Hej en Castlegarden (Briggs & Statton) klippare som inte startat.
- Solonoiden dog, men har testat att att koppla förbi denna, men funkar ändå inte. Med tändstift i så går motorn väldigt segt runt.
- har bytt tändstift och det är gnista
- har bytt batteri.
- bytte Solonoid, och då rasslar/tickar/ringer startmotorn bara, men inte när man kopplar förbi den.

Nån som är grym på motorer som har en aning vad som kan va paj? Se film nedan.

1. ”Startar” med tändning utan tändstift
2. ”Startar” med polygrip, förbi solonoid utan tändstift.
3. ”Startar” med tändning med tändstift
4. ”Startar” med polygrip, förbi solonoid med tändstift.
 
  • Gilla
agma
  • Laddar…
tycker det låter som väldigt klent med ström............
 
  • Gilla
mattias1343 och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
tycker det låter som väldigt klent med ström............
Ok, kan det bli den sillnaden då mellan när man kopplar från Soloniden, att startmotorn iallafall går?
Bytte batteri förut men blev inte bättre, kan det vara dålig kontakt någonstans?
 
Ja det kan det bli.........bytt batteri, vad innebär det då? Ett nytt i rätt storlek eller bara ett annat ur högen? Annars får man nog som sagt säkerställa att det är bra kontakt överallt.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Låg spänning ser det definitivt ut att vara. Om det beror på kast batteri eller dålig kontakt är ju svårt att se på film.
 
Har haft samma bekymmer med ett dåligt batteri. Byt/ladda batteriet, rengör polerna och klämmorna och prova igen.
 
Startkablar från bilen brukar vara en bra metod att testa om det beror på batteriet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kommer du åt att dra runt motorn för hand någonstans och känna efter om den löper runt som den ska eller om något verkar kärva.
 
  • Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Jag har testat med startkablar från bil, bytt batteri mot nytt, laddat batteri. Återstår då att kolla om det är glappkontskt nånstans då?
Varför blir det annorlunda när jag kopplar förbi solonoiden?
 
Skulle jag kunna testa att putta igång den?
 
Kolla anslutning mellan batteri och jord på motorn. Det är ett inte helt sällsynt fel på bilmotorer. Motorn rör sig och inte chassi, fel uppstår. Anslut en kabel mellan minuspol och motorblock. Dessutom visar en mätning på plus på startmotor 12 volt så man tänker att det är inget fel på spänningen fast det blir det ju om det saknas jord

Att den drar startbatteriet mindre beror på att kompressionen ger motstånd som märks mer vid glapp, ärg eller liknande
 
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
M Måke skrev:
Varför blir det annorlunda när jag kopplar förbi solonoiden?
Därför att startmotorn går långsamt även med låg spänning. Men kontaktorn släpper när spänningen sjunker.
 
D Daniel 109 skrev:
Därför att startmotorn går långsamt även med låg spänning. Men kontaktorn släpper när spänningen sjunker.
Ok tack, och "kontaktorn" är alltså Solonoiden/startrelä, som inte släpper igenom vid för låg spänning, eller minskar spänningen än mer till startmotorn?
 
Spänningen är okej, innan startmotorn går igång. Så kontaktorn drar, men släpper av spänningsfallet, sedan drar den igen när spänningen stiger. Den cykeln orsakar knattret.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Startreläet mår inte bra av att dras med lågt batteri, det skapar gnistor som till slut bränner det. Bara ett tips.

Men om du testat med starthjälp så kan det vara startmotorn som är dålig, den orkar inte upp i varv.
 
  • Gilla
Måke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.