Vi har nyligen skaffat hus på 150 kvm byggt 83 och har mestadels ojordat el i huset förutom i kök, tvättstugan och garaget. Vi tog in 2 offerter för att jorda all el i huset som landar på mellan 60-70tkr för de och både menar att för att jorda elen är det lika bra att dra om allt och sätta in en ny elcentral. Vi vill inte tumma på säkerhet, har en två åring hemma, men samtidigt har jag läst lite här att husets ålder knappast motiverar att vi ska behöva byta ut allt.

Hur hade ni gjort? Befintliga uttag är petskyddat, vi har även jordfelsbrytare.

Tacksam för tankar och erfarenheter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Det absolut viktiga är att ni har jordfelsbrytare och petskyddade uttag. Att ha jordade uttag överallt är mindre viktigt. Det flesta apparater är idag dubbelsisolerade (förutom vitvaror och köksapparater) och ska inte ens jordas alls. En el-anläggning från -83 är högst troligen i toppskick fortfarande. Ska ni ha besväret att dra om elen i huset tycker jag ni så fall ska passa på att byta ut belysningen helt och hållet och installera dimmers och smart app-styrning av det mesta. Då blir det mödan värt att dra om.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 13 till
  • Laddar…
Spara den kostnaden och lägg det på ytskiktet in och utvändigt eller på er själva, en resa eller spahelg dom närmsta 10 åren 🚕🥂❤️
 
  • Gilla
  • Haha
Moltaz1 och 11 till
  • Laddar…
Petskyddat och jordfelsbrytare är bra mycket viktigare som barnskydd än jordade uttag. Har ni redan detta så släpp tanken med att dra om elen, som garanterat håller i många år ännu.

Anledningen till detta är att jordfelsbrytare fungerar som personskydd på ett annat sätt än vad jordade uttag gör. Det finns en lång teknisk förklaring till det som jag ska bespara dig, men kort och förenklat handlar det om att jordade uttag mera är till för att skydda mot mekaniska skador i apparaterna man pluggar in i dem, men däremot skyddar de inte alls om man är inne och petar i dem.

Jag minns hur det var när mina barn var små, man var hälsosamt hispig för det mesta. Det är väl gott och väl när det gäller el, men då är det mer effektivt att tydligt och klart förklara att el är AJ-AJ och i övrigt rent fysiskt förhindra eventuella elexperiment. Det finns ju t ex billiga petskydd av plast som man kan köpa och sticka i eluttagen om man vill vara extra säker.
 
  • Gilla
perror och 8 till
  • Laddar…
Lättaste sättet att dra i en jordtråd är att dra ur befintliga trådar och använda dem som dragtråd när man drar i nya. Då blir alla trådar nya på köpet. Givetvis måste alla uttag bytas eftersom de skall vara jordade. Så att de vill dra om allt är nog naturligt. Strömbrytare går att spara om man vill. Och uttagen som redan är jordade kan förstås också sparas.

Men byta central är något annat. Är det inget fel på den behöver den inte bytas. Det viktigaste för säkerheten är som sagt att uttagen är petskyddade och att det finns jordfelsbrytare som täcker hela anläggningen. Vill ni ändå dra in jord så går det utmärkt att spara befintlig central.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
T tinyDavid skrev:
Vi tog in 2 offerter för att jorda all el i huset som landar på mellan 60-70tkr
Jösses, skrev du fel area 1500 m² i offertunderlaget?
T tinyDavid skrev:
de menar att för att jorda elen är det lika bra att dra om allt och sätta in en ny elcentral.
En elfirma som säger så skulle jag anmäla för bedrägeri. Ledningar och elcentral från 1983 är friska, om de inte har gått sönder på nåt sätt.
T tinyDavid skrev:
Hur hade ni gjort? Befintliga uttag är petskyddat, vi har även jordfelsbrytare.
Högsta prio är att undvika olyckor.
  • Petskydd - Check!
  • Djupa brunnar på vägguttagen?
  • Alla uttag och strömbrytare friska utan skador där man kan stopp in a virknål?
  • Rummen med ojordade uttag helt isolerade från jord? Ingen vattenradiator i rummet?
  • Garantera att inga skyddsjordade apparater används i de ojordade rummet, eller max 1, inklusive garantera att inga skarvsladdar dras mellan rum eller ut i trädgården. Är man riktigt petig kan man byta uttagena mot eurouttag, om man vill ta den kostnaden istället för att skyddsjorda dem.
  • Alla apparater friska med hel sladd och inga andra skador.

Nästa prio, som alltså kommer först efter att prio 1 är uppfylld, är
  • JFB
  • Rätt storlek på säkringarna och andra ev skydd.
Detta är skydd som träder in först när det trots allt sker en olycka, de förhindrar inte olyckor. Jag är inte alls säker på att en tvååring överlever att lösa ut en JFB. Någon som vet?

Både prionivåerna ska uppfyllas, så det spelar egentligen ingen roll i vilken ordning de installeras, bara det sker samtidigt ;)
 
  • Gilla
Karrie och 12 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jösses, skrev du fel area 1500 m² i offertunderlaget?

En elfirma som säger så skulle jag anmäla för bedrägeri. Ledningar och elcentral från 1983 är friska, om de inte har gått sönder på nåt sätt.

Högsta prio är att undvika olyckor.
  • Petskydd - Check!
  • Djupa brunnar på vägguttagen?
  • Alla uttag och strömbrytare friska utan skador där man kan stopp in a virknål?
  • Rummen med ojordade uttag helt isolerade från jord? Ingen vattenradiator i rummet?
  • Garantera att inga skyddsjordade apparater används i de ojordade rummet, eller max 1, inklusive garantera att inga skarvsladdar dras mellan rum eller ut i trädgården. Är man riktigt petig kan man byta uttagena mot eurouttag, om man vill ta den kostnaden istället för att skyddsjorda dem.
  • Alla apparater friska med hel sladd och inga andra skador.

Nästa prio, som alltså kommer först efter att prio 1 är uppfylld, är
  • JFB
  • Rätt storlek på säkringarna och andra ev skydd.
Detta är skydd som träder in först när det trots allt sker en olycka, de förhindrar inte olyckor. Jag är inte alls säker på att en tvååring överlever att lösa ut en JFB. Någon som vet?

Både prionivåerna ska uppfyllas, så det spelar egentligen ingen roll i vilken ordning de installeras, bara det sker samtidigt ;)
Hej en jfbr som är märkt 30 mA bryter på ca 22 mA den strömmen är klart dödande man får hjärtflimmer och kramp det som gör att den skyddar är tidsförlopp ett den ska bryta på några m.sek. Jag vill påstå att en del ström på några fåtal mA skadar kroppen
 
E elveteran skrev:
Hej en jfbr som är märkt 30 mA bryter på ca 22 mA den strömmen är klart dödande man får hjärtflimmer och kramp det som gör att den skyddar är tidsförlopp ett den ska bryta på några m.sek. Jag vill påstå att en del ström på några fåtal mA skadar kroppen
Det tål ju att påpeka att en jordfelsbrytare inte kan begränsa strömmen. Får man en stöt som löser ut jordfelsbrytaren blir strömmen precis lika stor som den blivit utan jordfelsbrytare. Men eftersom den bryter så varar inte strömgenomgången lika länge.
 
  • Gilla
frause och 10 till
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jösses, skrev du fel area 1500 m² i offertunderlaget?

En elfirma som säger så skulle jag anmäla för bedrägeri.

Bedrägeri är väl att ta i?
Om en kund beställer jordning av sitt hus alla apparater och uttag så räknar jag med att använda befintlig tråd som dragtråd. Dvs man drar om alla trådarna. Jag har provat komplettera med bara ny jordtråd här hemma och det var förbannat krångligt att få i fjäder och dra tråd. Hade jag betalat för min egen timpeng hade det blivit dyrare än att dra om alla trådar.

Att byta central när man drar helt nytt är inte nödvändigt alla gånger men ofta kan det vara det. Det kan saknas (händer ofta) förutsättningar för fackmannamässig installation av noll och jordtråd.

Skulle absolut lämnat ett centralbyte som en option på ett sånt jobb.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Så att byta alla uttag i ett hus till jordade är ingen större vits, ur säkerhetssynpunkt då?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så att byta alla uttag i ett hus till jordade är ingen större vits, ur säkerhetssynpunkt då?
Uttagsstandard från 83 är lite skillnad jämfört mot idag. Man ska lägga pengar och tid på det som ger bäst effekt.

Men det tål att sägas, just att byta uttag är ju något man får göra själv. Att komplettera med en jordfelsbrytare kostar förhoppningsvis under 10tkr (via elektriker) och nya kontakter och lite annat 10tkr till. Det som tillkommer är ju ens egen tid men iom att man man bor hemma så finns ju spilltid man kan lägga på sånt här arbete.
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Så att byta alla uttag i ett hus till jordade är ingen större vits, ur säkerhetssynpunkt då?
För ojordade apparater (klass 2) är jordledaren oanvänd och bidrar inte med något. Nästan alla apparater är idag klass 2.

Om rummet bara innehåller klass 2 apparater tillför därför inte jordade uttag något (de tillför teoretiskt en mikroskopisk risk att någon håller i en trasig apparat och berör ett jordstift)

De enda utrymmen där jag har jordade apparater (klass 1) installerade är kök, maskinrum, tvättstuga, och bastu.

Har du gamla enkelisolerade apparater (klass 0) så byt dessa för ökad säkerhet.

Edit:

Det går inte att sticka in en gammal klass 0 apparat i ett jordat uttag men det skulle vara ännu bättre om det i samband med jordade klass 1 uttag införts ett klass 2 uttag där bara klass 2 apparater kan anslutas. Då kunde begriplig säkerhet uppnås med byte av själva uttagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Att komplettera med en jordfelsbrytare kostar förhoppningsvis under 10tkr (via elektriker)
Det var förbaskat dyrt, om brytaren kostar en tusing inkl egen kapsling så tar elektrikern 9 papp för att koppla om 8 sladdar som tar typ en timme?

Även om man bollar lite med fördelningen mellan hårdvara och arbetstid så är det ändå skitdyrt.
 
S SueCia skrev:
Om en kund beställer jordning av sitt hus alla apparater och uttag så räknar jag med att använda befintlig tråd som dragtråd.
TS undrade om det var motiverat. Han verkar ha uppfattat det som att ledningarna är gamla och behöver bytas. Elfirman har uppenbarligen uttryckt sig olämpligt. Det är sant att det inte alltid går att dra i en separat skyddsledare, men jag provar alltid först, inte minst med tanke på att RQ idag kostar över 4 kr/metern.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
TS undrade om det var motiverat. Han verkar ha uppfattat det som att ledningarna är gamla och behöver bytas. Elfirman har uppenbarligen uttryckt sig olämpligt. Det är sant att det inte alltid går att dra i en separat skyddsledare, men jag provar alltid först, inte minst med tanke på att RQ idag kostar över 4 kr/metern.

Att dra från ett uttag till en takdosa då kostar alltså 60kr om det är 5 meter att dra, om man bara drar om jorden kostar det 20kr (materialkostnader givetvis)

Om vi debiterar 700kr timmen så får det alltså maximalt ta cirka 3,5 minuter extra innan vi börjar förlora på att försöka krångla i en extra ledare utan att dra ur befintliga.

Lämnar man pris på ett sånt jobb lämnar jag definitivt på att dra om alla ledare alltså.
 
  • Gilla
frause och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.