optimum
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Kan säga att jag är nöjd över den uppdateringen av min slangvinda, mycket större innerdiameter i nippeln jämfört med de ”märkeslösa” som säljs på alla billiga ställen. Blev lite överraskad när jag såg skillnaden, det märks även när man börjar köra tryckluftsverktyg :)
Det är ett av argumenten vi använder. CEJN koppling har bland världens bästa flöden och ger bättre effekt till tryckluftsverktyg. Dessutom behöver kompressorn inte arbeta lika mycket och man sparar energi. Detta är idag mycket viktigt för många företag. Energi är dyrt.
Även slangvindan är designad för minimal strypning av flödet.

Kolla även filmen jag lade upp i fredags. Den "tunnhåriga" killen i filmen är faktiskt konstruktören av den här generationens slangvindor. De lyckades få in alla finesser i nya generationens vindor och ändå behålla priset till kund oförändrat.
Broms för att reducera hastigheten vid inrullning.
Spridare så slangen lägger sig bra på trumman.
Fantastiskt bra flöde.
Enkel vid behov att byta slang ifall det skulle behövas. (finns instruktionsfilm på Youtube)

Om du kollade filmen om kopplingen så är det ventilen i kopplingen som är orsaken till ett mycket bra flöde. Den har man ägnat mycket tid till utformning för bra flöde men samtidigt bra hållfastighet.
Händer att slangen med koppling åker i betonggolvet och då blir en pisksnärt som lätt skadar ventilen.
 
  • Gilla
breakman
  • Laddar…
optimum
Lite mer kunskap om olika kopplingar som finns

Om vi ser till CEJN så finns nästan likadana kopplingar men för olika nippelprofil

Man ser de mittre 3 siffrorna
Exempelvis 10 320 2004 är vad man kallar serie320. Vanligen finns samma profil på nippeln hos Biltema och Jula. Vanligast i många länder inom Europa.

Men det finns många olika serier.

Serie 300 typiskt land Schweiz och omkring där
Serie 310 USA och Norge i huvudsak
Serie 315 Asien
Serie 320 Kallas ofta CEJN standard och flitigt kopierad.

De passar inte ihop och man ska använda motsvarande nippel

Sedan finns det en uppsjö av andra varianter men dessa är de vanligaste.
Gängor både invändiga och utvändiga R och G eller NPT gängor
NPT är konisk gänga vanligen från USA och sådant som tillverkas i Asien ofta med NPT.


Lite historia
Timeline av tryckluftskopplingar från 1955 till 2013 visar utvecklingen av eSafe-serien.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
Optimum ! Tack för hjälpen med att förklara vilka Cejn kopplingar jag behövde.

Hämtade nyss ut paketet från Duab.

Tog lite vaselinspray på nippeln & kontakten för att lättare kunna montera dem på slangen & det gick perfekt.

Nu blev jag sugen på att skaffa en sk Cejn Multi-Link eSafe (med två kontakter). Samt ytterligare en slang i passande längd (med likadana 320 eSafe kontakter).... från kompressorn till Multi Linken.

Sedan koppla in Slangvindans 1.5 meters slang i en av utgångarna & ha den andra tillgänglig för eventuella framtida behov... Men, har inte riktigt bestämt mig än.

Grön Cejn luftslang med 320 eSafe-kopplingar på en mörk verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två separata Cejn kopplingar med 320 eSafe modellen, en nedre del monterad och den övre delen avskild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum
Veritas Veritas skrev:
Optimum ! Tack för hjälpen med att förklara vilka Cejn kopplingar jag behövde.

Hämtade nyss ut paketet från Duab.

Tog lite vaselinspray på nippeln & kontakten för att lättare kunna montera dem på slangen & det gick perfekt.

Nu blev jag sugen på att skaffa en sk Cejn Multi-Link eSafe (med två kontakter). Samt ytterligare en slang i passande längd (med likadana 320 eSafe kontakter).... från kompressorn till Multi Linken.

Sedan koppla in Slangvindans 1.5 meters slang i en av utgångarna & ha den andra tillgänglig för eventuella framtida behov... Men, har inte riktigt bestämt mig än.

[bild]
[bild]
Bra jobbat. Då vet du även hur du gör om slangen får en skada och du behöver kapa en liten bit och montera igen. Anslutningarna kallas för streamline och man slipper vassa slangklämmor och de går att återvända många gånger. Nippeln är tillverkad i stål och härdad före ytbehandling mm.
Lite dyrare än andra fabrikat
Billiga nipplar är ofta tillverkade av mässing. Våra med härdat stål håller bra om man råkar tappa dem mot ett betonggolv och får inga skador. Vid skador på nippelns främre del så skadar man tätningen (o-ring) i kopplingen och då blir det ofta läckage.

Jag har det liknande i mitt garage som du håller på med
Från kompressor med en eSafe på kompressorn, till rak slang till en multilink där jag anslutit slangvindan till och har två anslutningar kvar till andra tryckluftsverktyg.

Multilink med eSafe är liknande som en grenkontakt för el.

De olika delarna är vridbara var och en för sig.
Köper man en med 2 anslutningar så finns det påbyggnadsdelar att köpa om man får mer behov.
Lite fakta. Delarna som kopplingarna sitter i är tillverkade av Zink från en fabrik här i Sverige. Kopplingarna är tillverkade i Skövde och CEJN:s fabrik i Skåne (Lönsboda) Ytbehandlade i en fabrik i Lönsboda med jäkligt bra koll på miljökrav. Och sedan är det monterat hos CEJN i Skövde.

Series 320 eSafe Multi-Link pneumatiska kopplingar av stål med vridbara anslutningar.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Bra jobbat. Då vet du även hur du gör om slangen får en skada och du behöver kapa en liten bit och montera igen. Anslutningarna kallas för streamline och man slipper vassa slangklämmor och de går att återvända många gånger. Nippeln är tillverkad i stål och härdad före ytbehandling mm.
Lite dyrare än andra fabrikat
Billiga nipplar är ofta tillverkade av mässing. Våra med härdat stål håller bra om man råkar tappa dem mot ett betonggolv och får inga skador. Vid skador på nippelns främre del så skadar man tätningen (o-ring) i kopplingen och då blir det ofta läckage.

Jag har det liknande i mitt garage som du håller på med
Från kompressor med en eSafe på kompressorn, till rak slang till en multilink där jag anslutit slangvindan till och har två anslutningar kvar till andra tryckluftsverktyg.

Multilink med eSafe är liknande som en grenkontakt för el.

De olika delarna är vridbara var och en för sig.
Köper man en med 2 anslutningar så finns det påbyggnadsdelar att köpa om man får mer behov.
Lite fakta. Delarna som kopplingarna sitter i är tillverkade av Zink från en fabrik här i Sverige. Kopplingarna är tillverkade i Skövde och CEJN:s fabrik i Skåne (Lönsboda) Ytbehandlade i en fabrik i Lönsboda med jäkligt bra koll på miljökrav. Och sedan är det monterat hos CEJN i Skövde.

[bild]
Coolt... det avgjorde det hela.... jag vill ha samma

En fråga angående Multilink....

Är det någon speciell typ av kontakt som behövs för ingången på den (dvs för slangen mellan den & kompressorn)?
På bilder jag googlat så verkar det som att Multilinken har en innergänga
 
optimum
Veritas Veritas skrev:
Coolt... det avgjorde det hela.... jag vill ha samma

En fråga angående Multilink....

Är det någon speciell typ av kontakt som behövs för ingången på den (dvs för slangen mellan den & kompressorn)?
På bilder jag googlat så verkar det som att Multilinken har en innergänga
Vi brukar använda Multilink på våra arbesbänkar i monteringen. Då sätter vi en nippel vid anslutningen till multilink så kan man ansluta med en slang med en koppling. Enkelt om man behöver koppla isär vid behov att flytta bänken.
Multilinken har i ena änden en invändig gänga med G 1/2" storlek

Passande nippel CEJN artikelnummer 103205265 (se bilden)

Men det funkar givetvis med en slangnippel och direktansluten slang.

Ett tipps är att när man monterar multilinken gör man det med den trycksatt. Det finns ett litet spel mellan enheterna och då slipper man få att den sitter i spänn om man ansluter tryck till den efter montage.


CEJN har en riktigt bra hemsida också med en hel del matnyttigt.

https://www.cejn.com/sv-se/


Två tekniska ritningar av kopplingsdetaljer, en CEJN-multilink och en nippel för slanganslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vi brukar använda Multilink på våra arbesbänkar i monteringen. Då sätter vi en nippel vid anslutningen till multilink så kan man ansluta med en slang med en koppling. Enkelt om man behöver koppla isär vid behov att flytta bänken.
Multilinken har i ena änden en invändig gänga med G 1/2" storlek

Passande nippel CEJN artikelnummer 103205265 (se bilden)

Men det funkar givetvis med en slangnippel och direktansluten slang.

Ett tipps är att när man monterar multilinken gör man det med den trycksatt. Det finns ett litet spel mellan enheterna och då slipper man få att den sitter i spänn om man ansluter tryck till den efter montage.


CEJN har en riktigt bra hemsida också med en hel del matnyttigt.

[länk]


[bild]
Innan jag klickar på köp knappen... Är detta nippeln jag behöver som passar i Multilinken ? (artikelnumret du länkade är inte sökbart på Duab sidan)

https://duab.se/garage-verkstad/try...ingar/cejn-nippel-utvandig-ganga?p=4000028178
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Veritas Veritas skrev:
Innan jag klickar på köp knappen... Är detta nippeln jag behöver som passar i Multilinken ? (artikelnumret du länkade är inte sökbart på Duab sidan)

[länk]
Svar ja, G 1/2" utvändig gänga på nippeln och med 320 profil

(ursäktar sent svar)
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Svar ja, G 1/2" utvändig gänga på nippeln och med 320 profil

(ursäktar sent svar)
Tack för hjälpen Optimum !
Precis lagt beställning från Duab på Multilink, kopplingar & ett par meter Hivis slang.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Då var Cejn Multilink monterad.

Vet inte om jag tänkte rätt (slangen i vindan är 8mm) men jag beställde 11mm Hivis slang & passande 11mm esafe 320 streamline kontakt & nippel istället för 8mm som nu går från kompressorn till Multilinken & min tanke med det var att OM jag framöver skulle behöva slang som kräver större genomflöde av luft så kan jag skaffa en 11mm sådan (eller en till vinda) & koppla in den på den lediga porten på Multilinken.

En Cejn Multilink slangvinda monterad på vägg med en grön 11mm Hivis slang och esafe 320 kontakt kopplade till en nippel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cejn Multilink-system monterat på vägg med ansluten 11mm esafe 320 streamline luftslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
C
optimum optimum skrev:
Här är en liten film som visar hur kopplingen ser ut inuti och hur den fungerar
När vi nu har expertis här i tråden kan man ju passa på att flika in en eSafe-fråga.
Irriterar mig på att "låshylsan" ibland inte fjädrar tillbaka av sig själv efter att den släppt på trycket, utan man måste ge den lite hjälp på traven för att få isär kopplingen.
Kan man göra något åt detta?
 
optimum
C cpalm skrev:
När vi nu har expertis här i tråden kan man ju passa på att flika in en eSafe-fråga.
Irriterar mig på att "låshylsan" ibland inte fjädrar tillbaka av sig själv efter att den släppt på trycket, utan man måste ge den lite hjälp på traven för att få isär kopplingen.
Kan man göra något åt detta?
Hej
Rör inte nippeln i samband med att du drar låshylsan bakåt.
Då släpper trycket och sedan lösgörs nippeln så den går ta ur kopplingen.
Samma med när man kopplar i nippeln så ska man inte röra låshylsan.
Vanligt att man gör så med andra kopplingar men eSafe ska fungera så.

Eller så har vi råkat göra en dålig koppling till dig och då bör du få en ny.
Det händer men är rätt ovanligt då de testas i monteringsmaskinen.

Alla kopplingar mekaniskt funktionsprovas i monteringsmaskinen och täthetsprovas.
 
optimum
Veritas Veritas skrev:
Då var Cejn Multilink monterad.

Vet inte om jag tänkte rätt (slangen i vindan är 8mm) men jag beställde 11mm Hivis slang & passande 11mm esafe 320 streamline kontakt & nippel istället för 8mm som nu går från kompressorn till Multilinken & min tanke med det var att OM jag framöver skulle behöva slang som kräver större genomflöde av luft så kan jag skaffa en 11mm sådan (eller en till vinda) & koppla in den på den lediga porten på Multilinken.

[bild]

[bild]
Du tänkte helt rätt. Grov slang från kompressorn vilket är bra om du har flera förbrukare anslutna till Multilinken. Snyggt. 👍
 
  • Gilla
Veritas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.