Hej! Har nyligen gett mig på att renovera fönstren i vårt 30-talshus, och som total nybörjare inom all form av snickerirelaterade ting dyker det ofrånkomligt upp frågor.
Är lite fundersam över hur noggrann man behöver vara vid skrapning, duger enligt bild? Skulle gissa på att oljefärg använts innan och det är också vad jag valt att fortsätta med. Kittet jag köpt är polymer-baserat.
Jag skrapar färgen med hjälp av värmepistol, och har märkt att träet blöder lite på vissa ställen där jag värmer. På färghandeln sa de att jag bara behövde skrapa, tvätta, kitta och sen måla med färgen jag valt (oljebaserad fönsterfärg med grund). Borde jag även lacka där träet blöder eller är det bara en effekt av värmen? Såg inga tecken på att den gamla färgen var extra dålig just där.
De gamla stiften sitter kvar, men är osäker på skicket. Hade ni spikat i några extra stift, för säkerhets skull?
Är lite fundersam över hur noggrann man behöver vara vid skrapning, duger enligt bild? Skulle gissa på att oljefärg använts innan och det är också vad jag valt att fortsätta med. Kittet jag köpt är polymer-baserat.
Jag skrapar färgen med hjälp av värmepistol, och har märkt att träet blöder lite på vissa ställen där jag värmer. På färghandeln sa de att jag bara behövde skrapa, tvätta, kitta och sen måla med färgen jag valt (oljebaserad fönsterfärg med grund). Borde jag även lacka där träet blöder eller är det bara en effekt av värmen? Såg inga tecken på att den gamla färgen var extra dålig just där.
De gamla stiften sitter kvar, men är osäker på skicket. Hade ni spikat i några extra stift, för säkerhets skull?
Polymerkitt brukar vara ett elände. En kamrat använde det en gång..... bara en gång..... Mest lämpat för fakirer och sadister och konstnärer med dragning mot självplågeri-performance.
Nu när det är skrapat sådär bra skulle jag stryka bågarna med en blandning av hälften kokt linolja och hälften pinenterpentin. Framför allt inne i kittfalsarna. Sedan skulle jag kitta med vanligt gammaldags linojekitt. Sedan linoljefärg.
Nu när det är skrapat sådär bra skulle jag stryka bågarna med en blandning av hälften kokt linolja och hälften pinenterpentin. Framför allt inne i kittfalsarna. Sedan skulle jag kitta med vanligt gammaldags linojekitt. Sedan linoljefärg.
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
169 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tips! Verkar vara delade meningar kring polymerkitt. Visst har jag hört en del negativt, men ingenstans förklarar någon varför. Du kanske kan berätta? I måleributiken rekommenderades jag detta kitt och därför köpte jag det, simple as that.H heimlaga skrev:Polymerkitt brukar vara ett elände. En kamrat använde det en gång..... bara en gång..... Mest lämpat för fakirer och sadister och konstnärer med dragning mot självplågeri-performance.
Nu när det är skrapat sådär bra skulle jag stryka bågarna med en blandning av hälften kokt linolja och hälften pinenterpentin. Framför allt inne i kittfalsarna. Sedan skulle jag kitta med vanligt gammaldags linojekitt. Sedan linoljefärg.
Jag skulle välja vanligt linoljekitt. Polymerkitt håller säkert längre (provade för snart 20 år sedan) och tyvärr besvärligt att avlägsna när fönstret måste renoveras.
Om du renoveras hela fönstret skulle jag föreslå byta till energiglas i innerutan.
Om du renoveras hela fönstret skulle jag föreslå byta till energiglas i innerutan.
Vi har kulturglas i våra fönster. Är rädd att det gamla uttrycket skulle förstöras om vi byter glas, om än bara den inre rutan. Men ska kolla upp det innan vi börjar kitta, tack för råd.trähandtag skrev:
Är den enda nackdelen med polymerkitt att det blir svårare att renovera i framtiden? Anledningen att jag valt bort linolja är tidsåtgången. Hade jag enbart renoverat fönster hade jag nog gärna använt linolja rubbet, men fönstren är bara en del i ett mycket omfattande projekt. Spar tid där jag kan.
Men - vill självklart att det ska bli bra i längden. Uppskattar svaren.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Kommer att bli fint! Jag arbetar med att tillverka fönster och ibland lite renovering.
Färg: Undvik alkydoljefärg! Den är för tät vilket över tid leder till röta. (det är då i jämförelse med linoljefärg). Använd istället linoljefärg. Det finns ett antal olika fabrikat, med lite olika styrkor och svagheter, men det viktigaste är att det är just en linoljefärg.
Kitt: Det finns för/nackdelar med både linoljekitt och polymerkitt. Ett linoljekitt som underhålls fungerar utmärkt. Ett linoljekitt som ej underhålls är mycket sämre än ett polymerkitt. När vi tillverkar till husägare som är noggranna och skötsamma med underhåller väljer vi linoljekitt. När det handlar om offentliga byggnader där jag vet att det inte finns ordentligt underhåll planerat väljer vi polymerkitt.
Observera att detta gäller falskittet (det utanpå glaset). När det gäller tryckkittet skall detta alltid (oavsett typ av falskitt) vara linoljekitt. När det behöver tas bort skär man bort polymerkitt och värmer/skrapar (eller fräser) bort linoljekitt.
Observera vidare att inte alla polymerkitt går att måla över en linoljefärg (och att välja en linoljefärg är helt centralt för att ditt fönster ska hålla över tid!). Vi använder LA-Seal som fungerar utmärkt med linoljefärg.
Din skrapning: Den ser bra ut. Putsa lite P120 så det blir slätt och fint, linoljefärg är tunn och avslöjar ojämna ytor.
Terpentin/lösningsmedel: Undvik att blanda detta i färgen. Det är inte nyttigt för dig och den tillför inget till färgfilmen (snarare är det många som menar att lösningsmedlets snabba avdunstning gör att det blir mikroskopiska hål i grundoljans filmskikt). En fördel med lösningsmedel i färgen är att det blir lite lättare att måla lagom tjockt, då lösningsmedlet avdunstar väldigt fort och du har mindre färg kvar på träet.
Blödande trä: Utmärkt! Det betyder att det är höga halter harts i ditt virke, otroligt viktigt för bra skydd mot röta!
Jag hade valt en linoljefärgstillverkare och sedan gått på deras rekommendationer. Glöm ej att noga måla kittfalsen innan glasning. Med ett linoljekitt kommer annars oljan i kittet att vandra in i träet och kritan som blir kvar kommer att suga åt sig vatten vilket är helt olämpligt.
Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att välja en linoljefärg till fönster.
Färg: Undvik alkydoljefärg! Den är för tät vilket över tid leder till röta. (det är då i jämförelse med linoljefärg). Använd istället linoljefärg. Det finns ett antal olika fabrikat, med lite olika styrkor och svagheter, men det viktigaste är att det är just en linoljefärg.
Kitt: Det finns för/nackdelar med både linoljekitt och polymerkitt. Ett linoljekitt som underhålls fungerar utmärkt. Ett linoljekitt som ej underhålls är mycket sämre än ett polymerkitt. När vi tillverkar till husägare som är noggranna och skötsamma med underhåller väljer vi linoljekitt. När det handlar om offentliga byggnader där jag vet att det inte finns ordentligt underhåll planerat väljer vi polymerkitt.
Observera att detta gäller falskittet (det utanpå glaset). När det gäller tryckkittet skall detta alltid (oavsett typ av falskitt) vara linoljekitt. När det behöver tas bort skär man bort polymerkitt och värmer/skrapar (eller fräser) bort linoljekitt.
Observera vidare att inte alla polymerkitt går att måla över en linoljefärg (och att välja en linoljefärg är helt centralt för att ditt fönster ska hålla över tid!). Vi använder LA-Seal som fungerar utmärkt med linoljefärg.
Din skrapning: Den ser bra ut. Putsa lite P120 så det blir slätt och fint, linoljefärg är tunn och avslöjar ojämna ytor.
Terpentin/lösningsmedel: Undvik att blanda detta i färgen. Det är inte nyttigt för dig och den tillför inget till färgfilmen (snarare är det många som menar att lösningsmedlets snabba avdunstning gör att det blir mikroskopiska hål i grundoljans filmskikt). En fördel med lösningsmedel i färgen är att det blir lite lättare att måla lagom tjockt, då lösningsmedlet avdunstar väldigt fort och du har mindre färg kvar på träet.
Blödande trä: Utmärkt! Det betyder att det är höga halter harts i ditt virke, otroligt viktigt för bra skydd mot röta!
Jag hade valt en linoljefärgstillverkare och sedan gått på deras rekommendationer. Glöm ej att noga måla kittfalsen innan glasning. Med ett linoljekitt kommer annars oljan i kittet att vandra in i träet och kritan som blir kvar kommer att suga åt sig vatten vilket är helt olämpligt.
Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att välja en linoljefärg till fönster.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 312 inlägg
Om man väntar tills linoljekittet hårdnat. Annars blir det rynkor.E ehe17 skrev:
Vi "hardcore" fönsterrenoverare använder traditionella metoder (linolja) eftersom det är bra för fönstren och skvallrar när det är dags att måla om igen.
Visst kan man använda moderna material som går snabbare men i värsta fall ruttnar fönsterbågarna ostört där bakom färgen om vatten börjar tränga in.
Vill man få bra tips för traditionella metoder och lite till kan man söka efter Petter Gantelius på Facebook eller instagram.
Hemma håller vi att göra en djupare renovering av tre fönster på ovanvåningen, mot väster. Den undre fönsterbågen måste bytas ut, då den är delvis är helt upprutten. Den såg inte bra för drygt 15 år sedan, när föntren gicks igenom, men nu har vi inget annat val. Vi köper hyvlad ek, som vi sedan fräser ut rätt form.
Det var original fönster, 2,1 mm tjocka. Tyvärr gick ej att rädda, hur försiktiga vi än var.
Det var original fönster, 2,1 mm tjocka. Tyvärr gick ej att rädda, hur försiktiga vi än var.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 312 inlägg
Brukar gå bra att ta ur glasen hela med speedheater. Varmluft kan bli för varmt om man inte är väldigt försiktig och skyddar glasen (som är en "ändlig" vara eftersom de slutade tillverkas för 100 år sedan).trähandtag skrev:Hemma håller vi att göra en djupare renovering av tre fönster på ovanvåningen, mot väster. Den undre fönsterbågen måste bytas ut, då den är delvis är helt upprutten. Den såg inte bra för drygt 15 år sedan, när föntren gicks igenom, men nu har vi inget annat val. Vi köper hyvlad ek, som vi sedan fräser ut rätt form.
Det var original fönster, 2,1 mm tjocka. Tyvärr gick ej att rädda, hur försiktiga vi än var.
Produkter som diskuteras: "speedheater"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Kitt var borta, men det var infästningarna som var så rostiga att vi inte fick ut dem. det gick bara av. Första fönstret skulle jag vika upp järntråden o då gick rutan, andra rutan fick vi inte bort tråden utan försökte försiktigt slå in den infäst som fanns kvar och då gick rutan.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 312 inlägg
Stiften viker man försiktigt upp med en tunn japanspackel innan de dras ur med hovtång. Kan vara bra att öva momenten på andra fönster innan man ger sig på de "oersättliga".trähandtag skrev:
Vi har renoverat över 50 fönster, tunna glas, ibland går det bara inte.