I irkirk skrev:
varmvattnet tog slut i söndags kväll och de hörde av sig i måndags morse

Detta var svar till inlägget från yonna ovan
Kompressorn är ganska liten i 360P och med vår-/höstinställningen är ju el-patronen normalt bortkopplad. Det betyder att varmvattnet kan upplevas "ta slut" men kompressorn bara behöver tid på sig utan något fel. Alltid bra att dubbelkolla så det inte blivit något missförstånd.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
Som sagt, det är läge att dubbelkolla att det verkligen är något fel, och inte bara "handhavandefel".

Om det verkligen är något fel, så kan det vara läge att se om försäkringen kan ta någon del.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, det är läge att dubbelkolla att det verkligen är något fel, och inte bara "handhavandefel".

Om det verkligen är något fel, så kan det vara läge att se om försäkringen kan ta någon del.
Det har varit en tekniker där.. så fel är tyvärr konstaterat
 
  • Gilla
Kalle1w2
  • Laddar…
I irkirk skrev:
varmvattnet tog slut i söndags kväll och de hörde av sig i måndags morse

Detta var svar till inlägget från yonna ovan
Varmvattnet tar inte slut för att kompressorn slutar fungera, det ser elpatronerna till.
Hade ni stängt av elpatronerna ??
Om kompressorn gått sönder under er tid är enkel att läsa ut på elräkningen, den blir typ dubbelt så hög när kompressorn inte går vid normal användning.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Du bör ersätta värdet av en 16år gammal fungerande värmepump. Något som torde vara klart lägre än den begärda summan.

När jag googlar så tyck förväntad livslängd vara 15-20 år. Om man hugger en siffra i det intervallet. Tex 17,5år och beräknar värdet till (17,5-16)/17,5 vilket leder till att en rimlig ersättning är 8,5% av nypriset.

Sedan kan man naturligtvis välja andra siffror. Men med en sådan beräkning skulle jag motiverat en summa jag tycker är rimlig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
På blocket kan man få en med nybytt kompressor för 5500 kr. Så det är kanske ungefär värdet, under förutsättning att den blir såld, då. Fastän annonsen har legat ute i 3 veckor, så antagligen är värdet betydligt lägre.

Så om du vill vara tillmötesgående kan de välja mellan 5000 kr i handen eller en 15 år gammal pump installerad.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
I irkirk skrev:
Hej!
Vi har sålt vårat hus och hade överlåtelse i fredags. I måndags fick vi meddelande om att inte värmepannan fungerade. Idag var en reparatör där och kompressorn är trasig, förväntad kostnad 30 000. De vill att vi ska ge de hela den summan så att de kan använda dem och istället köpa en ny panna. Värmepannan är 16 år (frånluftsvärmepanna Nibe fighter 360 p). Hur mycket av kostnaden är rimligt att vi tar?
De har nog svårt att kräva något, men det är småpengar i sammanhanget. Fick ni 2.5 miljoner för huset, exempelvis, så är ge dem 15 000, hälften. Ingen stor sak tycker jag
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Råkade ut för samma när jag köpte hus. Några dagar efter tillträde så fick vi se att pannan läckte vatten....en ny kostade 30.000 kom överens med säljaren och han betalade 10.000. Bägge parter blev nöjda med denna uppgörelse. Är ju typiskt när de händer men i en hus affär är det ju som sagt små pengar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
I irkirk skrev:
Hej!
Vi har sålt vårat hus och hade överlåtelse i fredags. I måndags fick vi meddelande om att inte värmepannan fungerade. Idag var en reparatör där och kompressorn är trasig, förväntad kostnad 30 000. De vill att vi ska ge de hela den summan så att de kan använda dem och istället köpa en ny panna. Värmepannan är 16 år (frånluftsvärmepanna Nibe fighter 360 p). Hur mycket av kostnaden är rimligt att vi tar?
Förmodligen skall du inte betala någonting, tror du har svaret här förutsatt att 16 år är att anse att teknisk livslängd kan vara uppnådd.
Exemplet avser förvisso ett kylskåp men det är nog möjligt att samma resonemang kan användas i ditt fall.

https://www.maklarsamfundet.se/konsument/konsumentkollen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ingen. Absolut ingen köper en fastighet med en 16år gammal värmepump utan att räkna den som förbrukad.

De har oavsett skick räknat med att byte den innan hösten. Garanterat.

Skulle inte förvåna mig alls om den fortfarande knackar och går men att de försöker mjölka tillbaka gratispengar till bytet.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
P Pligg85 skrev:
Ingen. Absolut ingen köper en fastighet med en 16år gammal värmepump utan att räkna den som förbrukad.

De har oavsett skick räknat med att byte den innan hösten. Garanterat.

Skulle inte förvåna mig alls om den fortfarande knackar och går men att de försöker mjölka tillbaka gratispengar till bytet.
I irkirk skrev:
Det har varit en tekniker där.. så fel är tyvärr konstaterat
Kan inte vara lätt att tro det värsta om alla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Kan inte vara lätt att tro det värsta om alla.
Jo det är klart att "en tekniker varit där"
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ingen. Absolut ingen köper en fastighet med en 16år gammal värmepump utan att räkna den som förbrukad.

De har oavsett skick räknat med att byte den innan hösten. Garanterat.

Skulle inte förvåna mig alls om den fortfarande knackar och går men att de försöker mjölka tillbaka gratispengar till bytet.
Håller inte med!

Utan att veta mkt om köparna så skulle det kunna vara deras första hus, de kanske läst på en del om att huset ska vara i samma skick vid tillträdet som vid kontraktsskrivningen och tror att en pryl med viss livslängd ingår här.

De kanske bott en massa i lägenhet där det mesta är "nån annans problem " (om man får raljera något).

Jag vill bara förmedla att de nya ägarna lika gärna kan vara lite naiva och inte direkt ondsinta.

På anekdot temat så var våra vänner med om nåt liknande, frånluftsvärmepumpen höll väl 2 veckor efter huset var deras, men då borrade de bergvärme istället. Att gnälla hos säljaren fanns inte på kartan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
D
K Klass0n skrev:
Håller inte med!

Utan att veta mkt om köparna så skulle det kunna vara deras första hus, de kanske läst på en del om att huset ska vara i samma skick vid tillträdet som vid kontraktsskrivningen och tror att en pryl med viss livslängd ingår här.

De kanske bott en massa i lägenhet där det mesta är "nån annans problem " (om man får raljera något).

Jag vill bara förmedla att de nya ägarna lika gärna kan vara lite naiva och inte direkt ondsinta.

På anekdot temat så var våra vänner med om nåt liknande, frånluftsvärmepumpen höll väl 2 veckor efter huset var deras, men då borrade de bergvärme istället. Att gnälla hos säljaren fanns inte på kartan.
På samma anekdotstema köpte vi som unga vårt hus där mannen som sålde huset sa "Är det nåt fel på pumpen så ring bara!" Han var bergvärmeinstallatör och själv satt in och servat pumpen. Och det blev såklart pumpfel då och då vi ringde och han kom snällt. Men när vi haft huset några år tyckte jag att det är vårt hus och vårt problem och köpte en helt ny pump.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
janwide
Skönt att det kändes som ert hus efter några år 👍🏻
Förlåt. Kunde inte låta bli 😁
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.