Hej.

Vi är ett gäng (28 tomter). Som byggt nya hus på ett nytt område. Nu efter en tid så upplever vi att vattentrycket är väldigt dåligt, framförallt när det nu vattnas en del i området. Kommunen har kontrollerat att allting är ok fram till området, men inte inom området.

För att skydda oss själva så vill jag ha lite juridiska råd. Jag misstänker att den tidigare markägaren som vi alla köpt tomterna av har antingen underdimensionerat eller gjort ett misstag. Men oavsett så blir det en väldigt stor kostnad om det skulle behöva åtgärdas, och vi är inte direkt sugna på den kostnaden som nyblivna villaägare.

Hur brukar dessa fall gå till? Finns det försäkringar eller kan man direkt åberopa felet till den tidigare markägaren? Almänna råd?

Mvh
 
Har kommunen varit där ok undersökt att det inte är fel på det kommunala vattnet är det inte mycket ni kan göra mer än att klaga hos kommunen. Vissa områden har tyvärr dåligt vattentryck. Ett problem skulle kunna vara om de som byggt området inte följt standard när det gäller ledningsdim men det borde ju varit kommunens entreprenör som drog ledningarna?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Har kommunen varit där ok undersökt att det inte är fel på det kommunala vattnet är det inte mycket ni kan göra mer än att klaga hos kommunen. Vissa områden har tyvärr dåligt vattentryck. Ett problem skulle kunna vara om de som byggt området inte följt standard när det gäller ledningsdim men det borde ju varit kommunens entreprenör som drog ledningarna?
Tyvärr så är det en privat entreprenör som har lagt ner och dragit ledningarna inom området, kommunen har bara gjort arbetet till en huvudmätare ute vid gatan. Därav problemet lite känner vi...
 
I ipppe skrev:
allting är ok fram till området,
Det låter som hela området har en inkopplingspunkt till kommunens VA. I så fall har ni ett ledningsnät inom området som troligen ingår i en GA, och kanske sköts av en samfällighetsförening.

Om kommunen menar att trycket i överlämningspunkten är OK, så ligger ansvaret på er gemensamt (om jag uppfattat rätt, om en anslutningspunkt). Det är kanske möjligt att exploatören fuskat, det får ni i så fall ta in någon sakknnig som besiktigar.

Om ni hade haft var sin överlämningspunkt från kommunen, så måste kommunen leverera rätt tryck i varje överlämningspunkt.

Vårt förra hus var ett av 10 parhus byggda på en kulle. Kommunen hade tydligen frestat med låg fast kostnad om hela området har en gemensam överlämningspunkt. Så vi hade väldigt låg fast kostnad till kommunen (typ samma avgift för 10 hus som för ett). MEN överlämningspunkten var nedanför kullen. Så det kom överhuvudtaget inget vatten till övervåningen i husen utan en tryckstegringspump, som var vårt gemensamma ansvar att underhålla. Vilket kostade ett par tusen om året för var och en av oss.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kws och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med om ovanstående. Ni har inte riktigt kommunalt VA, alltså VA enligt lagen om allmänna vattentjänster. Därmed är ni heller inte skyddade av denna lag och kan inte ställa krav på kommunen.

Istället är det troliga som @hempularen skriver att ni har en samfälld gemensamhetsanläggning för vattendistributionen och kanske en samfällighetsförening som förvaltar den. Det faller då på samfällighetsföreningen att åtgärda eventuella problem med gemensahetsanläggningen, t ex att byta till tjockare ledningar.

Tyvärr saknar ni allt konsumentskydd med denna lösning om anläggningen utfördes (anlades) först och sen inrättades som gemensamhetsanläggning för era fastigheter, kanske före era fastighetsköp. Ledningarna kan ha lagts med helt undermålig dimension och ni kan ändå inte reklamera arbetet, det skulle ha undersökts i samband med den anläggningsförrättningen som Lantmäteriet höll. Alltså av den som då ägde er fastighet, "markägaren".

Möjligen kan ni försöka hävda dolt fel gentemot den ni köpte fastigheten av ("markägaren"), alltså att gemensamhetsanläggningen som ni köpte samfällt ägande i när ni köpte er fastighet hade utförts på ett sätt som inte kan förväntas eller upptäckas vid en normal undersökning vid köpet. Jag gissar att det är en svår juridisk väg, jag har i alla fall inte hört någon göra detta. Det som kanske talar för er sak är väl att ni kan föra grupptalan mot "markägaren", det minskar era juridiska risker jämfört med att stå ensam. Kanske är det ett tillräckligt hot för att få "markägaren" att ta kostnaden för nya ledningar? Eller driva detta mot entreprenören som la ledningarna.

Så enklast är nog att leva med detta eller försöka få markägaren att betala för lösningen. Blir det för svårt får samfällighetsföreningen bygga om gemensamhetsanläggningen och ni får dela på kostnaden enligt andelstalen för utförande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om ovanstående. Ni har inte riktigt kommunalt VA, alltså VA enligt lagen om allmänna vattentjänster. Därmed är ni heller inte skyddade av denna lag och kan inte ställa krav på kommunen.

Istället är det troliga som @hempularen skriver att ni har en samfälld gemensamhetsanläggning för vattendistributionen och kanske en samfällighetsförening som förvaltar den. Det faller då på samfällighetsföreningen att åtgärda eventuella problem med gemensahetsanläggningen, t ex att byta till tjockare ledningar.

Tyvärr saknar ni allt konsumentskydd med denna lösning om anläggningen utfördes (anlades) först och sen inrättades som gemensamhetsanläggning för era fastigheter, kanske före era fastighetsköp. Ledningarna kan ha lagts med helt undermålig dimension och ni kan ändå inte reklamera arbetet, det skulle ha undersökts i samband med den anläggningsförrättningen som Lantmäteriet höll. Alltså av den som då ägde er fastighet, "markägaren".

Möjligen kan ni försöka hävda dolt fel gentemot den ni köpte fastigheten av ("markägaren"), alltså att gemensamhetsanläggningen som ni köpte samfällt ägande i när ni köpte er fastighet hade utförts på ett sätt som inte kan förväntas eller upptäckas vid en normal undersökning vid köpet. Jag gissar att det är en svår juridisk väg, jag har i alla fall inte hört någon göra detta. Det som kanske talar för er sak är väl att ni kan föra grupptalan mot "markägaren", det minskar era juridiska risker jämfört med att stå ensam. Kanske är det ett tillräckligt hot för att få "markägaren" att ta kostnaden för nya ledningar? Eller driva detta mot entreprenören som la ledningarna.

Så enklast är nog att leva med detta eller försöka få markägaren att betala för lösningen. Blir det för svårt får samfällighetsföreningen bygga om gemensamhetsanläggningen och ni får dela på kostnaden enligt andelstalen för utförande.
Det var lite det jag var orolig för.

Nu är det inte alls säkert att det är något fel eller så, men det kan vara bra att vara lite informerad angående ämnet tänkte jag. Det har varit lite tidigare duspyter med markägarna tidigare som de inte varit tillmötesgående kring. Men vi får se vad detta mynnar ut i.

Tack för svar.
 
Dett låter ändå lite smått otroligt att man skulle valt att gå ner så pass i dimmention.
Rör är nästan gratis i jämförelse med själva nergrävningen.
Vad hade kommunen för tryck?

Som jag ser det finns det 3 alternativ.
1 kolla ritningen och återkommer med dimmentioner.

2 extra pump

3 ansluta en extra slang längst borta direkt till anslutningspunkten.
( men de kräver att rören idag gör för små och att ni har bra tryck)
 
Det är nog sannolikt inte dimensionerat så att det är tänkt att alla ska kunna stå och spola vatten med öppna kranar samtidigt.........
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Men det måste väl finnas en standard som man måste följa? Har dom gjort det så kan vi inte säga så mycket...

Men att det ska bli katastrofalt dåligt tryck p.g.a att några vattnar gräsmattan? Räknar man inte med det? Isf kommer det nog inte komma många droppar ur slangen nästa sommar när alla har gräsmattor 😅
 
O
I ipppe skrev:
Men det måste väl finnas en standard som man måste följa? Har dom gjort det så kan vi inte säga så mycket...

Men att det ska bli katastrofalt dåligt tryck p.g.a att några vattnar gräsmattan? Räknar man inte med det? Isf kommer det nog inte komma många droppar ur slangen nästa sommar när alla har gräsmattor 😅
Förbjud att vattna gräsmattorna med dricksvatten. Så, problemet löst!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
De kanske går att komplettera med en ledning någonstans.
I ipppe skrev:
Men det måste väl finnas en standard som man måste följa? Har dom gjort det så kan vi inte säga så mycket...

Men att det ska bli katastrofalt dåligt tryck p.g.a att några vattnar gräsmattan? Räknar man inte med det? Isf kommer det nog inte komma många droppar ur slangen nästa sommar när alla har gräsmattor 😅
Ni har väl ritningarna? Det är tydligen inte kommunens anläggning så då måste de boende ha ritningarna.
 
Hur är höjdförhållanden här? Det är inte så att det är samma problem som jag skrev om högre upp i tråden. Att kommunens överlämningspunkt ligger 15 - 20m under er marknivå?
 
H hempularen skrev:
Hur är höjdförhållanden här? Det är inte så att det är samma problem som jag skrev om högre upp i tråden. Att kommunens överlämningspunkt ligger 15 - 20m under er marknivå?
Inte så mycket, det handlar nog max om 5 meter beroende på hur djupt den ligger i marken. Men området är inte högre än marken runtomkring, det handlar om ett par meter bara
 
Först och främst bör du/ni undersöka vad som är fel, eller om det ens är ett fel. Som nämnts tidigare bör ni ju även ha någon form av samfällighet i frågan. Om det inte finns, så är det något som måste skapas.
Sen är frågan om området blivit vad det tänktes/såldes som. Jag menar att tidigare ägare kan ha tänkt sig ett sommarstugeområde, men om det istället har blivit ett villaområde, exempelvis.
Om det bara är trycket, det är fel på, men att flödet trots allt finns. Så är ju det enklaste att koppla in en pumpautomat i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.