Hej! Har bestämt mig för att prova att bygga en altan vid vårt fritidshus. Kan ingenting om att bygga någonting. Altanen ska vara L-formad och löpa längst husets långsida (ca 12 meter) och ena kortsida (ca 4 meter). Marken är till synes jämn och platt, gräsbeklädd just nu. Huset står på plintar och avståndet mellan mark och altandörr (dit jag tänker att altanen ska nå) är ca 80 cm. Jag har en stark misstanke om att det är mycket sten och/eller berg under ytan. Skulle uppskatta enormt om ni kunde ge lite bra tips på vägen.

Plintar? Skruvar? Stenplattor? Terrassfot? Gräva bort matjord? Grusa? Länk till bra tutorial? Vilka verktyg ska jag investera i? Vilka fallgropar ska jag undvika? Förklara gärna som att jag är en idiot.

TACK!
 
  • Gilla
Linnmarieh
  • Laddar…
Hej, det finns inga dumma frågor (men det finns en mängd dumma frågeställare). Altanbygge är roligt och det finns inga givna recept. Du verkar ha läst på rätt mycket.
Det vanligaste recept är att starka balkar löper ut från husets väggar till ytterkanten på altanen. Dessa bör stödjas varannan meter för att undvika svikt. Dessa balkar har normalt 600 mm c/c avstånd. Stödpunkterna kan vara nedgrävda plintar eller stenplattor, det beror lite på dina markförhållanden. Du bör ändå gräva bort jorden c:a 10-15 cm under hela altanen. Vid stödpunkterna kan du gräva lite mer och fylla med grus eller makadam, spelar ingen större roll, bara det blir komprimerad. Sedan på med stenplattor och terassfot. Vid ytterkanten skulle jag välja plintar varannan. Alternativ är att gjuta in stolpskor i betong.
En 45x145 bultas mot husgrunden vågrätt, den blir utgångspunkt för all avvägning. Därifrån ställer du 45x145 balkarna utåt på stödpunkterna och avväga. Vissa vil ha ett fall utåt medan andra tycker att vattnet kan rinna av genom springorna mellan trallvirket.
Fäst balkarna först lite löst mot grundbalken mha balkskor eller vinkel.
Installera även en stående balk längst ut där altanen slutar.
När allting är invägd och ligger på rätt plats ska du skruva alla skruvar i underredet.

Har du mycket markfrihet kan du även ställa balkarna ovanpå grundbalken vid husgrunden och spara balkskor.

Jag har byggt ett litet verktyk att hålla rätt distans mellanbalkarna utan att mäta: en vertikal bräda som är l=600-45 = 555 mm, med en horisontell bräda skruvad på översidan. Detta hänger jag uppifrån mellan två stående balkar och så får jag rätt distans mellan dom.

Lycka till!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Det finns massvis med altantrådar här och mänga är verkligen finlir och överkurs och mönsterpassning på trallvirket.
Trallvirket är en egen vetenskap. Det är budgeten som bestämmer. Det vanligaste är grönimpregnerat trallvirke, men enligt mitt tyckande också det fulaste. Tryckt virke är oftast dåligt i grunden, slår sig och får sprickor och spetor. Att olja in det hjälper inte mycket.
Jag har senast använt siberiskt lärk. Det får inte importeras längre efter Putins anfallskrig men min lokala bygghandlare hade en restmängd som räckte. Mycket lenare och känns mer sympatiskt och naturligt än tryckt virke.
 
Förutom @Thomas_Blekinge s utmärkta inlägg kan jag tipsa om Svenskt Träs utmärkta app Lathunden, som hjälper dig att beräkna och dimensionera.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Det är närapå omöjligt att berätta hur man bygger en veranda. Särskilt då vi inte vet hur mycket av det vi säger, som du ens förstår. Vidare har vi inte heller sett någon skiss med mått, eller någon bild på utgångsläget.
Det jag föreslår är att du söker på "youtube". Där finns mängder på instruktionsvideor om hur man bygger verandor. Ännu fler där människor visar när de bygger verandor.
Där får du även tips om verktyg. Därefter använder du den här tråden för att ställa specifika frågor om bygget, när du kört fast.
Men några av de viktigaste verktygen är:
Skruvdragare, talmeter/tumstock, vattenpass. Fogsvans, Kap o gersåg.
 
Jag har precis byggt 75 kvm altan utan att ha byggt något alls innan. Mitt tips är att kolla många videos, läsa många trådar och helt enkelt läsa på för att bilda dig en förståelse för olika konstruktioner och lösningar. Sen kommer du helt enkelt förstå vad du ska göra och kan anpassa dig utifrån ditt behov.

Ett tips jag har dock är att inte slarva med mätningen eller att se till att saker (bärlina, marksten, plint eller vad du nu använder) är rakt. Det är viktigt att få till detta. Du kanske tror att detta inte gör något och att vissa saker kan man trolla bort, ja det är sant ibland men inte alltid. Så lägg tid på att få detta bra. :)

Ett annat tips är justerbar terassfötter
 
Jag går mot strömmen.
Låna en bok som är skriven av någon som ör utbildad och kolla på svenskt trä.
Begränsa informationsmängden och använd kontrollerade källor.
Rita upp stommen på papper då linjalen är samma typ av verktyg du använder när du väl bygger.
Sen kan du föra över det till datorn, se det i 3d och lägga ut här för att få tips om detaljer. Alternativt bara fota/scanna pappret.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K
Byggde exakt en altan enligt första inlägget för ett antal år sedan. Det jag ångrar är att jag satte fast altanen i husgrunden, långs två sidor på huset. Nu kommer jag inte åt botten på träpanelen eller husgrunden längre. Väldigt krångligt att inspektera någonting. Kommer att fixa detta i framtiden och enbart bygga samman huset med altanen via en bredare landgång. Skulle ha lagt mer tid på altanen och sänkt ner den 20cm också. Nu är den i en sån höjd att jag kommer inte under själv, men smådjur och katter trivs under om den inte är helt igenstängd undertill. Som någon readn nämnt, Svenkt Träs instruktioner är kanon:
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/golvbjalklag-ute/

Om du bara ska göra en altan i markplan så är det ofta bygglovsfritt, även om den är bredare och större än de 3,6 meter som nämns från kommunen. Men tänk på att alla former av tak och liknande kan kräva bygglov. Kan vara skönt den dagen man säljer att man inte har ett svartbyggda grejer att sälja.

https://www.uppsala.se/bygga-och-bo...era/bygglov/ta-reda-pa-om-du-behover-bygglov/
 
Finns många varianter av husgrunder och en del av dessa är inte alls lämpliga att sätta bärlinor i pga svaga förankringar/fästpunkter.

Man får helt enkelt fixa en inre plintrad i så fall, fördelen är att altanen blir helt losskopplad från huset. Så har vi gjort vid både små och större altanbyggen, funkar perfekt och är egentligen inget merarbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.