pacman42 pacman42 skrev:
Inklusive att saltet gör att betongen vittrar snabbare.
Möjligt, men syns inget efter 15 års användning.
 
K Krister Ax skrev:
Möjligt, men syns inget efter 15 års användning.
Men blir inte salt kvar i marken på lite sikt? Och kan följa med regnvatten till andra ställen och göra skada på sånt man vill ska växa?
Har inte provat salt men har provat ättika. Det gav väldigt snabbt synligt resultat med vissna maskrosor (samma dag) men effekten avtog lika fort så absolut ingen långtidseffekt. Verkar bara ta bladen och inte rötterna.
Tyvärr är min bild att det enda som fungerat är gift!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Alright! Massor med bra tips och information, tack! 👍
Kan bli en testrunda vad det lider med några olika alternativ enligt ovan. Stay tuned! 😁
Jag köper bara Perstorp matättika 60 % i 10 liters dunk. Sen späder jag den till lagom procentsats beroende på vad jag ska använda den till. Tror den kostade ca 280 kr plus moms på Axfood Snabbgross senast. Sköljmedel i diskmaskin hemma och på landet, ogräsbekämpning i grusgångar, tvätt av terrasser mm. Onödigt att släpa på en massa vatten när man ändå har det i kranen hemma.
 
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Intressant! Får jag fråga var du hittade texten du klippt in? Det låter ju logiskt att trippel borde innehålla tre ingredienser, men då borde ju även dessa stå med i säkerhetsdatabladet...?
Jag tror att de extraingredienserna är ytaktiva tensider som ska förbättra upptaget av ättikan eller åtminstone förbättra vätningen så att det bildar en vätskefilm på bladen i st f att rinna av helt. De aktiva ämnena i diskmedel är tensider, om diskmedel fungerar i den sura miljön vet jag inte, men det är värt att pröva. Det är skrutt att koncentrationen på ogräsättikan är så låg vore bättre med starkare att späda mer. Det är också, som någon redan påpekat, märkligt att dessa storförpackningar snarast kostar mer än hushållsättika. Har funderat på att jäsa ättika själv, men det är tydligen svårt och inneffektivt att direktjäsa socker till ättika utan man brukar gå vägen över alkohol, det blir krångligare och man får väl knappast använda socker då.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Får du 10% rabatt var fjärde vecka på Willys?
Updatering:
I dag var jag i Lund och 11:44 sa det pling i telefonen:
Skärmdump av SMS-meddelande med personlig rabattkod för seniorrabatt.
Så fick dra till CityGross Bernstorp och köpte på mig 6 Liter 24% ättika för 95 kronor.
Jag har egentligen ingen direkt användning för det (jag har massor med ogräs men det bekymrar inte mig nämnvärt) men vad tusan😆
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
E Edslos skrev:
Jag köper bara Perstorp matättika 60 % i 10 liters dunk. Sen späder jag den till lagom procentsats beroende på vad jag ska använda den till. Tror den kostade ca 280 kr plus moms på Axfood Snabbgross senast.
Frakt 750 kr, fri frakt från 10000 kr. Hur mycket ogräs har du? 😀

För övrigt fanns den inte inne nu när jag kollade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.