Hej!
Vi har sålt vårat hus och hade överlåtelse i fredags. I måndags fick vi meddelande om att inte värmepannan fungerade. Idag var en reparatör där och kompressorn är trasig, förväntad kostnad 30 000. De vill att vi ska ge de hela den summan så att de kan använda dem och istället köpa en ny panna. Värmepannan är 16 år (frånluftsvärmepanna Nibe fighter 360 p). Hur mycket av kostnaden är rimligt att vi tar?
 
Har ni explicit utlovat att er 360P fungerar precis normalt i alla dess delar? Den är 16 år gammal och den kan haverera vilken dag som helst och det måste köparna förstå. Kompressorn brukar ofta haverera efter ca 10 år. Om ni betalar för ett kompressorbyte blir det ju köparna som tjänar på detta. När exakt havererade kompressorn?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har ni explicit utlovat att er 360P fungerar precis normalt i alla dess delar? Den är 16 år gammal och den kan haverera vilken dag som helst och de måste köparna förstå. Kompressorn brukar ofta haverera efter ca 10 år. Om ni betalar för ett kompressorbyte blir det ju köparna som tjänar på detta. När exakt havererade kompressorn?
Vad vi vet fungerade den när vi flyttade ut.. vi har ju sagt att den fungerar men att den är 16 år.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ok, då har ni gjort en utfästelse om värmepumpen. Livslängden brukar man räkna till 15-20 år. Oftast håller kompressorn 10 år i taget. Köparna hade inte kunnat förvänta sig att den ska hålla mer än max 20 år. Det är 4 år tills dess. Jag tycker i så fall att ni inte ska betala köparna mer än 4/10 = 40% av vad en ny kompressor kostar som goodwill. Oftast brukar kostnaden för kompressorbyte landa på runt 25 tkr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
janwide
Köparen har nog inget att hämta. Förväntan på en gammal panna är att den kan tuffa på i tio år eller paja inom närmsta kvarten.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Ert ansvar slutar i samma stund som de nya ägarna tillträder. Dvs funkade pannan när de tog emot nycklarna så är det deras problem.

Sen kan man vara resonlig, men mer än en högst symbolisk summa ska det i sådana fall inte vara. Det ligger en risk i att de sen kommer och vill ha mera för än det ena och andra som går sönder.
 
  • Gilla
daggfot och 13 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ert ansvar slutar i samma stund som de nya ägarna tillträder. Dvs funkade pannan när de tog emot nycklarna så är det deras problem.

Sen kan man vara resonlig, men mer än en högst symbolisk summa ska det i sådana fall inte vara. Det ligger en risk i att de sen kommer och vill mera för än det ena och andra som går sönder.
Problemet är ju att det är svårt att veta exakt när den slutade fungera.
 
Det är säljarnas sak att bevisa att pannan gick sönder innan de tillträdde.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
janwide
J Josth skrev:
Ok, då har ni gjort en utfästelse om värmepumpen. Livslängden brukar man räkna till 15-20 år. Oftast håller kompressorn 10 år i taget. Köparna hade inte kunnat förvänta sig att den ska hålla mer än max 20 år. Det är 4 år tills dess. Jag tycker i så fall att ni inte ska betala köparna mer än 4/10 = 40% av vad en ny kompressor kostar som goodwill. Oftast brukar kostnaden för kompressorbyte landa på runt 25 tkr.
Att säga att en 16 år gammal värmepanna fungerar skulle jag inte ta som en utfästelse mer än att den fungerar för tillfället.
 
  • Gilla
daggfot och 9 till
  • Laddar…
Hur långt är det mellan överlåtelsebesiktningen och deras tillträde och när flyttade ni ut?
 
janwide janwide skrev:
Att säga att en 16 år gammal värmepanna fungerar skulle jag inte ta som en utfästelse mer än att den fungerar för
mexitegel mexitegel skrev:
Hur långt är det mellan överlåtelsebesiktningen och deras tillträde och när flyttade ni ut?
Besiktningen var för två månader sedan. Vi flyttade ut i måndags förra veckan, överlåtelse i fredags och vet inte riktigt när i helgen de flyttade in.
 
... och hur lång tid har det tagit när de tog huset i bruk och när de anmälde problemet till er?

Jag hade något liknande när jag sålde: vid försäljningen påpekade jag att vvs-rören i huset var utbytta i bottenplattan men att rören från fasaden ut i gatan var original från 1925. 2 veckor efter inflyttningen blev det stopp i det gamla röret. (De hade förmodligen inte varit lika försiktiga som vi varit och spolat spenat i vasken i köket.)

Då jag varit tydlig vid försäljningen (bifogat dokument om ålder) gick jag skadesfri.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
varmvattnet tog slut i söndags kväll och de hörde av sig i måndags morse

Detta var svar till inlägget från yonna ovan
 
En mindre symbolisk summa kan ni bidra med ni vill fortsätta med gott förhållande med köparna och om det inte tydligt framgått värmepannans ålder. Annars är det något köparna borde räknat med.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
I irkirk skrev:
varmvattnet tog slut i söndags kväll och de hörde av sig i måndags morse

Detta var svar till inlägget från yonna ovan
Då hade de tydligen varmvatten när de flyttade in.
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.