BirgitS BirgitS skrev:
Ju mindre du rör av dagens rum desto mindre är det som byggavdelningen har att göra med. Det kan därför vara bättre att försöka behålla dagens badrum och i stället göra en klädkammare där du har ritat in det nya badrummet. Om du flyttar väggen mellan hallen och köket 60 cm åt vänster får det plats garderober där och dagens gästtoalett kan vara kvar. I stället kan köket växa uppåt eftersom det inte längre finns någon dörr till garaget att ta hänsyn till.


Hur är det med ljud från luft-luft-värmepumpar nu för tiden?
Jag tänker att man vill ha det tyst i vardagsrummet. Många har ju sin i hallen och om du har det så kan du ha kaminen där du har ritat in LLVP, väl synlig från både matplats och soffor.

Det tycker vi också men vi skulle ju inte vilja ha soffan i ett utrymme som är genomgång, det känns lätt lite oroligt i stället för avkopplande. Det är inte heller så rogivande att se stöket i köket från soffan.

Det är också onödigt jobbigt att hålla på och bära porslin, mat etc. extra långt. Det är lätt att börja irritera sig på det efter ett tag.

Ser väl ut ungefär så här:
[bild]

Eller om man breddar hallen och låter köket växa uppåt:

[bild]
Då kan man ha hallgarderoben bort till där ena av dagens två bärande väggar går så att man kan ha pelaren längs garderobens gavelsida. Dock oklart vilka väggar som är bärande nu.
Ja, det är många bra förslag och nu måste vi tänka till ordentligt, speciellt om tanken är att bo där i 20år.
Det är en tallrik man bär till matbordet. Maten står på köksön som man får hämta. Men det kanske blir tröttsamt i längden som du nämner..

Köksön vill vi ha fristående..

Nu är jag väldigt kluven. Jag gillade även planlösningen Jarlsgård tog fram. Men trappan i mitten är inte optimalt, vi vill helst ha den i hallen. Ovanvåning blir svår att inreda med allrum och alla sovrum.

Jarlsgård's ritning
Ritad planlösning för en övervåning med spa-lounge, möblerade rum och en trappa placerad centralt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanvåning:
Ritning av ovanvåning med två toaletter, en central trappa, förråd och en markerad köksö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen ovanvåning med trägolv och takfönster, räcke runt trapphål, inbyggda hyllor och snedtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av ovanvåning med träbjälkar, räcke i trä och snedtak med inbyggda fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då är detta en bättre lösning som grannhuset har.
Arkitektritning över en ovanvåning med allrum, sovrum, och trappa placerad i centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur vet man vilka väggar som är bärande?

Jag tänker på denna väggen, för då kanske jag ska stänga tanken om angränsande badrum från sovrummet.

Ritning av husplan med markerad vägg mellan sovrum och badrum, fråga om väggen är bärande.
 
BirgitS
I 1½-planshus brukar det vara så att det finns en vägg som går ungefär under taknocken som är bärande, dvs. håller uppe bjälklagret för våningsplanet ovanför (som i sin tur bär upp en del av taket). Den kan också vara delad på två klenare väggar och kan också göra hopp i sidled så i ditt fall gissar jag att väggen mellan sovrummens garderober är bärande men sen är då frågan om bärigheten är delad på de två längsgående väggarna eller om hela lasten tas av den ena. Grunden under en bärande vägg kan ibland vara förstärkt för att grunden ska klara av lasten av den bärande väggen.

Sen kan man då göra öppningar i en bärande vägg t.ex. för en dörr och då har man en balk ovanför öppningen som ligger på två pelare, dimensionerna på dessa delar anpassas efter vilken vikt de behöver bära. Ju längre en öppning är desto större behöver balken och pelarna vara, framförallt så behöver balken vara högre. Det innebär också att om det är mycket extra last som hamnar på pelarna så kan det vara nödvändigt att förstärka grunden där pelarna står.

Att öppna upp mellan sovrummen gör att det behövs en balk men det är ju en rätt kort sträcka.

Det bästa är om man har konstruktionsritningar och -beskrivningar från när huset byggdes. Om de har försvunnit i samband med något ägarbyte så kan kommunen ha kopior eller om det är flera likadana hus kanske en granne har kvar dem.

Här är några artiklar som jag tor du kanske är intresserad av:
https://www.byggahus.se/atta-steg-till-en-lyckad-planlosning
https://www.byggahus.se/ar-vaggen-barande-en-lathund
https://www.byggahus.se/kan-jag-oppna-upp-mellan-kok-och-vardagsrum-i-mitt-hus
https://www.byggahus.se/snedtak-mojligheter-och-begransningar
 
Det
BirgitS BirgitS skrev:
I 1½-planshus brukar det vara så att det finns en vägg som går ungefär under taknocken som är bärande, dvs. håller uppe bjälklagret för våningsplanet ovanför (som i sin tur bär upp en del av taket). Den kan också vara delad på två klenare väggar och kan också göra hopp i sidled så i ditt fall gissar jag att väggen mellan sovrummens garderober är bärande men sen är då frågan om bärigheten är delad på de två längsgående väggarna eller om hela lasten tas av den ena. Grunden under en bärande vägg kan ibland vara förstärkt för att grunden ska klara av lasten av den bärande väggen.

Sen kan man då göra öppningar i en bärande vägg t.ex. för en dörr och då har man en balk ovanför öppningen som ligger på två pelare, dimensionerna på dessa delar anpassas efter vilken vikt de behöver bära. Ju längre en öppning är desto större behöver balken och pelarna vara, framförallt så behöver balken vara högre. Det innebär också att om det är mycket extra last som hamnar på pelarna så kan det vara nödvändigt att förstärka grunden där pelarna står.

Att öppna upp mellan sovrummen gör att det behövs en balk men det är ju en rätt kort sträcka.

Det bästa är om man har konstruktionsritningar och -beskrivningar från när huset byggdes. Om de har försvunnit i samband med något ägarbyte så kan kommunen ha kopior eller om det är flera likadana hus kanske en granne har kvar dem.

Här är några artiklar som jag tor du kanske är intresserad av:
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Det stämmer, det är troligtvis 2 bärande väggar i huset.
Jarlsgård lyckades hitta en ritning i området som jag aldrig sett tidigare, riktig detektivarbete.
Handritad sektionsritning av ett hus med markerade mått och en bärande pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då kan jag egentligen lägga ner tanken om att ha en genomgående planlösning, så med inspiration från jarlsgårds ritningar har jag tagit fram en ny planlösning.
Där väggen mellan Kontor och kök är bärande, och den "andra" bärande rivs men jag hoppas på att man kan sätta dit en pelare som som bärare.

Ritning av en ny planlösning för hus med markerade bärande väggar, rum som kök och kontor, och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny ritning på bef. ritning
Översiktsbild på en byggnadsritning med markerade bärande väggar och planlösning för ett hus, inklusive möblering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om det?

Uppfyller det PBL
Nu är det 900dörr till sovrum och badrum, samt 1200mm gång i köket. Är det något jag missat?
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det ser ut som en väl fungerande planlösning, mycket bättre än den du startade med. Exakt hur löser bärigheten lär ju en konstruktör kunna reda ut.
 
Möjligen är väggen mellan klk och kök den ( primärt) bärande. Ser lite tjockare ut på planritning. 95- till 120-stomme på den? Och grundritningen ( alternativt takstolsritning) ger dig svaret. Lasterna ska ner i grunden, ju. Grundläggning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.