Hej
Vi bor i en plansvilla med ytan på 170 m2. Vi har idag el radiatorer och vi går i tankar att byta ut dessa till vattenburna element. Vi behöver totalt 15 stycken i blandade storlekar. Frågan är vilken storlek av rör ska man ha . Vissa säger 15 mm räcker till hela dragning, andra säger att man ska ha 22 mm och 15 mm. Vad säger experterna?
 
Hur är planlösningen?
Var ska "pannan" stå?
Hur blir rördragningen?
Hur många radiatorer blir det per rör?

Ju fler radiatorer per rör ju grövre rör behövs.
Ju längre rör ju grrövre rör behövs.
 
Har laddat upp en bild. Totalt är de 15 radiatorer. Vi har svårt placera bergvärmepump eftersom det saknas golvbrunn i förrådet där sitter vattenberedaren idag . Tvättstugan har vi golvbrunn så det blir där någonstans.
 
  • Plant ritning av ett hus där placering för radiatorer och vattenberedaren är markerade, indikationer på renoveringsplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Detta är väl en sån sak man ska räkna ordentligt på och för det måste man räkna ut värmebehov, vilka radistorer och vilken väg rördragningen ska men jag kan säga lite generella saker jag lärt mig som jag absolut inte har något källa på.

12mm rör max 1st element, 15mm 2-3 element beroende på storlek och 22mm klarar man oftast hela huset på. Sen går det att klämma in 18mm också men jag har inte någon "tumregel" på det.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Detta är väl en sån sak man ska räkna ordentligt på och för det måste man räkna ut värmebehov, vilka radistorer och vilken väg rördragningen ska men jag kan säga lite generella saker jag lärt mig som jag absolut inte har något källa på.

12mm rör max 1st element, 15mm 2-3 element beroende på storlek och 22mm klarar man oftast hela huset på. Sen går det att klämma in 18mm också men jag har inte någon "tumregel" på det.
Tack för svaret. Rörmokaren som har varit här hemma hos oss ville att dra 15 på hela huset vilket tyckte jag orimligt! Hur ska en 15 klarar 15 radiatorer
 
Rickard.
Han tänker nog inte göra ett stick som täcker alla 15 utan kanske går åt 3 eller 4 olika håll från pumpen och då kanske det inte är så orimligt, det gissar jag då på.
 
När är huset byggt och isolerat och var i landet står det? Det avgör som sagt värmeeffekten som behövs i varje rum och den beror på radiatorernas storlek och rördimension. Någon behöver räkna och dimensionera. Viktigt att det blir ett lågtempererat värmesystem som passar med värmepumpar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
J Josth skrev:
När är huset byggt och isolerat och var i landet står det? Det avgör som sagt värmeeffekten som behövs i varje rum och den beror på radiatorernas storlek och rördimension. Någon behöver räkna och dimensionera. Viktigt att det blir ett lågtempererat värmesystem som passar med värmepum
J Josth skrev:
När är huset byggt och isolerat och var i landet står det? Det avgör som sagt värmeeffekten som behövs i varje rum och den beror på radiatorernas storlek och rördimension. Någon behöver räkna och dimensionera. Viktigt att det blir ett lågtempererat värmesystem som passar med värmepumpar.
Hej huset är bygt i 70 talet , inte tillagt någon isolering sedan vi har flyttat. Ligger utanför Uppsala. Vi har beställt lågtempererat radiatorer från VVS billigt AB. Rör är inte beställda än
 
Ok. 170 kvm 1-plan från 70-talet. Då uppskattar jag att man igenomsnitt behöver räkna runt 60 W/m2. Lite drygt det i hörnrum och knappt det i mellanliggande rum. Huset borde dra ca 10 kW vid DUT/DVUT som enligt tabellen ligger på -16,5 °C i Uppsala. Behövs minst två olika 22 mm kopparrör stammar som utgår från värmepumpen. Man brukar räkna med att 15 mm rör räcker till 1,5 kW vid lågtempererat system. 15 mm rör räcker således till ca 25 kvm ungefärligt. Sedan måste radiatorerna vara rätt dimensionerade också.
 
Om du redan beställt radiatorerna så bör du ju veta vilka effekter det handlar om. Så om du ritar ut radiatorer med effekt och tänkt rördragning så blir det mycket lättare att uttala sig. 15 mm rakt över är i alla fall inte lämpligt.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
B Bigfoot skrev:
Om du redan beställt radiatorerna så bör du ju veta vilka effekter det handlar om. Så om du ritar ut radiatorer med effekt och tänkt rördragning så blir det mycket lättare att uttala sig. 15 mm rakt över är i alla fall inte lämpligt.
Den går 2 stick från pumpen som delar sig sen till totalt 15 radiatorer.
 
Synlig rördragning längs golvet eller längs taket?
Dold rördragning i torpargrund?
Dold rördragning uppe på vinden?

Om rördragning längs golvet, ska rören gå i tröskeln eller upp runt karmen?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Synlig rördragning längs golvet eller längs taket?
Dold rördragning i torpargrund?
Dold rördragning uppe på vinden?

Om rördragning längs golvet, ska rören gå i tröskeln eller upp runt karmen?
Det kommer vara synlig rördragning, på vissa ställen ska den vara längs golvet , där inte går ha den på golvet då drar vi rören längs taket
 
M Medo84 skrev:
år ha den på golvet då drar vi rören längs taket
Glöm då inte att det ska gå att lufta rören, luften fastnar på topp. Var ni sätter avluftning beror på avstånd till tak. Men en manuell luftning tar ingen plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.