H heimlaga skrev:
Det beror på vad man målar med. Nyttjar man traditionell slamfärg brukar det gå bra trots nstan obefintlig luftcirkulation. Nyttjar man moderna plastfärger måste det vara bra luftcirkulation.
TS avser att vitriol behandla väggen så nån plastfärg behöver man knappast ta höjd och ventilera för om huset aldrig får annan ägare/ ytbehandling.
 
  • Gilla
JMan123
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det beror på vad man målar med. Nyttjar man traditionell slamfärg brukar det gå bra trots nstan obefintlig luftcirkulation. Nyttjar man moderna plastfärger måste det vara bra luftcirkulation.
Det blir järnvitriol, och det lär ju påminna om slamfärg.
 
JMan123 JMan123 skrev:
Det blir järnvitriol, och det lär ju påminna om slamfärg.
Risken är ju att framtida ägare kommer måla med nån tät plastfärg
 
Har du möjlighet till ”extra” luftspalt utan att fasaden ser hålögd ut hade jag kört med plywoodvarianten.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
JMan123 JMan123 skrev:
Ja exakt. Ett alternativ är västkustskivans plastdistans plus en 50x50 mm plywood på den.
Jag tycker att det räcker med 12-25mm extra luftläkt under spikregeln
 
  • Gilla
JMan123
  • Laddar…
Cheesen
Alltså, så grovt virke som panel... Den kommer du aldrig att lyckas få att stanna kvar på väggen. Såpass grova plankor använder man inte som täckning av en anledning. Dom slår sig och vrider sig loss när årstiderna ändras. Om du går upp i dimension på spiken så vrider dom sönder sig själva.
 
  • Wow
JMan123
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Alltså, så grovt virke som panel... Den kommer du aldrig att lyckas få att stanna kvar på väggen. Såpass grova plankor använder man inte som täckning av en anledning. Dom slår sig och vrider sig loss när årstiderna ändras. Om du går upp i dimension på spiken så vrider dom sönder sig själva.
Visst går det att fästa 1*8 som bottebräda med tretumsspik och 11/2 tums virke som list/lockläktmed femtumsspik om man så önskar. TS får ju spika klokt och vända brädorna med årsringarna rätt om brädslåningen ska sitta bra och inte spricka i onödan.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Stadig panel är det ialf, den lär hålla länge.
 
  • Älska
JMan123
  • Laddar…
Har letat efter rostfri 125 mm (5 tum) spik en stund nu. Det var det jag tänkte använda till lockläkten. Hittar ingen som säljer det. Är det någon som vet om det går att få tag på?

Blir det för klent med 100x3.4 spik?
 
JMan123 JMan123 skrev:
Har letat efter rostfri 125 mm (5 tum) spik en stund nu. Det var det jag tänkte använda till lockläkten. Hittar ingen som säljer det. Är det någon som vet om det går att få tag på?

Blir det för klent med 100x3.4 spik?
4 tums spik passar ju att spika 1tums lock/läkt om du använder två entums bitar.
Vill du ha ett grovt utseende väljer du lämpligt brett grovsågat 1 tums virke som bottenbrädor och förslagsvis 1*3" som läkt.

Att krångla med onödigt tjockt virke kommer göra fasaden onödigt dyr och vänder du virket fel eller spikar i kanterna riskerar den att spricka i onödan.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F fribygg skrev:
4 tums spik passar ju att spika 1tums lock/läkt om du använder två entums bitar.
Vill du ha ett grovt utseende väljer du lämpligt brett grovsågat 1 tums virke som bottenbrädor och förslagsvis 1*3" som läkt.

Att krångla med onödigt tjockt virke kommer göra fasaden onödigt dyr och vänder du virket fel eller spikar i kanterna riskerar den att spricka i onödan.
Virket är redan bestämt. Bottenbräda 22 mm + läkt 38 mm. Det blir 60 mm totalt.
Med 100 mm spik, går 40 mm in i spikläkten bakom panelen. Är det för lite?
 
JMan123 JMan123 skrev:
Virket är redan bestämt. Bottenbräda 22 mm + läkt 38 mm. Det blir 60 mm totalt.
Med 100 mm spik, går 40 mm in i spikläkten bakom panelen. Är det för lite?
Ja
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Ja
Hmm ja, det låter som att jag har få alternativ här... Jag väl krypa till korset och gå ned i tjocklek på läkten... Flera som har tjatat om det nu, så det är säkert smart 😆

My final offer:
25 x 195 mm sågad gran, Bottenbräda
25 x 48 mm sågad gran, Lockläkt
25 x 75 mm sågad gran, Lockläkt
75 mm spik till bottenbräda, och 100 mm spik till läkt.

Jag tror jag ska sätta upp en provvägg, bara för att se hur det blir.
 
Det där fungerar bra. Fast du måste vända kärnsidan utåt så då blir det sågat virke och inte det här förbannade finsågade skräpet som de försöker kränga på folk.

Sågade mått blir då 25x200 som bottenbräder och antingen 25x50 eller 25x75 som ribbor.

För bästa hållbarhet vänder man också rotändan uppåt.

Du klarar dig bra med varmförzinkad spik. inte behöver du slösa på rostfritt. Varmförzinkade spikar håller i 150 år och då är bräderna också slut. Om du nu inte är ute på en holme i yttersta Bohuslän.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
JMan123 JMan123 skrev:
Hmm ja, det låter som att jag har få alternativ här... Jag väl krypa till korset och gå ned i tjocklek på läkten... Flera som har tjatat om det nu, så det är säkert smart 😆

My final offer:
25 x 195 mm sågad gran, Bottenbräda
25 x 48 mm sågad gran, Lockläkt
25 x 75 mm sågad gran, Lockläkt
75 mm spik till bottenbräda, och 100 mm spik till läkt.

Jag tror jag ska sätta upp en provvägg, bara för att se hur det blir.
I handeln brukar det mest finnas finsågat virke oavsett om du handlar hos en trävaruhandlare eller på ett stort byggvaruhus.
Vill du ha ett "grovt" utseende kan du beställa virket hos en såg som kan såga grovt, man kan tänka sej en klingsåg som är lite ojämt skränkt eller med nån skadad/ saknad tand. Kanske en ramsåg även om de är ovanliga eller kanske en liten bandsåg med ojämn/ för hög matning.

Jag brukar istället sortera bort sånt virke då jag sågat och fått en' grov yta' och sätta på baksidan eller på nån bod eller garage där det inte är så noga.
 
  • Gilla
JMan123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.