Har noterat detta en längre tid. Är det något jag borde göra något åt? Har ni några enkla tips på felsökning?
 
  • Grön gräsmatta med röda prickar i linje, häckar i bakgrunden, soligt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blåhimmel
  • Laddar…
Byt drivmotor på vänster sida. Planetväxeln har trätt och går trögt.
 
Om den för övrigt fungerar korrekt behöver du inte göra något.
Det finns rep.satser för växellådan att köpa från en privatperson.
 
Gör rent framhjulsaxlarna så att framhjulen rullar lätt. Troligtvis den vänstra som går trögt. Min gör likadant när den har fullt med skit där, men det brukar försvinna av sig självt. Så länge klipparen bara gör enligt bild är det inga problem alls.
 
Tack för era svar! Ska undersöka när jag gör rent den inför hösten om jag hittar något uppenbart, ananrs får den gå tills den ger upp :)
 
Vår går likadant, inget att bry sig om..
 
E etompau skrev:
Om den för övrigt fungerar korrekt behöver du inte göra något.
Det finns rep.satser för växellådan att köpa från en privatperson.
Har samma problem som TS, vart kan man köpa dessa reparations satser?
 
L Lund skrev:
Har noterat detta en längre tid. Är det något jag borde göra något åt? Har ni några enkla tips på felsökning?
Fick du löst detta? Har samma problem som dig men min drar åt höger.
 
B Blåhimmel skrev:
Har samma problem som TS, vart kan man köpa dessa reparations satser?
Gordon Ekman säljer dessa satser.

@GordonE

Att klipparen dra lite snett har ingen praktiskt betydelse. Spåren i gräsmattan försvinner när klipparen har kört över mattan några gånger.
 
B Blåhimmel skrev:
Fick du löst detta? Har samma problem som dig men min drar åt höger.
Nej,min klippare är 14-15 år och jag låter det vara för nu. Så länge det inte blir för illa så får den dra lite snett tror jag.
 
Jag hade problem med att klipparen drog snett. Visade sig vara lutningsgivaren som kalibrerat om sig. Klipparen trodde hela tiden att den körde på sidosluttande mark.

Jag aktiverade administratör-/installationsläge och kunde då kalibrera om den. På rak mark stod det att det var 20 graders lutning eller något liknande. Efter det har klipparen gått spikrakt i flera år.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Min 430x har gått snett sedan jag släppte ut den för någon månad sedan. Min fru kollade undertill och undrade om den inte borde ha fyra hjul. Tydligen går det bra, men lite krokigt, med bara ett framhjul.

Har ni andra räknat era på länge?
 
  • Gilla
  • Haha
Lund och 3 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tydligen går det bra, men lite krokigt, med bara ett framhjul.
Min 420 har tappat framhjulet två gånger. Den får svårt att docka med laddaren då nosen kommer lite lågt, och den riskerar att köra fast av samma skäl. Annars funkar det som sagt oväntat bra.
 
Min har som sagt rullat på i någon månad med bara ett framhjul, så det går bevisligen. Nu har jag fått hem den nya ”hjulet”. Eller rättare sagt en bunt smådelar. Ska bli spännande, fast jag har ju en plan b om det inte funkar. I värsta fall får den fortsätta halta.
Reservdelar till hjul inklusive lager och tätningar i plastpåsar på köksbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.