Tjena!
Håller på att bygga om badrum #2. Skall lägga klinkers och då även golvvärme. Har sedan tidigare ett el-element som jag tänkte ta bort och mata golvärmen istället.
Matningen till elementen kommer från bottenplattan och går vidare till hallen. Hallen har sedan tidigare inget element (golvärme istället). Jag tänkte sätta en kopplingsdosa i badrummet (infälld) och styra termostaten från halluttaget (går i väggen till badrummet). Dosan hamnar i zon 3 och ca 30 cm upp.
Nu till mina frågor. Är det någon som gjort liknande tidigare? Blir det snyggt med kakel och doslock? Uppnår man IP21 med doslock (med skruvar) eller måste det till någon tätning?
Mvh
Peter
 
Det finns lock med större ip klass typ 44 . om det blir snyggt ä ju en smaksak vita alt gråa............
 
va finns det har du nån länk på det?
 
silikon =) ?
 
ja der brukar det bli eller latex fog då ... men du menar kanske de anslutningsdosorna eller? sfinxen
 
Erik_D skrev:
silikon =) ?

Nu blev jag besviken ;D
Jag trodde du visste att koppar och silikon är väldiga ovänner!
Ättiksyran som dunstar är väldigt agresivt mott koppar!
 
Är det verkligen ättiksyra i dagens sillikon ?
 
Tittar på min senaste silikontub (köpt för ca 1mån sedan) och det står inte uttryckligen, men det står "Använd inte på syrakänsligt material"
Om dom bytt ut ättiksyran mot något annat vet jag inte!
 
Det känns som det var evigheter sedan jag köpte ättiksbaserat silikon. Måste tillhöra ovanligheterna idag att få tag på en sådan tub.
 
Ättiksbaserat har man väl bara där man måste ha kort torktid?
 
De senaste 5 tuberna som jag minns att jag köpte har varit utan ättika...
 
Som ni sett ovan kommer jag att byta ut elelementet i badrummet mot golvvärme. Matningen kommer från en central avsedd för övriga element i huset, dvs en separerat från övrig hushållsel. På hushållselscentralen finns sedan tidigare en JFB.

Vad anser ni på formumet vara den bästa lösningen?
1) Sätta en JFB i anslutning till golvvärmen
2) Sätta dit en JFB på elemetcentralen (går det med tanke på elelement?)

Mvh
Peter
 
I centralen
 
Ok, så som jag ville själv.
El-element ger inga konstiga strömmar som JFB löser ut på? Har nya elektroniska termostater.
 
Ger dom för stora läckströmmar är dom juh trasiga och skall således inte användas iaf ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.