Hej

Vi ska bygga i Kungälv norr om Göteborg. Har kollat på Älvsbyhus, men efter att kollat runt lite finns det ju en hel del olika tillverkare och priser. Vi är inne på att huset skall vara så gott som nyckelfärdigt.
Då undrar jag om det finns nån annan tillverkare som ligger på samma prisnivå som Ä-hus.

Vi har räknat på ett 1-plans vinkelhus 145kvm (ägir) samt ett vidbyggtgarage (38kvm).
Med våra tillval skulle prislappen landa på 1 417000:-. Detta är då inflyttningsklart.

Är det prisvärt eller finns det andra bra tillverkare som kan matcha detta. Vill nämligen inte att huset ska vara för dyrt då våran ekonomi säger det. Tomten Köpte vi för 900 000:-.

Tacksam för svar....
 
För att citera en annan hustillverkare när vi sa att vi kollat på Älvsbyhus, men hellre ville ha ett alternativ med större frihet, och förklarade att vi var beredda att skala upp våran egen insats fram tills ett alternativ kunde kosta som Älvsbyhus (dvs vi ville komma ner till Älvsbyhuspriser, om det så innebar att vi nästan köpte bara stomrest): "Ni måste slå bort Älvsbyhuspriserna ur hågen, dit kommer ni inte med någon annan tillverkare". Det blev ett Älvsbyhus i slutändan för oss och för oss var det ett suveränt val, vi kom från lägenhet och ville åt "konceptet" bo i hus snarare än detaljerna ("nästa hus ska ha <...>!"). Nu fick vi konceptet och har maximalt med deg över varje månad.

Men det går fort att göra ett Älvsbyhus jättemycket dyrare än de normala kalkylerna om man så vill ..
 
Ok. Det låter som mitt resonemang.. Vad blev det för husmodell? Har du några bilder du vill dela med dig??
 
Blev ett Lodur, som faktiskt växt på oss i efterhand också, många detaljer i planritningen som är mer genomtänkta än jag insåg när jag bara visste hur Lodur såg ut i 2D på ett papper. Skitnöjd :) Har blog på kelvinshus.blogspot.com med lite bilder men mest snack under processen innan inflyttning, har inte blitt av att uppdatera med hur det blev i slutändan men tids nog får jag kanske tummen ur. Finns ett dedikerat forum på http://www.alvsbyhus.forum24.se/ som är ett bättre tips, speciellt några av projekttrådarna är intressanta.
 
Menar du att bara huset fick den prislappen? Eller är det grund, vatten, avlopp eller nått annat med?
Om inte så är Smålandsvillan betydligt billligare... Jag vet inte vad ni har gjort för tillval men vi köpte Villa Lammhult 103,3kvm nere+70kvm oinredd uppe.
Vi valde till allt vi ville ha utan att spara på krutet. Dock inte något garage. Men vi betalade 1,195 000.
Vi valde takkupa, inbyggda vitvaror i kök + diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, annan kommod i badrum, trappa upp, kamin, andra köksluckor, andra innerdörrar, annan ytterdörr, fönster hela vägen på altandörr osv.
 
Denna prislapp inkluderar. Hus 147kvm inkl grund, tillval samt ett vidbyggt garage på ca 40kvm. Då skulle allt vara "inflyttningsklart"
Tänkte bygga ett 1,5 plans innan för att det skulle vara nära 200 000 billigare men då kommer ju övervåningen till sen, så vi valde ett enplans hus ändå.

/Martin
 
i smålandsvillan ingår ju inte grund o inte heller schakt för standardgrund. Grunden ingår i älvsbyhus och mkt som ingår i älvsbyhus är tillval i smv. tex trappan till öv. Sedan GÅR DET att få lite ändringar på ett älvsbyhus även om inte säljaren informerar om det (absolut inte göteborgskontoret), vilket är stört omöjligt på ett smålandsvillan. Man kan alltså få altandörr o fönster på annan plats osv i ett älvsbyhus. Är man lite händig eller har kontakter med någon sådan så kan man få älvsbyhusen kanonsnygga!!! Dubbla takkupor med ryggåstak exempelvis. Älvsbyhus har större badrum än smålandsvillans pyttiga, nu blir oxå älvsbyhus kompatibla med ikeas köksluckor vilket ger ett snyggare billigare kök än smålandsvillan. Lätt att komplettera med köksö ni bygger själv osv. MEN leveranstiden på ett älsbyhus är längre än ett smålandsvillan vilket kan vara nog så tungt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.