Hej!

Jag ska göra en mindre köksrenovering där jag ska byta ut en del stommar samt byta ut en del köksluckor. För att få allt enhetligt tillslut och kunna sätta på nya handtag behöver luckorna målas om. Det tänkte jag göra själv. Jag har nu börjat fundera, pga tidsbrist (och kanske lite lathet), på huruvida man verkligen måste grundmåla luckorna? Samtliga luckor är lackade i grunden, och jag tänkte slipa ner underlaget och köra två lager snickerifärg på. Hål behöver även spacklas först.

Vad är riskerna med att inte grundmåla? Att färgen eventuellt sitter lite sämre? Känsliga för stötar och repor?

Allt gott, Carl
 
Jag skulle säga att för hållbarhetens skull behöver du inte grundmåla. Men om du grundmålar kanske det räcker med två lager täckfärg. Och grundfärgen är billigare än täckfärgen.

Jag använde Beckers Mood till mina köksluckor och skåp. Den var lite trevligare att jobba med än den vanliga snickerifärgen. Sedan skulle jag avråda från att ge dig på att måla luckorna när det är tidsbrist. Det tar en förfärlig tid.
 
A Avemo skrev:
Jag skulle säga att för hållbarhetens skull behöver du inte grundmåla. Men om du grundmålar kanske det räcker med två lager täckfärg. Och grundfärgen är billigare än täckfärgen.

Jag använde Beckers Mood till mina köksluckor och skåp. Den var lite trevligare att jobba med än den vanliga snickerifärgen. Sedan skulle jag avråda från att ge dig på att måla luckorna när det är tidsbrist. Det tar en förfärlig tid.
Riktigt sent svar här, men tack för ditt svar! Det börjar närma sig nu och jag håller på att se över färg etc. En fråga av intresse.. Målade du även insidan av luckorna eller endast utsidan? Tänker att man egentligen borde kunna klara sig på att måla utsidan, även om det såklart är bäst att måla allt?
 
C Carl Arvidsson skrev:
Riktigt sent svar här, men tack för ditt svar! Det börjar närma sig nu och jag håller på att se över färg etc. En fråga av intresse.. Målade du även insidan av luckorna eller endast utsidan? Tänker att man egentligen borde kunna klara sig på att måla utsidan, även om det såklart är bäst att måla allt?
Jag målade insidan också. Det är ju bara en utseendefråga att måla köksluckor. Tycker du att det räcker med att måla utsidan så räcker det. Och skulle du ångra dig är det bara att måla insidan också. Här är ett par bilder på resultatet för mina luckor. Jag provade att använda roller men tyckte det var mindre svårt att få en snygg yta med lackpensel. Delvis för att jag tycker att apelsinskal stör mer än penseldrag.
754972-9997354b447a1a4e45380e016c1e4b0c.jpg
754967-7990d892c00bdc9a8e447318396a4f1b.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.