G
lilytwig lilytwig skrev:
Om man i stället laddar publikt för 700 öre/kWh så är den direkta skatten 182 öre, eller 26%.
Jo, elbilar passar sällan de som inte kan ladda hemma och/eller på arbetsplatsen.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Antag att du laddar hemma. Antag vidare att snittpris/kWh är 140 öre. Av det är 50 öre el och 20 öre överföring. Summa 70 öre. Resterande 70 öre är energiskatt och moms. Så hälften av elkostnader är skatt.
Jo men varför skriver du det till mig?
Så ungefär en krona milen i skatt.
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tycker summan av allt är ganska viktig, eller?
Ja, ibland är det så, tex inom just CO2-utsläpp, tyvärr hjälper det oss inte att summera, alla förändringar är åt fel håll, det blir bara värre, ser riktigt dystert ut för vår del.
 
D djac skrev:
Ja, ibland är det så, tex inom just CO2-utsläpp, tyvärr hjälper det oss inte att summera, alla förändringar är åt fel håll, det blir bara värre, ser riktigt dystert ut för vår del.
Håll i dig! Efter regn kommer mer regn!
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
Ja, ibland är det så, tex inom just CO2-utsläpp, tyvärr hjälper det oss inte att summera, alla förändringar är åt fel håll, det blir bara värre, ser riktigt dystert ut för vår del.
Det kan jag hålla med dej om. Förvisso menar jag då inte lilla Sveriges eventuella CO2 utsläpps ökning eller minskning utan tex Ukraina, Mellanöstern, Taiwan, Kina och många många fler, valet i USA, att människan oavsett vad du och jag tycker kommer bränna fossilt många många år till. Hej hopp i morgon är det fredag.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Det kan jag hålla med dej om. Förvisso menar jag då inte lilla Sveriges eventuella CO2 utsläpps ökning eller minskning utan tex Ukraina, Mellanöstern, Taiwan, Kina och många många fler, valet i USA, att människan oavsett vad du och jag tycker kommer bränna fossilt många många år till. Hej hopp i morgon är det fredag.
Illustration av jordklotet med pratbubbla om små utsläpps inverkan på miljön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
OverAndOut och 10 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
[bild]
Ge dej! Naturligtvis så anser jag att Sveriges CO2 utsläpp spelar roll så jag fattar inte att varför du skickar denna löjliga bild till mej! Jag själv har i år kört under 20mil bil och sist köpte jag en begagnad. Hur långt har du själv kört? Hur många ton CO2 har din elbil accumulerat vid tillverkning? Hur mycket neodym är det i din motor?
 
D
G OMathson skrev:
Ge dej! Naturligtvis så anser jag att Sveriges CO2 utsläpp spelar roll så jag fattar inte att varför du skickar denna löjliga bild till mej! Jag själv har i år kört under 20mil bil och sist köpte jag en begagnad. Hur långt har du själv kört? Hur många ton CO2 har din elbil accumulerat vid tillverkning? Hur mycket neodym är det i din motor?
Jag antar att det var för jag uppfattade -Förvisso menar jag då inte lilla Sveriges eventuella CO2 utsläpps ökning eller minskning utan tex Ukraina, Mellanöstern, Taiwan, Kina och många många fler, som att det just inte spelade någon roll att just vi ökar utsläppen kraftigt?

Jag förstår förstås det relativt lilla avtrycket som individer gör men att med den kunskapen vi har idag driva en politik som innebär kraftigt höjda CO2 utsläpp anser jag vara rent ut sagt idiotiskt (i ordets gammalmodiga bemärkelse), nu vet jag att statsministern kallar oss som uttrycker detta för säkerhetsrisker och en samhällsfara men jag tar risken.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Igår
D djac skrev:
Jag har ju sedan några år slutat att lyssna på vad politiker fabulerar ihop som skäl till olika handlingar, utan tittar istället på vad de gör
Idag
D djac skrev:
statsministern kallar oss som uttrycker detta för säkerhetsrisker och en samhällsfara
För någon som menar sig inte lyssna på politiskt fabulerande är du osedvanligt känslig för det.*

*Eller snarare din tolkning av det. Jag antar att det du anspelar på är när han kallat Extintion rebellion och deras aktivister för säkerhetshot. Att peka ut en aktivistgrupps agerande är förstås något annat än att peka ut en åsikt. Den skillnaden kan man rimligen göra oavsett om man tycker att utpekandet i det enskilda fallet var överdrivet eller ej.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Igår

Idag

För någon som menar sig inte lyssna på politiskt fabulerande är du osedvanligt känslig för det.*

*Eller snarare din tolkning av det. Jag antar att det du anspelar på är när han kallat Extintion rebellion och deras aktivister för säkerhetshot. Att peka ut en aktivistgrupps agerande är förstås något annat än att peka ut en åsikt. Den skillnaden kan man rimligen göra oavsett om man tycker att utpekandet i det enskilda fallet var överdrivet eller ej.
Detta är ju ett perfekt exempel, påstår sig vara för demokrati, i verkligheten, hetsar säkerhetstjänst och polis mot stickande tanter som sjunger kritiska sånger. Exakt vad jag menar med att det man säger inte betyder något när man gör tvärtom.
 
Bra att vi är eniga om att det är ett gott exempel. Huruvida du har stöd i verkligheten för din uppfattning om hans hetsande av polis och säkerhetspolis på någon kan nog var och en bilda sig en egen uppfattning om.
 
  • Gilla
gone_fishing och 3 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra att vi är eniga om att det är ett gott exempel. Huruvida du har stöd i verkligheten för din uppfattning om hans hetsande av polis och säkerhetspolis på någon kan nog var och en bilda sig en egen uppfattning om.
Det kanske vi inte är överens om, än, men en sak bör vi kunna enas om, vi lämnade nog tråden litegrann.. ;)
 
  • Älska
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
[bild]
Bilden är grovt missvisande. Afrikas utsläpp av koldioxid är försumbart så att skuldbelägga dem är osmakligt.

De stora utsläppen kommer från Kina och USA och några oljeländer i mellanöstern.
 
D
H HenrikHuslöse skrev:
Bilden är grovt missvisande. Afrikas utsläpp av koldioxid är försumbart så att skuldbelägga dem är osmakligt.

De stora utsläppen kommer från Kina och USA och några oljeländer i mellanöstern.
Tabell över länders koldioxidutsläpp per capita med tonvärden, inkluderar länder som Qatar, Kanada, och USA.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.