inte så mycket man kan göra. Lagningsvätskan kommer inte att hållas bara på ytan den behöver in i en spricka för att bli kvar. Det kan se bra ut först men efter en tid så ser det likadant ut.
 
Nä men jag trodde de slipade upp hålet och gjorde det större först, så man får ett rent koniskt hål att fylla upp.
 
galento
Häromkring så kan bilen få ett rejält stenskott på verkstan och ny ruta monteras 😎😎
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
Jag vill nu inte byta ruta i onödan om det går att reparera istället. Reparation är dessutom gratis, byte har självrisk på 200€. Sen varje ingrepp = risk för fel eller skada på bilen och detta är inte en modern slit och släng bil.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Nä men jag trodde de slipade upp hålet och gjorde det större först, så man får ett rent koniskt hål att fylla upp.
nej det fungerar inte så. Skadan ska egentligen bara vara en ren och fin spricka utan egentliga större skador utåt. Vätskan trycks in i sprickan och skapar bara en optisk illusion egentligen. Skadan är egentligen kvar fast den inte syns lika bra. Det är därför de vill att man ska göra det omgående för tränger det in skit och annat så blir det inte bra eller rättare sagt syns mer.
 
Det är meningslöst att borra ett nytt hål om du vill att det ska synas mindre. Du kommer att se borrhålet istället.

Stefan har rätt i hur det fungerar men vill förtydliga att det inte bara är en optisk illusion. En stenskottslagning förhindrar också glaset från att spricka vidare.

Lägg gärna upp en bild hur det ser ut
 
En droppe snabblim i stenskottet.
 
Isakare Isakare skrev:
En droppe snabblim i stenskottet.
Det kan spräcka glaset om du har otur
 
A AndersS skrev:
Du hade kanske tur, hur kunde de se om bottenskivan satt fast?
Jag fick notering om det i protokollet att den flexade i ena hörnet.
Jag har ägt tillräckligt med träflak för att aldrig mer välja ett ;) Det är alltid nått som behöver bytas, just nu är det Sleddeckens skiva...

Undersida av en släpvagn med metallräck och slitna träflak som behöver bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Aluminiumsläpvagn M15x 3000 utan och med uppfällda sidobord i en grön omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Med alubotten behöver man inte binda fast en skoter iaf. Styrstålen skär fast så in i h-vete.
 
  • Gilla
Myckling och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.