Hej!
Vi har köpt ett enplanshus från 1969 och håller på att renovera badrummet. Just nu har vi en bottenplatta som är täckt med flytspackel och sedan med en tunn cellplast och sen en typ av frigolitisolering på hela plattan, förutom under badrummet. I badrummet ovanpå plattan fanns det istället en typ av ullig isolering, sen täckt med mer betong och sen flytspackel och kakel. Lite av ullisoleringen kan ni se på bilden där man också ser ett gammalt vattenrör. De har antagligen gjort allt detta pga problem med fukt i syllarna, eftersom vissa har bytts ut innan. Det har även byggt till en mekanisk ventilation för plattan som leds upp till vinden.

Nu har vi tagit bort det mesta av plattan i badrummet och ändrat avloppet och ska gjuta igen och vi tänkte också lägga till elslinga för golvvärme. Borde vi göra som de gjort innan med betongplatta, isoleringsull, mer betong, sen elslinga och sen flytspackel? Eller finns det en bättre lösning? Såklart vill vi att effekten av golvvärmen ska vara optimal, läste lite om esp-betong som ska blockera värmen bra också.
Uppskattar alla tips, tack!
Mvh
Albin
 
  • Uppbruten betongplatta med synlig ullisolering och gammalt vattenrör under renovering av badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppbruten betongplatta i renoverat badrum med synliga rör och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att jag blandat ihop termerna lite, när jag skrev tunn cellplast menade jag platonmatta, och när jag skrev frigolitisolering är det cellplast på kanske 50-70 mm.
 
Bila ut allt, grusa av, cellplast sen spackla på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.