Hej

Tänkte prova här och se om någon av er haft detta problem.
Vi har installerat frikyla (nibes pcs 44). Värmepumpen (nibes S1255) hittar produkten så kan göra inställningar och så vidare där. Har även provat att tvångköra pumpen och shuntventilen men inget händer (hade nibe i telefon).
Mätt vid plintarna på kortet i pcs 44 lådan, det är ström till kretskortet men ingen ström vid plintarna där pump och ventil ansluts.
Någon som haft dett problem?
Vad tror ni det kan vara?
 
T
Har du några bilder på hur allt är inkopplat både i värmepumpen samt i tillbehörsboxen ?

Samt inställningar och dyl :thinking:
 
Finns det någon glassäkring i lådan? är den hel?
 
T tobbetk skrev:
Har du några bilder på hur allt är inkopplat både i värmepumpen samt i tillbehörsboxen ?

Samt inställningar och dyl :thinking:
He
DonPablo DonPablo skrev:
Finns det någon glassäkring i lådan? är den hel?
Ja det finns, kollat den och den är hel
 
Någon underparameter som blockerar? Typ utegivartemp eller liknande.
 
Hej

Tack för alla svar. Har felmeddelat detta till nibe och en tekniker har kollat på det. Allt verkade se rätt ut så det Nibe trodde det var är att det är något fel på kretskortet i värmepumpen.
Så får se om det funkar när de bytt det
 
Vad är det för årsmodell på f1255? Låter märkligt att kretskortet ska vara paj om funktionen aldrig användts. Hoppas det löser sig på garanti eller liknande isf. :)
 
Flstrm Flstrm skrev:
Vad är det för årsmodell på f1255? Låter märkligt att kretskortet ska vara paj om funktionen aldrig användts. Hoppas det löser sig på garanti eller liknande isf. :)
Det är en S1255, 2022. Teknikern sa att Nibe tydligen haft lite problem i produktionen med kretskortet så de tror att det kan vara ett av dem som blivit dåliga... Får se
 
F Filip_t skrev:
Det är en S1255, 2022. Teknikern sa att Nibe tydligen haft lite problem i produktionen med kretskortet så de tror att det kan vara ett av dem som blivit dåliga... Får se
Hej Filip, Har liknande problem. Löste det sig för dig med byte av kretskort?
 
M Matado skrev:
Hej Filip, Har liknande problem. Löste det sig för dig med byte av kretskort?
Hej
Ja det löste sig. Serviceteknikern som va här påstod att det var ett känt fel. Så många värmepumpar har ett kretskort som inte funkar med tillbehör för frikyla, enligt honom är det få som har det så de gör inget åt det föränn det "upptäcks". Men om det är sant vet jag inte. De bytte kretskort och nu funkar det.
 
F Filip_t skrev:
Hej
Ja det löste sig. Serviceteknikern som va här påstod att det var ett känt fel. Så många värmepumpar har ett kretskort som inte funkar med tillbehör för frikyla, enligt honom är det få som har det så de gör inget åt det föränn det "upptäcks". Men om det är sant vet jag inte. De bytte kretskort och nu funkar det.
Tack Filip
"Har även provat att tvångköra pumpen och shuntventilen men inget händer (hade nibe i telefon)." Hur gjorde du detta?
Jag lyckas inte få igång PCS44 att köra för kylning. Vilket meny nummer sätter du när den skall sparka igång? Den kyler endast när Brine pumpar för värme/varmvatten går. Så kanske är shunten som är öppen och det snurrar via PCS44 kretsen.
Väldigt tacksam för hjälp.
 
M Matado skrev:
Tack Filip
"Har även provat att tvångköra pumpen och shuntventilen men inget händer (hade nibe i telefon)." Hur gjorde du detta?
Jag lyckas inte få igång PCS44 att köra för kylning. Vilket meny nummer sätter du när den skall sparka igång? Den kyler endast när Brine pumpar för värme/varmvatten går. Så kanske är shunten som är öppen och det snurrar via PCS44 kretsen.
Väldigt tacksam för hjälp.
Har du provar ringa Nibes kundsupport?
Har du bytt kretskortet?
Kommer inte ihåg riktigt var man gjorde allt, jag får gräva i det i så fall. Men man ska ju välja någon stans att man har frikyla som tillbehör.
 
F Filip_t skrev:
Har du provar ringa Nibes kundsupport?
Har du bytt kretskortet?
Kommer inte ihåg riktigt var man gjorde allt, jag får gräva i det i så fall. Men man ska ju välja någon stans att man har frikyla som tillbehör.
Tack för hjälpen Filip.
Hittade mitt problem tror jag, skriver det här ifall någon annan har samma. på S1255, under meny 7.1.10.2 Autolägesinställningar, finns en inställning som blockerar Kyla ifall medeltemp ute inte är över X grader, under Y timmar. Min var satt till 20grader, under 24h. Ändrade det nu, och den sparkade igång.
 
  • Gilla
Filip_t
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.