Min grästrimmer dog under vinterdvalan. Jag behöver hjälp med felsökningen: hur kan jag veta om felet ligger i laddaren eller i batteriet? Det finns inte ens en lysdiod på laddaren som indikerar att den är påslagen.

Kontaktdonet har fyra poler, varav två uppenbart är matning. De andra två gissar jag har med laddstyrningen att göra.

En uppenbar fråga: Bör jag se någon spänning från laddaren när den inte är inkopplad til batteriet? Jag gissar att det beror på var laddlogiken ligger?

Det låter smartare att lägga styrningen i laddaren (billigare batterier), men samtidigt förstår jag då inte varför det skulle behövas flera ledare i donet. Som ni hör är jag inte uppdaterad på hur Li-jon batterier fungerar.

Batteriet är helt klart rejält urladdat. Uppmätt spänning ca 5 volt, nominellt 36 volt.
 
  • Husqvarna grästrimmer Li-jon batteripack med specifikationsetikett på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grästrimmerbatteriladdare utan indikator-lampa med teknisk info och kontakt med fyra poler på träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
När en litiumbatteri går under ca 2,5V (mot nominella som är runt 3,7) per cell så är det inte möjligt att börja ladda igen utan de låses av laddeletroniken och anses som förbrukade. Det kan t o m vara farligt eftersom det brukar bildas kortslutningspunkter internt mellan polerna som kan orsaka brand.
Man bör aldrig låta batteripack ligga utan kontroll över en hel vinter.

Det finns sätt att tvinga in laddning, men om man inte är kunnig i vad man gör avråder jag.

Känner du dig trygg med elektronik och batteriladdning av litiumjon så googla, så finner du olika sätt.

Annars är det tyvärr bara att lära sig av misstaget och köpa nytt batteri, samt i framtiden underhållsladda varannan månad eller nåt. Edit: Litium har låg självurladdning, så normalt sett ska det inte behövas. Troligaste förklaringen här är nog att en eller flera av cellerna nått sin tekniska livslängd.

Jag ser att det står 2019, så batteriet kan nog anses förbrukat ändå efter 5 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
När en litiumbatteri går under ca 2,5V (mot nominella som är runt 3,7) per cell så är det inte möjligt att börja ladda igen utan de låses av laddeletroniken och anses som förbrukade. Det kan t o m vara farligt eftersom det brukar bildas kortslutningspunkter internt mellan polerna som kan orsaka brand.
Man bör aldrig låta batteripack ligga utan kontroll över en hel vinter.

Det finns sätt att tvinga in laddning, men om man inte är kunnig i vad man gör avråder jag.

Känner du dig trygg med elektronik och batteriladdning av litiumjon så googla, så finner du olika sätt.

Annars är det tyvärr bara att lära sig av misstaget och köpa nytt batteri, samt i framtiden underhållsladda varannan månad eller nåt. Edit: Litium har låg självurladdning, så normalt sett ska det inte behövas. Troligaste förklaringen här är nog att en eller flera av cellerna nått sin tekniska livslängd.

Jag ser att det står 2019, så batteriet kan nog anses förbrukat ändå efter 5 år.
Tack för svar! Två saker är konstigt dock. Batteriet var inkopplat i laddaren hela vintern. Jag vet att det inte är idealt, att lijon helst ska lagras halvfulla. Men det borde ju inte resulterat i att cellerna gick under gränsspänning?


En annan sak: lysdioden på laddaren lyser inte alls. Säkringen på utgående 12v är hel
 
En trasig laddare kan eventuellt dra ur batterierna "bakvägen" så det kan vara det som hänt här.
 
MultiMan
S svahnf skrev:
Tack för svar! Två saker är konstigt dock. Batteriet var inkopplat i laddaren hela vintern. Jag vet att det inte är idealt, att lijon helst ska lagras halvfulla. Men det borde ju inte resulterat i att cellerna gick under gränsspänning?


En annan sak: lysdioden på laddaren lyser inte alls. Säkringen på utgående 12v är hel
Är laddaren helt död, utan några markeringar är det troligaste att den gått sönder under vintern och dragit ur batteriet.

Eller så är dioden bara en indikering för laddning (sekundärsidan på laddaren) och en eller flera celler i batteripaketet (9 eller 10 st bör det vara) har dött under vintern och därför vägrar laddaren ge ström av säkerhetsskäl.

Ni har inte haft någon annan elektrisk händelse i huset eller nätet som kan ha gett överspänningar? Jag vet att en del laddare ogillar starkt att få strömmen bruten många gånger i snabb takt när batteriet är anslutet och på laddning.

Edit: Jag har aldrig batterier på laddning under lång tid utan övervakning, så det är ett allmänt tips. Kolla regelbundet att saker ser bra ut.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är laddaren helt död, utan några markeringar är det troligaste att den gått sönder under vintern och dragit ur batteriet.

Eller så är dioden bara en indikering för laddning (sekundärsidan på laddaren) och en eller flera celler i batteripaketet (9 eller 10 st bör det vara) har dött under vintern och därför vägrar laddaren ge ström av säkerhetsskäl.

Ni har inte haft någon annan elektrisk händelse i huset eller nätet som kan ha gett överspänningar? Jag vet att en del laddare ogillar starkt att få strömmen bruten många gånger i snabb takt när batteriet är anslutet och på laddning.

Edit: Jag har aldrig batterier på laddning under lång tid utan övervakning, så det är ett allmänt tips. Kolla regelbundet att saker ser bra ut.
Det låter ju troligt att det är laddaren, men hur kan jag kolla? Den ska väl inte ge spänning ut om batteriet är urkopplat?

I manualen står: "Connect the battery charger to a power outlet. The charging LED flashes 1 time". Det händer inte, så det är ju ett tecken.
 
MultiMan
Litiumladdare ger bara rätt ström och spänning när den förhandlat fram att batterierna är friska, så det går inte bara att mäta rakt av.

Tyvärr ser det ut som att du har du råkat ut får två saker samtidigt. Trasig laddare som samtidigt förstört batteriet. En ny laddare kommer aldrig starta laddning med ett 36V batteripack som håller 5V. Det kan annars som sagt vara direkt farligt med brandrisk.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Litiumladdare ger bara rätt ström när den förhandlat fram att batterierna är friska, så det går inte bara att mäta rakt av.

Tyvärr ser det ut som att du har du råkat ut får två saker samtidigt. Trasig laddare som samtidigt förstört batteriet. En ny laddare kommer aldrig starta laddning med ett 36V batteripack som håller 5V. Det kan annars som sagt vara direkt farligt med brandrisk.
Tack för engagemang! Trist, men lite klokare i alla fall. 😁
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Sätt en timer i telefonen till nästa vinter: "Kontrollera laddning av batterier var fjärde vecka". Ökar ju möjligheterna att rätta till fel som uppstår.

Man kan också köpa en billig smartplug med energimätning (t ex Tuya som jag har). Då kan du ser där om förbrukningen är rimlig, dvs inte 0 eller skyhög och behöver inte besöka garage/bod eller var det är om man inte vill på vintern.

Återkom gärna när du verkligen vet om båda sakerna gått sönder. Kan vara bra för andra som hamnar i samma situation!
 
  • Gilla
svahnf och 1 till
  • Laddar…
Ladda fullt sedan dra ur det lite grann, låt det sedan ligga löst.

Batteriet kommer att hålla laddningen tillräckligt bra under minst ett halvår.

Anekdot: vi har två 42V elcyklar som inte underhållsladdats alls på tre år och ett extra batteri som legat i cykelväskan.
Alla tre batterierna var över 80% laddade när jag tog fram dom i vår.

Min Bosch Indego 1000 som är 12 år med originalbatteri stod ute hela vintern här i Skåne utan laddning alls och tuffade igång utan problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
svahnf
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Sätt en timer i telefonen till nästa vinter: "Kontrollera laddning av batterier var fjärde vecka". Ökar ju möjligheterna att rätta till fel som uppstår.

Man kan också köpa en billig smartplug med energimätning (t ex Tuya som jag har). Då kan du ser där om förbrukningen är rimlig, dvs inte 0 eller skyhög och behöver inte besöka garage/bod eller var det är om man inte vill på vintern.

Återkom gärna när du verkligen vet om båda sakerna gått sönder. Kan vara bra för andra som hamnar i samma situation!
Jepp, bekräftat att laddaren var trasig, och hel laddare lyckades inte kicka igång det gamla batteriet. Nu köpt nytt av båda.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S svahnf skrev:
Jepp, bekräftat att laddaren var trasig, och hel laddare lyckades inte kicka igång det gamla batteriet. Nu köpt nytt av båda.
Batteriet kan gå att väcka liv i igen, men man måste veta vad man gör.

Det kan innebära att man behöver skruva isär batteriet så att man kommer åt de enskilda cellerna så man kan ge dom en "boost" individuellt för att väcka dom.


https://www.lithium-polymer-battery.net/how-to-recover-a-low-voltage-lipo-battery/
 
D Dilato skrev:
Batteriet kan gå att väcka liv i igen, men man måste veta vad man gör.

Det kan innebära att man behöver skruva isär batteriet så att man kommer åt de enskilda cellerna så man kan ge dom en "boost" individuellt för att väcka dom.

[media]
[media][länk]
Tack för tips! Hört om det där, men att det är lite pyssligt. Nåja, nu kan jag ju ta lite risk, eftertanke jag ändå köpt nytt batteri!
 
MultiMan MultiMan skrev:
När en litiumbatteri går under ca 2,5V (mot nominella som är runt 3,7) per cell så är det inte möjligt att börja ladda igen utan de låses av laddeletroniken och anses som förbrukade. Det kan t o m vara farligt eftersom det brukar bildas kortslutningspunkter internt mellan polerna som kan orsaka brand.
Man bör aldrig låta batteripack ligga utan kontroll över en hel vinter.

Det finns sätt att tvinga in laddning, men om man inte är kunnig i vad man gör avråder jag.

Känner du dig trygg med elektronik och batteriladdning av litiumjon så googla, så finner du olika sätt.

Annars är det tyvärr bara att lära sig av misstaget och köpa nytt batteri, samt i framtiden underhållsladda varannan månad eller nåt. Edit: Litium har låg självurladdning, så normalt sett ska det inte behövas. Troligaste förklaringen här är nog att en eller flera av cellerna nått sin tekniska livslängd.

Jag ser att det står 2019, så batteriet kan nog anses förbrukat ändå efter 5 år.
Man bör aldrig låta batteripack ligga utan kontroll över en hel vinter... skriver du. Men har vi inte MÄNGDER med litiumjonbatterier i allt ifrån gamla mobiltelefoner, laptops, handdammsugare, ficklampor mm mm mm till annan annan elektronik liggandes i våra fastigheter!?
Menar du att alla dessa elektronikprylar helt plötsligt kan komma till skada? Har väl minst ett hundratal gamla mobiler i min samling och ett dussintal laptops och minst lika många surfplattor (tablets) mm. OK, jag har väl alltid varit extremt kritisk till dessa skitbatterier... men... 😢
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.